blablas DHZ gedoe

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Bericht door orkestman »

Dat laatste dacht ik ook al en als je dan de snaar ook nog eens indrukt verkort die weer.
Wel maar een klein beetje, maar toch hoorbaar als je samen speelt.
Andere vraag, zijn snaren van een kortere scale dunner dan long scale, of heeft dat er niets mee te maken?
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Meestal is een standaard short scale set qua dikte vergelijkbaar met een light long scale set.
Ietsjes dunner dus maar vooral korter.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

en Adriaan schreef:Als je een 34 inch hals neemt en daar om er een 32 inch hals van te maken 2 inch afzaagt, dan zit de 12e fret (omdat de fretafstanden bepaald zijn voor een 34 inch hals) nog steeds op 17 inch van de topkam, maar op 15 inch van de brug.
Inkorten moet je doen aan de topkam kant anders klopt idd de boel niet meer - als je het doet vanaf de topkam kant klopt het dat de oude 12e nog steeds op 17 inch vanaf de brug zit maar nog maar 15 inch vanaf de topkam, echter de nieuwe 12e zit weer netjes op de helft van de nieuwe snaarlengte, de magie van een logaritmische schaal verdeling!
Laatst gewijzigd door blablas op 01 jan 2016, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Bovenstaande reactie op Bassie iets veranderd zodat het duidelijker wordt! (Hoop ik.)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

blablas schreef:Meestal is een standaard short scale set qua dikte vergelijkbaar met een light long scale set.
Ietsjes dunner dus maar vooral korter.
Volgens mij niet, bij een gelijke stemming en dikte zal een shortscale snaar minder strak gespannen zijn (omdat ie korter is). Om dat te compenseren zou je ze eigenlijk een maatje dikker moeten nemen.
D'addario doet dat in ieder geval niet, dus een 40-100 setje is regular-light en 50-110 is nog steeds heavy.
Volgens mij heb ik er 45-105 op liggen, met iets van een 30 gitaarsnaar voor de "C".
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

De Shortscale snaren die ik gebruik zijn Höfner nickelwound 40-100, deze worden verkocht als standard gauge snaren.
Mijn voorkeur long scale snaren, Warwick Red Label nickelwound 45-105, deze worden ook verkocht als standard gauge.

De verschillen zijn minimaal, 5 duizendste van een inch, wat neerkomt op een fractie minder dan 13 honderdste van een millimeter. :wink:
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Da's ook zo, de een z'n regular is de ander z'n light :D
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

mk6-6s & mk6-g6

Bericht door blablas »

Eindelijk wat gedaan aan het body ontwerp voor de mk6 vandaag.
Is er nog niet helemaal maar geeft wel een idee waar ik heen wil. Ben het nu weer even zat en ga het eerst eens laten bezinken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door blablas op 18 aug 2017, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Ken schreef:Ebben body.
Of met leer (leder) bekleed.
:?: :?:

Afbeelding
Ha! Jomanda had 'em.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

De body vorm verder verfijnd en is nu naar mijn zin. Ook de headstock ontworpen.
Afbeelding
Het wachten is nu op de wensen van de klant voor het verdere uitwerken van de gitaar versie.
Laatst gewijzigd door blablas op 18 jul 2017, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik was een soort van aan het denken aan een als een Parker gevormde headstock, maar dan op mijn manier. Heb naderhand even een paar Parkers bekeken en die van mij heeft gelukkig een eigen vorm.

Even ter vergelijking:
Afbeelding
Parker

Afbeelding
De mijne
Laatst gewijzigd door blablas op 18 jul 2017, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Die van jou ziet er iets minder kwetsbaar uit.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Dacht ik ook meteen. Zo'n parker-kop is dat niet vragen om problemen?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Wie niet waagt wie niet wint! :mrgreen:
Maar ik denk het wel mee valt, ben maar heel weinig tegengekomen dat er klachten zijn bij Parkers dat de headstock afbreekt. Mijn constructeurs instinkt zegt mij dat deze vorm meer dan sterk genoeg is.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Weet niet hoe dat is bij Parker gitaren uit reguliere productie, maar de oorspronkelijke Parker bas voor Steve Swallow had een heel dunne nek en headstock, die was echter verstevigd met carbon en dus sterk zat.
Weet niet of ze dat uiteindelijk bij de productiemodellen ook zijn gaan/blijven doen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie