Foto's geluidsisolatieproject en rest studiobouw

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Haico

Foto's geluidsisolatieproject en rest studiobouw

Bericht door Haico »

'dinnetje en ik hebben een slaapkamer van 3 bij 3 over. Leuk hokje om herrie in te kunnen maken, dachten wij zo. Het nadeel is dat de kamer grenst aan de slaapkamer van de buren... en aan de andere kant hebben de buren een baby. Ik wil wel een beetje tot laat kunnen doorgaan... 'dinnetje speelt sax en dat gaat ook door merg en been. Dus... sound proofing!

Bij geluidsisolatie wil je het geluid op kunnen vangen door massa die los staat van de bestaande muren. Als massa heb ik voor gipsplaat gekozen (2 lagen van 9,5 mm) en 18 mm underlayment voor de vloer. De ontkoppeling maak ik door IVI-spijkerregels (https://www.nevima.nl/index.php?id=11" onclick="window.open(this.href);return false;) te gebruiken. De spouw vul ik op met steenwol zodat het geen klankkast wordt.

Ik wil 1 van de 2 ramen in de kamer behouden voor licht en ventilatie, dus ik heb een voorzetraam gekocht van gelaagd glas. De 2e deur om de sluis te kunnen maken wordt de oude keukendeur (gebruikten we toch niet).

Foto's!

Afbeelding
^
Dit is de kamer voor de verbouwing. Je ziet het voorzetraam. Hier moest ik nog een constructie voor verzinnen.

Afbeelding
^
Dit is het 2e raam. Deze gaat dus permanent dicht. Je ziet ook de oude keukendeur. Beide sluisdeuren ga ik allebei nog verzwaren met waarschijnlijk platen multiplex.

Afbeelding
^
Ik inspecteer de voortgang van het zetten van de deurpost. Handjes in de zakken...

Afbeelding
^
Deurpost is zwevend opgehangen met de spijkerregels. Dit is het beginpunt voor het gipsen.

Afbeelding
^
Eerst nog het plafond verstevigen. De balken waar het huidige plafond aan hangt staat haaks op hoe ik de spijkerregels wilde hebben. Vandaar deze extra raggels. 2 Raggels per spijkerregel omdat deze 12 cm breed zijn.

Afbeelding
^
Tadaaa!!

Afbeelding
^
De eerste spijkerregels. Rekening gehouden met hart op hart afstand van 60 cm. De spijkerregels bevestig je met slagschroeven. Oftewel; gaatje boren, slagplug erin duwen en vastslaan met een hamer.

Afbeelding
^
Steenwol ertussen en de eerste laag horizontaal. het gips steunt op vilt. Er is dus geen direct contact tussen het gips en de oude vloer.

Afbeelding
^
Zo de eerste laag is bijna af. Romain laat het even zien (en hij krijgt hierna de smaak van het poseren goed te pakken!)

Afbeelding
^
Haico schroeft de 2e verticale laag er tegenaan. Je kan zien dat ik de 1e laag heb afgestreken op de plekken waar de naden over elkaar heen komen. Het hoeft niet helemaal tot het plafond te lopen, want er komt nog een verlaagd plafond in.

Afbeelding
^
We hebben een sprongetje gemaakt in de tijd. Dit is de 1e laag van de 2e muur.

Afbeelding
^
Ondertussen ook even de constructie gemaakt voor het zware voorzetraam. Het is volledig zwevend, onder de balken zit dempend vilt.

Afbeelding
^
Detail boven

Afbeelding
^
Detail onder

Afbeelding
^
En het raam kan nog open ook!! :mrgreen:

Afbeelding
^
De 3e muur. De CV buizen worden mooi weggewerkt.

Afbeelding
^
Boven de deur...

Weer een sprong in de tijd. De foto's van muur 4 en het maken van het verlaagd plafond ontbreken. Geloof me, het is geen pretje om met steewol boven je hoofd te werken. Toen kreeg ik het geniale idee om wat touwtjes te spannen en daar het wol op te leggen. Dat werkte prima! :dance:

Afbeelding
^
Plafond...

