speaker troubles

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
funkisland
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2010, 00:06

speaker troubles

Bericht door funkisland »

Hi allemaal,

Tot nu toe heb ik alleen gescharreld in het aangeboden/gezocht-topic, maar voordat ik weer mijn GAS-behoefte direct voorzie, ben ik nu in een situatie gekomen dat ik toch maar eerst groot onderhoud moet plegen. En wijs advies van jullie nodig heb.


Het volgende is aan de hand: in de afgelopen drie jaar heb ik evenveel speakers vernaggeld in onze studio.
Het begon met een Eden XLT 210 cabinet, die er al na een half jaar de brui aan gaf. Na enige research las ik dat er meer mensen last van hadden en dat reparatie aan de cone zo duur is, dat je net zo goed een nieuwe kan kopen.
Toen heb ik een setje Aguilars gekocht GS12 (tweedehands, net zoals de Eden trouwens) en nu heb ik hetzelfde aan de hand.
Eerst bedacht ik nog dat de kou van invloed zou kunnen zijn, want het kan in de winter best frisjes zijn in onze studio.
Maar nu is het boven de dertig graden, dus dat kan em niet zijn.
Mijn amp heb ik nooit hard staan (input op 25%, master niet boven noon o'clock). Ik speel over een Markbass of een MusicMan HD500.

Nu denk ik dat er één van mijn effecten roet in het eten gooit. En ik verdenk de Boss OC2, die afstamt uit de jaren 80. De tweede octaaf heb ik dicht staan en de eerste bijna open, het meest bekende standje. En ik gebruik em niet onder de 10e fret.
Kan het toch zijn dat die zo'n heftig signaal uitstuurt, dat er een cone inscheurt?
Het resultaat was namelijk in beide gevallen hetzelfde: een extra portie ruis en een ratel op verschillende frequenties, vooral de F en de Fis. Zowel in het onderste register als in de hoge regionen. Ik neem aan dat speaker is ingescheurd, maar zeker weten doe ik het niet.

Ben zelf niet echt technisch en misschien is deze plek op het forum dan ook niet de meest aangewezen, maar mijn concrete vraag is eigenlijk:
Weet iemand een goede reparateur in de regio Amsterdam of is zelf handig en wil mij kopen helpen?

Alle input welkom!
Dank voor het lezen,

Vincent
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: speaker troubles

Bericht door elrinden »

Scheuren gebeurt niet zo vaak, mijn eerste gedachte is of het misschien te maken kan hebben met vocht. Want dat is echt funest voor een speaker. Hoe kom je erachter? Gril eraf halen en voorzichtig met al je vingers de speaker naar achteren drukken. Doe dit voorzichtig, dit moet én soepel én zonder weerstand gaan. Als je merkt dat hij aanloopt dan weet je genoeg...helaas.
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
funkisland
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2010, 00:06

Re: speaker troubles

Bericht door funkisland »

Dank voor tip!
Vocht zou het kunnen zijn, want heel goed geïsoleerd is onze studio niet... ik zal vrijdag gaan testen of dat het probleem is.
evert
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Re: speaker troubles

Bericht door evert »

Het is een misverstand te denken dat indien de master volume van een 200 Watt versterker op een kwart staat dan maar max 50 Watt uit kan komen ;->
Misschien heb je gewoon dubbel pech, of stuur je meer subharmonischen naar je speakerkast dan je denkt. Het belastbaar vermogen in de frequentie band onder de afstemfrequentie van de speakerkast (in geval van basreflex principe, en dat zijn de meeste) is doorgaans zeer laag, je hoort het ook niet omdat de kast daar geen geluidsdruk kan maken. Kijk eens of de speakers geen grote conusuitslagen maken terwijl het volume nog niet zeer hoog is.
Just my 2 cents!
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: speaker troubles

Bericht door Rdatema »

Regio Amsterdam... Als Lelystad daar ook nog onder valt dan kunnen we de patiënt wel op de tafel leggen en grondig controleren, inspecteren en doormeten...
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
funkisland
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2010, 00:06

Re: speaker troubles

Bericht door funkisland »

Na een snel onderzoek lijkt toch niet het vocht, want de cone kan je makkelijk op en neer bewegen. Maar de speakers geven nog steeds een brom en ratelen op sommige (lage) frequenties. Overigens zie ik geen overdreven grote conusuitslagen, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal met de oude situatie.

@Rdatema: dat is een mooi aanbod! Ben je ook handig met pedalboards?

Ik vrees dus dat de oc2 of mn basssynth de aanstichter van het probleem is.
Zou een high pass filter voor de toekomst handig zijn op m'n pedalboard, om zo er zeker van te zijn dat er niet teveel sub naar de amp gestuurd wordt? Iemand daar ervaring mee?
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: speaker troubles

Bericht door Rdatema »

funkisland schreef: 14 jul 2019, 13:08 @Rdatema: dat is een mooi aanbod! Ben je ook handig met pedalboards?
Ik, Roelof, enigszins, maar ben woonachtig in Noordhorn. Wouter zit in Lelystad en is meer de luidsprekerguru.

De dagen dat we samen in Lelystad zitten, zijn helaas altijd te vol geland dus dan pak ik het er niet eenvoudig even bij, sorry.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: speaker troubles

Bericht door dejohan »

Ik ga er vanuit dat je dit al uitgesloten hebt, maar voor de zekerheid:: Heb je de speakers al eens met een nieuwe speakerkabel geprobeerd, op een andere amp? Het feit dat het probleem na vervanging speaker terugkomt kan misschien ook betekenen dat je speakers niet kapot zijn, maar dat er iets anders in je signaalketen het gekraak voortbrengt.
En je gebruikt speakerkabel hé? Gewone instrumentkabel is niet goed voor speakers.
Plaats reactie