Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Marble
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Marble »

Ik ben een bas van losse onderdelen in elkaar aan het knutselen. Het wordt een test bas om wat lager te stemmen, b-e-a-d. Qua intoneren merk ik dat de zadels erg ver naar achter moeten (heb de brug op dezelfde plek laten zitten). Vooral de b-snaar moet bijna helemaal naar achteren, wat volgens mij veel spanning op de achterkant geeft. Kan ik de brug naar achter verplaatsen? Of kom ik dan ergens anders in de knoei? Qua zadels zou het de mooiste oplossing zijn lijkt me...
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door JohnBoy »

Geen probleem, zolang je net genoeg ruimte houdt om je d-snaar goed te intoneren.
Hou daarvoor een mm of 5 vrij, voor de zekerheid.
Overigens hoeft het niet, tenzij je echt ruimte tekort komt om je B snaar te intoneren.
C'est la retorique qui fait la musique
Marble
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Marble »

Ok, goed om te weten!
Maar als het zadel vrijwel helemaal naar achteren komt, breekt de snaar dan niet sneller? Zeker een wat dikkere snaar?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Basvarken »

In principe moeten de snaren daar tegen kunnen. Maar een ander nadeel is dat je met het dubbelomwonden stuk over het zadel heen gaat. En dan past de snaar niet zo mooi in het zadeltje. Wat weer voor andere problemen kan zorgen.
Dus als je zeker weet dat je deze bas altijd lager zult stemmen, dan zou je inderdaad de brug een stukje naar achteren kunnen verhuizen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Frederiek »

Een vriend van me speelt op een jaren 70 jazz. Na jaren (extreem) intensief gebruik is ongeveer alle schroefdraad dat er van binnen en buiten te vinden is op de brug gestript. Hij heeft er een originele nieuwe Fender brug (à 60 euro ofzo) op gezet die, volgens hem want ik heb hem met eigen ogen nog niet gezien, in alle afmetingen 100% identiek is aan de oude. Toch is het nu onmogelijk om fatsoenlijk te intoneren - het zit er nog steeds mijlenver vanaf als de schroeven helemaal uitgedraaid zijn en de veertjes allang geen contact meer maken. Is iemand dit ooit tegengekomen en waar lag het toen aan?

Ik denk zelf dat hij zich waarschijnlijk vergist en dat de originele intonatieschroeven veel langer zijn.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door JohnBoy »

Frederiek schreef: 03 jun 2019, 08:59 Ik denk zelf dat hij zich waarschijnlijk vergist en dat de originele intonatieschroeven veel langer zijn.
Tenzij de hals ineens onder een heel andere hoek staat, kan dat inderdaad bijna niet anders. Telefoonfotootje vragen van oude en nieuwe brug?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door bobbelmans »

Rieno schreef: 27 mei 2019, 22:32
bobbelmans schreef: 27 mei 2019, 22:22 Het knutselen jeukt dan toch weer.......

Ik zou graag een pj pickup configuratie met alleen 1 volume knop op een bas willen zetten (ik heb toch altijd alles vol open maar een volume knop is toch wel handig)
Kan dat?
Tuurlijk! Kijk maar naar de Mark Hoppus signature van Fender bijvoorbeeld.
Gelukt!

Vraag me niet hoe maar dat maakt ook niet uit. Hij doet het. :D
Dinsdag de vuurdoop.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MR. LEE »

voor mij ben je in de wieg gelegd voor elektronica-monteur ! :lol:

:D :thumbsup:
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bart met de Bass »

Ik ben als knutselprojectje een kit-bas in elkaar aan het zetten.
De body wil ik graag met waterbeits van Clou kleuren. Nu lees ik in de instructies dat de body "sealed and prepared for various types of lacquer coating" is. Is het voor waterbeits nodig deze seal er eerst vanaf te schuren om te zorgen dat deze goed hecht/erin trekt?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door blablas »

:jaaaaa:
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bart met de Bass »

blablas schreef: 08 jun 2019, 15:57:jaaaaa:
En daarna evengoed met poriënvuller behandelen of hoeft dat dan niet meer?

Ik heb zoveel gelezen op fora dat ik t inmiddels niet meer helemaal kan volgen wat nou de beste manier is om dit aan te pakken :roll:
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bart met de Bass »

Bart met de Bass schreef: 08 jun 2019, 16:21
En daarna evengoed met poriënvuller behandelen of hoeft dat dan niet meer?
Niemand?
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Frederiek »

Dat ligt eraan waar je hem mee af wilt werken. Wil je gaan lakken met een spuitbus?
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bart met de Bass »

Frederiek schreef: 12 jun 2019, 16:33 Dat ligt eraan waar je hem mee af wilt werken. Wil je gaan lakken met een spuitbus?
Eerst stainen met waterbeits en dan blank lakken met een spuitbus als bescherming. Wil een beetje een translucent blue kleur maken.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Frederiek »

Weet je toevallig van wat voor houtsoort de body is gemaakt? Ik zou een naturel vuller kopen, daar de beits doorheen mengen en daarmee de poriën vullen, en daarna de rest evt bijkleuren. Maar niet elke houtsoort heeft het nodig. Essen (swamp ash) absoluut wel maar elzen of esdoorn niet altijd.
Plaats reactie