Afbeelding
^
Plafond...

Afbeelding
^ Hier is muur 4 te zien en de aansluiting met het custrucite voor het raam. Best netjes, al zeg ik het zelf.

Afbeelding
^
En de vloer...

Afbeelding
^
Vloer en electra...

Afbeelding
^
Vloer en electra...

Afbeelding
^
En zo sluit het een beetje aan.

Na de laatste foto is de vloer ook afgemaakt. Ik heb de vloer laten doorsteken tot onder de deurpost zodat ik makkelijk een drempel kan maken.

What's next?
- De spijkkerregels in kaart brengen zodat ik later altijd kan redeneren waar ik in kan schroeven
- Naden vullen en alle kieren kitten
- Schuren
- Lakken/ muurverven
- Ophangen van het voorzetraam
- Afhangen van de deur
- Deuren verzwaren
- Laminaten
- Electra afmaken
- Breedband absorbers maken (https://www.pmerecords.com/Broadband.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;) en ophangen
- Inrichten... Ik wil ook nog een opbouw maken op mijn bureau zodat het meer een studio meubel wordt.

Ik hou jullie op de hoogte!

Zo.. hard geklust afgelopen tijd. En hoe gaat het met jullie? ;)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Hey, cool !
Ik heb in mijn huis een quasi identieke en haast ongebruikte ruimte die ik misschien op dezelfde wijze wil gaan isoleren in de toekomst (omdat er een akoestische piano in staat waar niet op gespeeld kan worden als de kinderen slapen, omdat ik ook wel eens zonder koptelefoon op mijn bas wil spelen en omdat het er naar uitziet dat mijn oudste zoon volgend jaar wil gaan drummen).
Mijn enige probleem was dat er in deze kamer ook een raam zit dat ik wil blijven gebruiken, maar nu ik je oplossing met dat voorzetraam zie, lijkt me dat ook geen probleem meer :wink: .

En ? Heb je het al getest hoe hard het geluid gedempt wordt ?
En heb je een idee hoeveel je project zal gekost hebben als het helemaal in orde is ?
Laatst gewijzigd door padawatje op 17 mar 2010, 15:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Zo, goed bezig Haico. Nu nog het leuke inderdaad; het afkitten/afplamuren van al die naden/schroefkopjes :lol:
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Peter

Bericht door Peter »

:cheer: Goed bezig Haico, ik hoor een nieuwe oefenruimte dichtbij Gouda. :cheer:
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Het gaat er juist om dat je 't niet hoort! :mrgreen:
Peter

Bericht door Peter »

Spammert. :nono:
Haico

Bericht door Haico »

padawatje schreef:En ? Heb je het al getest hoe hard het geluid gedempt wordt ?
En heb je een idee hoeveel je project zal gekost hebben als het helemaal in orde is ?
Ik heb nog niets getest. Zolang de kieren/naden niet dicht zijn heeft dat geen zin. Opgetelt vormen alle kiertjes bij elkaar een groot gat! Het voorzetraam en de deur zijn ook nog niet geplaatst.

Ruwe schatting...
Steenwol en spijkkerregels: 1300
Gips: 300
Voorzetraam gelaagd glas: 350
Underlayment: 120
Deurpost: 50
Electra: 60
Laminaat: 120
Absorbers (meer een akoestiek-dingetje, dus optioneel): 250
Diversen (hout, kit, schroeven, speciaal gereedschap): 200

Dat is zo'n 2750 Euro. Dan moet ik nog verf kopen en multiplex om de deuren te verzwaren. Al met al is het nog best te doen!

