Elektr. probleem Ibanez Musician MC900

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
earldw
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2017, 19:13

Elektr. probleem Ibanez Musician MC900

Bericht door earldw »

Ha forumers,

De actieve voorversterker van mijn MC900 geeft problemen... Steeds korter nadat ik een opgeladen batterij plaats begint het geluid (bij ingeschakeld actief circuit) op den duur uit elkaar te vallen... Het geluid wordt eerst 'hol', gaat dan knisperen om daarna helemaal weg te vallen. Hierna geeft het circuit helemaal geen geluid meer op een heel zachte doffe tik na, met heel onregelmatige tussenpozen. Ik haal inmiddels maximaal 5 minuten uit een volle batterij... niet optimaal :D
Iemand een idee welk(e) onderde(e)l(en) kapot zijn? Elco's?

En wat vinden jullie van dit idee: de bas is bijna 40 jaar oud, en ik wil hem wel eens goed opknappen voor de volgende 40(?)... Ik ben redelijk bedreven in solderen, maar heb weinig kennis van de technische werking van electronica: hoe zinnig of onzinnig is het om domweg alle componenten van de electronica die ik nieuw kan vinden, te vervangen voor verse exemplaren?

Benieuwd naar jullie advies, tips en :facepalm:

Dank!
Earl
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Elektr. probleem Ibanez Musician MC900

Bericht door Rieno »

Klinkt alsof er ergens een lek naar aarde zit waardoor de batterij leeg raakt. Is het niet zo simpel als de jack output die verkeerd contact maakt ergens?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Elektr. probleem Ibanez Musician MC900

Bericht door deevit »

Opgeladen batterij? Als in oplaadbare batterij? Zo ja, is die niet gewoon op z'n einde?
earldw
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2017, 19:13

Re: Elektr. probleem Ibanez Musician MC900

Bericht door earldw »

@Rieno: Mogelijk... hoewel ik wel het idee heb dat het ook op een andere manier merkbaar (geur/wamte) zou moeten zijn wanneer een 9V batterij in 5 minuten ontladen wordt (kan dat ueberhaupt wel?). Maar een aardelek ga ik zeker even checken.
@deevit: Inderdaad oplaadbare batterijen... heb er verschillende geprobeerd, van verschillende leeftijden. Ik zal voor de zekerheid ook nog even met een nieuwe, niet laadbare gaan testen.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Elektr. probleem Ibanez Musician MC900

Bericht door JohnBoy »

Goed idee, oplaadbare hebben vaak standaard een iets lager voltage, en naarmate ze ouder worden gaan ze hard achteruit.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Elektr. probleem Ibanez Musician MC900

Bericht door Rieno »

earldw schreef: 07 aug 2019, 17:21 @Rieno: Mogelijk... hoewel ik wel het idee heb dat het ook op een andere manier merkbaar (geur/wamte) zou moeten zijn wanneer een 9V batterij in 5 minuten ontladen wordt (kan dat ueberhaupt wel?). Maar een aardelek ga ik zeker even checken. (..)
Een typische 9V battery heeft een capaciteit van om en nabij 550mAh (zie Wikipedia). Even grof gezegd zou dat dus zo'n 5A zijn in 5 minuten, maar: voordat de batterij helemaal leeg is, zakt de spanning door dat lek al zo ver in dat het circuit niet meer (goed) gaat werken en dus ook weer minder stroom trekt. Dus die warmte en geur hoeven er niet per se te zijn om jouw symptomen te laten zien.

Voor oplaadbare batterijen geldt dit inderdaad alweer anders, want die capaciteit is lager en de nominale spanning ook, zoals al genoemd werd.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
earldw
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2017, 19:13

Re: Elektr. probleem Ibanez Musician MC900

Bericht door earldw »

Hee daar,

Gisteren de bas een kwartier geprobeerd met een nieuwe batterij, camera klaar om om het probleem op te nemen: hij bleef het gewoon prima doen. Ik verwacht dat het probleem zich nu later laat horen. Kans lijkt inderdaad groot dat de recentste problemen ook kwamen door brakkere oplaadbare batterijen. Maar ik denk niet dat dat het hele verhaal is.... in het verleden heb ik ruim een jaar gedaan met een 1x geladen oplaadbare batterij. In die tijd wanneer een batterij opraakte viel het geluid binnen enkele seconden weg, zonder 'op te breken', zoals hij de laatste tijd doet.
Enniehoe... bedankt voor jullie reacties en ik hou het in de gaten. Ik laat weer van mij horen als er ontwikkelingen zijn.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Elektr. probleem Ibanez Musician MC900

Bericht door MaartenV »

Van de website van Ernie Ball:

Average alkaline battery life is 6 months. We recommend Duracell batteries as replacements mostly due to size inconsistencies between battery manufacturers. Do not leave your bass plugged in when you have finished playing, as this will drain your battery faster. Battery life of course depends on how often and how long you play. When the sound of your bass becomes distorted, it's ready for a new battery.


We do not recommend rechargeable batteries for replacement in Music Man instruments for 2 reasons:
1. They do not put out enough voltage (at least 8.4 volts) to properly run the instruments. NiCad and NiMh "9-volt" batteries, even when fully charged, put out a maximum of 7.2 volts.

2. Even if they did work, rechargeable batteries only hold a charge for 1-3 months. Alkaline batteries, when fresh, can go 6 months or longer. We recommend Duracell for a good fit.


We do not recommend lithium batteries for the opposite reason, they tend to have a slightly higher voltage.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Elektr. probleem Ibanez Musician MC900

Bericht door MaartenV »

Strookt met Rieno’s uitleg en jouw ervaringen met deze bas. Ff proberen wat alkaline voor je doet.
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie