Doe-Het-Zelf Plectrum

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Doe-Het-Zelf Plectrum

Bericht door JohnBoy »

Smullie schreef: 02 aug 2019, 09:36
JohnBoy schreef: 23 feb 2019, 11:56 In onze oefenruimte vond ik een plectrum van ... Hout!
Ik ben geen plectrumspeler vooral omdat ik akelig word van de klank en het gevoel van plastic op snaren. De houten plectrum klinkt en voelt veel fijner!
Het is niet het nieuwste topic, maar het gaat over zelfbouw en plectrums, dus wou ik deze de laten zien.
Ik heb deze op een zondag namiddag eens gemaakt om te zien of dat zou lukken...
Omdat ik graag eens een vleesje rook op de bbq en ik daar appelhout voor gebruik had ik daar nog wat brokken van liggen en ben ik daarmee aan de slag gegaan. Ik heb verschillende diktes gemaakt om eens te testen...

Op zich is het niet moeilijk. Dunne plakjes zagen, in ruwe vorm snijden met een heel scherp mes, vlakschuren, invormschuren, randjes schuren, scherper schuren, nog wat bijschuren, ...

Afbeelding
Afbeelding

Ps: mijn vingers zijn na het schuren wel perfect in lijn met deze plectrums... :|
Mooi! En hoe bevallen ze?
C'est la retorique qui fait la musique
Smullie
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 mar 2019, 18:58

Re: Doe-Het-Zelf Plectrum

Bericht door Smullie »

Ze zijn heel stijf, dus daar moet je wel van houden... Het klinkt eigenlijk maar heel licht anders dan hele stijve plastic gevallen, moet ik eerlijk toegeven... In mijn oren een beetje beter/warmer, maar ik kan niet beloven dat dat niet vooral aan de grijze massa tussen diezelfde oren zit.

Op gitaar was voor mij enkel die dunste een beetje bruikbaar, omdat die nog een klein beetje buigzaam is. Vooral om wat te tokkelen, eerder dan strummen.

Ik ben er toevallig eergisteren nog tegengekomen in de gitaarwinkel en die voelden hetzelfde aan. (Niet mee gespeeld omdat ik geen intentie had om daar 12€ per stuk voor neer te leggen)

Ik wou eigenlijk vooral weten of ik het kon...😉
Ja dus... 😎
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Re: Doe-Het-Zelf Plectrum

Bericht door Jay2U »

Zo'n houten plectrum lijkt mij leuk voor de verzameling. Misschien 'ns maken. Ik vraag me af wat het effect zou zijn als ik er secondelijm zou laten intrekken....
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Plaats reactie