Ik heb van te voren VEEL tijd gestoken in onderzoek. Autocad tekeningen gemaakt, met kundige mensen gepraat, een paar boeken gelezen en wat fora afgestruind. Ik raad je aan om je goed te oriënteren. Op een gegeven moment krijg je door wat mythes zijn en wat WEL echt werkt én ook haalbaar is. Haalbaarheid: je kan nog de perfecte oplossing hebben voor bijvoorbeeld je zwevende vloer, maar als die speciale rubbers alleen in Amerika verkrijgbaar zijn, dan kan je toch beter een Europees systeem uitzoeken. Dit probleem kwam ik vaker tegen tijdens in het lezen van de boeken. Uiteindelijk ben ik op de oplossing met de spijkerregels gekomen. Uit de boeken heb ik wel de bouwfilosofie geleerd... je moet het echt anders aanpakken dan een "normaal" voorzetwandje. :) Tip daarvoor: Ron Gervais - Home Recording Studio Build It like the Pros.
Grainger schreef:Zo, goed bezig Haico. Nu nog het leuke inderdaad; het afkitten/afplamuren van al die naden/schroefkopjes :lol:
Ja, goodies... :evil:

Hey maar Edo... als je het zo leuk vind, dan mag jij het komen doen hoor. Daar heb ik echt geen enkel probleem mee. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Peter schreef::cheer: Goed bezig Haico, ik hoor een nieuwe oefenruimte dichtbij Gouda. :cheer:
Hahaha! :D Niet echt. Mijn bureau en opname apparatuur gaat de halve ruimte in beslag nemen. Misschien als je met zijn 3-en bent valt het nog te doen... Er komt in ieder geval wel een electronisch drumkitje in te staan. 8)
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Goh, wat vervelend, ik moet zaterdag werken :mrgreen: Ik heb 't een paar keer gedaan, ook op plafonds. Stijve nek van het omhoog kijken. Aan 't eind van de dag kun je geen plamuur meer zien...
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Da's een mooi stukje werk Haico! :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

goed bezig Haico!
Ik ben met een soortgelijk project bezig alleen onder de grond, Ik ben van mijn kelder een hobbyhok aan het maken.
Ik ga alleen het plafond isoleren ik zit toch onder de grond tevens is mijn budget een heel stuk op aangezien ik mijn kelder vochtvrij heb moeten laten maken wat ook een aardige duit kost...
Maar effe een vraag; wat kosten die spijkerregels eigenlijk?
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Haico schreef:'dinnetje en ik hebben een slaapkamer van 3 bij 3 over. Leuk hokje om herrie in te kunnen maken, dachten wij zo.
Mijn duistere brein was weer aan heel andere dingen aan het denken. :twisted: (Geinspireerd door een paar kunstige fotos van dinnetje)
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Haico

Bericht door Haico »

RonC schreef:Maar effe een vraag; wat kosten die spijkerregels eigenlijk?
Sorry, daar kan ik niets zinnigs over zeggen. De spijkerregels en het steenwol heb ik via familie bij een groothandel besteld. Familie, dus inkoop + 5% :D Ik heb nooit een factuur gezien dus ik weet niet eens de verhouding tussen de kosten van spijkerregels/steenwol.
britsie schreef:Mijn duistere brein was weer aan heel andere dingen aan het denken. :twisted:
We hebben ook nog een kelder... net als Ron.
Gebruikersavatar
Joost van Laake
Berichten: 2799
Lid geworden op: 10 apr 2006, 13:33

Bericht door Joost van Laake »

wow...nice job haico!
ik zeg dat we daar de harde jongens meet doen ;)
Main tools: Peterbuilt CS-P & T-Sonic | Lakland Skyline DJ04 | EICH TH 900 | EICH 612XL | SansAmp Paradriver DI |
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7471
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Mooi project Haico! Ben benieuwd hoeveel demping je straks hebt, had je daar een target voor?
Steenwol en spijkerregels zijn trouwens wel duur zeg!
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22171
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Weet je wel hoe moeilijk het is om een granieten schaap te scheren?


Goed bezig, Haico!
Plaats reactie