Harley Benton PB-50 opleuken...

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Concorde »

Omdat ik toch een zwak voor telebassen blijf houden heb ik me maar weer 's een knutselprojectie op de hals gehaald....
Een Harley Benton PB-50 voor maar liefst €109,-!
Ik heb een aantal upgrades in gedachten, welke het meest esthetisch zijn, gewoon omdat (ik) het kan en omdat het leuk is!

Hij kwam gisteren binnen en na een half uurtje erop gespeeld te hebben ging hij uit elkaar!
De sound is prima, hoewel de toneknop open niet mooi klinkt, maar dicht ook niet. Een beetje er tussenin zat mijn geluid. Misschien kan ik hier nog iets aan veranderen. De snaren zijn natuurlijk nog hagelnieuw, iets waar ik helemaal niet van hou!

Afbeelding

Ik heb gelijk de headstock aangepast, omdat ik die vorm zo mooi vind!
Afgetekend, gezaagd met een fijne (ijzer)zaag, gevijld met een basterdvijl en toen met schuurlinnen 320 geschuurd. De voorkant met de vlakschuurmachine. Daarna in de blanke lak gezet.

Afbeelding

Onder de slagplaat zit een keurige body; geen lelijke plekken, geen grote sleuven, geen deuken of wat dan ook... gewoon erg mooi! De lak is ook superstrak en glad!

Afbeelding
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door MaartenV »

Cool! Simpele tip die geluid en sustain vooruit helpen: nieuwe halsschroeven. Goeie, bijvoorbeeld van Allparts. Paar euro en soms een wereld van verschil. Benieuwd naar de voor- en na-foto’s.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Spaghettihout »

Hoe bevalt de pickup? Leuk project, deze speelde ook een tijd door mijn hoofd. Ik denk sowieso nieuwe cts potmeters en een orange drop condensator, dat zal wonderen verrichten. Netjes gedaan met de headstock!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door blablas »

Type/merk condensator maakt geen donder uit, wel de waarde.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Concorde »

MaartenV schreef: 12 jul 2019, 19:36 Cool! Simpele tip die geluid en sustain vooruit helpen: nieuwe halsschroeven. Goeie, bijvoorbeeld van Allparts. Paar euro en soms een wereld van verschil. Benieuwd naar de voor- en na-foto’s.
Die kende ik nog niet! Ik zal 'm onthouden!
Spaghettihout schreef: 12 jul 2019, 20:43 Hoe bevalt de pickup? Leuk project, deze speelde ook een tijd door mijn hoofd. Ik denk sowieso nieuwe cts potmeters en een orange drop condensator, dat zal wonderen verrichten. Netjes gedaan met de headstock!
Pickup bevalt wel goed, alleen de rand vind ik minder, om m'n duim op te laten rusten. Wellicht wat afronden... Of een kap er overheen.
De potmeters zijn best goed, misschien tzt wat andere. Een andere condensator zal misschien helpen. Voor de juiste waarde klopt ik tzt bij Blablas aan! :wink: Alle input is welkom! :jaaaaa:
Laatst gewijzigd door Concorde op 12 jul 2019, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door JohnBoy »

Leuk project! Wat weegt hij ongeveer?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Concorde »

JohnBoy schreef: 12 jul 2019, 22:30 Leuk project! Wat weegt hij ongeveer?
Als ie weer in elkaar zit, zal ik 'm wegen! in ieder geval een stuk minder dan m'n Stingray5! :?
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Concorde »

De headstock is klaar. Even in elkaar gezet om weer even op te spelen, en te wegen natuurlijk! Op de site van Thomas staat geen gewicht vermeld; ik heb 'm gewogen en kwam op 4,1Kg.

Binnenkort zal ik 'm shielden en de aarding nalopen / verbeteren. Bij het aanraken van de snaren geeft 'ie een soort kraakje...

Ik kwam het eerste echte minpuntje tegen... De tuners zijn ruk.
Nadat ik ze opnieuw gemonteerd had, sloegen 3 van de 4 tuners over de tanden heen. Gelukkig kon ik dit oplossen door de 4 gaatjes wat uit te vijlen, en zodoende de worm wat dichter op het wormwiel te brengen. Opgelost, maar niet zoals het hoort. (OK, de bas kost weinig, maar tóch...)
Stand tot zover....

Afbeelding
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Green Goblin »

Toch een mooi ding zo zonder slagplaat. Witte slagplaten zouden ook gewoon verboden moeten worden eigenlijk.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door JohnBoy »

4,1 kilo is netjes! Ik mis de slagplaat wel.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Mach1 »

Prachtig hoor! Ik zou de slagplaat crème maken en de zijkanten ook zodat het een one-ply lijkt. Houten thugbar met 1 schroef en hij wordt veel authentieker. Maar dat ben ik...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Hagen »

Mooie headstock. Netjes gedaan. Hoort hier echt bij.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Concorde »

Thanx mannen!
Ik laat de slagplaat voorlopig nog even zo, maar de body krijgt nog wel een andere kleur; Lichtgeel, zoals jouw tele Erwin! Die vind ik écht :kwijl:
Daarnaast zijn er nog wel wat 'dingetjes' om 't authentiek te maken! :wink:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Hagen »

Ja, Natuurlijk. Gewoon die bazenbas van Erwin copieren! Zou ik ook doen.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Harley Benton PB-50 opleuken...

Bericht door Mach1 »

Ja, dat ia het mooiste! :-)
Dan zou ik hem wel kaal schuren en dan see through maken. Ik weet nog wel een adresje...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie