Is het mogenlijk dat....

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Is het mogenlijk dat....

Bericht door Goose »

Omdat ik waarschijnlijk in een soort van akoestische band ga spelen, moet het volume omlaag van de amp.
Nu heb ik zitten kijken en mijn Randall kan tot 16 ohm aan en levert dan een 175 watt ipv 500 watt bij 4 ohm.
Dat lijkt mij wel interessant. Het volume is dan veel beter af te stellen. Maar.....mijn Marshall 7215 is 4 ohm. Dus opzoek naar iets kleiners. De meeste, zo niet enige 16 ohm cabs zijn voor gitaar. Opzich niet zo'n probleem lijkt mij. Zeker met het lage volume zal niet zo snel problemen geven voor bas op een gitaar ampje. Ik zit dan de denken aan een 2x12". Vooral ook omdat je dan qua wattage toch iets veiliger zit, je toch wat meer speaker oppervlakte hebt en dus iets meer laag dan 1x12", en vaak deze cabs kan schakelen van 16 naar 4 ohm. De speaker zal dan per stuk een 8 ohm zijn.
Nu heb ik in tussen wel wat gezocht op MP. En soms kom ik wel wat tegen maar dan is het toch weer een 8 ohm cab.
Nu mijn uiteindelijke vraag, kan ik eventueel in de cab een zware weerstand van 8 ohm in serie zetten zodat hij voor de amp toch 16 ohm wordt?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Rdatema »

je kunt toch gewoon een 16 ohm Woofer nemen, of 2x 8 ohm. Elk 4 ohm Cabje met 2 woofers zal ook in serie 16 ohm kunnen zijn.
En anders een mixertje er tussen.
Een weerstand is geen goed plan, maar is technisch wel mogelijk. Ben je ook gelijk van je laag af ;-)

zacht en 2x12... tja...
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Sjtevel 1984 »

Misschien is een power attenuator een optie?

Of anders een buizengitaarbakje? Ik heb deze een tijd gehad en klinkt zeer goed met bas: https://www.bax-shop.nl/gitaarversterke ... tails.html
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Niels »

Is dit niet de categorie “waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?”. Ik heb met mijn setje met 500W versterker geen enkel probleem om een akoestische set te spelen. Dan zet ik hem gewoon wat zachter.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Goose »

Tja, als ik thuis mijn set al niet zacht genoeg krijg....
Deze band is echt best wel heel zacht, ze hebben ook geen drummer waar je sowieso meestal rekening mee moet houden. Plus dat het fijner is qua afstellingen als je wat meer regel mogelijkheden hebt dan steeds op het randje te moeten afstellen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door elrinden »

Met een volumeknop, gainknop (waarschijnlijk) en volumeknop op je bas heb je nog niet genoeg mogelijkheden? Zet er (desnoods) een effect met extra volumeknop tussen om je volume te regelen... wat mij betreft lijkt het me geen reden om een nieuwe cab te kopen.

Als je dan toch een nieuwe cab wil (wie ben ik om dat te beoordelen), zoek er dan een met een laag rendement (in dB). Hoe lager, hoe "minder geluid" eruit komt. Waarom eigenlijk niet een nieuwe versterker!?
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Goose »

Omdat ik naar deze soort versterker al een hele tijd opzoek was. En omdat ik er eigenlijk per toeval tegen liep en er achter kwam dat deze gewoon wel heeeel erg lekker klinkt.
Volume op bas wil ik niet terug draaien omdat de preamp buis dan minder hoeft te werken en dus minder lekker klinkt. Idem met de gain, buisje moet gewoon even wat meer krijgen voor zijn klank. Nu kan ik inderdaad de master terug draaien. En ook de EQ. En dat heb ik thuis dus ook al gedaan. Maar alsnog is het met de 2x15 (600 watt, wat hij aan kan) toch echt een hele behoorlijke bak volume. Vandaar dat ik naar een creative oplossing zoek die waarschijnlijk maar tijdelijk is tot ik een betere vind.
Een gitaarcab die wat ongevoeliger is en werkt op 16 ohm kan daar dus best wel bij helpen. En als er zich iets beters aanbied is die weer makkelijk daar te verkopen.
Ik heb bij de auditie gespeelt over een Orange crush 20G en 20B. Die hebben allebei een 8" speaker. Zijn alle 2 kleine cabs en hadden meer dan genoeg laag opzich.
Ik wil alleen een wat mooier basgeluid. Vandaar dat een gitaar cab mij het handigst leek.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door elrinden »

Wat maakt een gitaar cab een mooier basgeluid? En waarom heb je dat niet genoemd (en alleen over volume gehad)? Wat zoek je nu eigenlijk precies?
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Goose »

Voornamelijk is volume een ding in deze band. De 2x8 waarmee ik tijdens de auditie heb gespeelt, Orange crush 20G en 20B, had opzich genoeg laag maar het geluid was niet helemaal je van het. Deze had ik ook alleen maar meegenomen omdat ik nog niet zeker weet of ik ook de bassist wordt. A.s. vrijdag komt er nog een 2e langs. En omdat de Randall met 2x15 wel een behoorlijle volume overkill heeft. Maar de Randall heeft wel het lekkere geluid.
Eigen is het een zoek tocht naar en en, en en.
Dus eigenlijk een cab die niet teveel laag geeft omdat dat best wel de band overstemd.
Een wat ongevoeligere speaker voor minder volume.
16 ohm voor minder output van mijn amp.
En mocht het niet werken weer makkelijk door te verkopen is.
Een gitaar cab met 2x12 leek mij wat alles betreft wel een kanshebber. Of een 2x10 bas cab. Alleen heeft die laatste weer niet de mogelijkheid tot 16 ohm over het algemeen. Of het moet een 4 ohm cabs zijn met 2x8 ohm die ik dan kan omzetten naar serie 16 ohm. Of door een weerstand een 16 kan maken. Maar dat laatste is dus geen aanrader.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Haico

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Haico »

Goose schreef: 18 mei 2019, 14:35 Of het moet een 4 ohm cabs zijn met 2x8 ohm die ik dan kan omzetten naar serie 16 ohm.
Dat was ook mijn 1e gedachte.

Waarom zou je niet zelfs naar 32 ohm gaan? Dan maak je een kopje op je Randall 2x15 ofzo. :)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Goose »

Volgens mij kan de Randall dat niet aan. Anders zou dat ook een optie zijn.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Rieno »

Hogere impedantie is nooit een probleem, lager dan het opgegeven minimum wel i.v.m. warmteproblemen :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Haico

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Haico »

Als geen speaker aansluiten mag (= oneindige weerstand), dan mag een speaker met hoge impedantie ook.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Goose »

Alleen kom je dan weer op een ander probleem. Hoe 32 ohm te krijgen.....
16 ohm speakers zijn er niet vaak.....
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Haico

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Haico »

Goose schreef: 20 mei 2019, 11:32 Alleen kom je dan weer op een ander probleem. Hoe 32 ohm te krijgen.....
16 ohm speakers zijn er niet vaak.....

Ik durf te wedden dat 75% van de speakers in deze ...

Goose schreef: 17 mei 2019, 15:44 Ik zit dan de denken aan een 2x12". Vooral ook omdat je dan qua wattage toch iets veiliger zit, je toch wat meer speaker oppervlakte hebt en dus iets meer laag dan 1x12", en vaak deze cabs kan schakelen van 16 naar 4 ohm. De speaker zal dan per stuk een 8 ohm zijn.
Nu heb ik in tussen wel wat gezocht op MP. En soms kom ik wel wat tegen maar dan is het toch weer een 8 ohm cab.
...cabs bestaan uit 2x16 ohm parallel. De meest gebruikte speakers voor gitaar: V30's, Greenback, G12T75 e.d. zijn alleen maar in 8 of 16 ohm beschikbaar.

Zet ze in serie, en je hebt 32 ohm.
Plaats reactie