Speaker upgrade BG250-208

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door fusion »

Rdatema schreef: 21 aug 2019, 22:18 Al besteld? Lijkt me niet optimaal wat je nu gaat doen.
Heb zat ervaring met 8" woofers, omdat we die in de Acoustic Alignment B-118 gebruiken.

Ik wil best even meedenken en was door de simulatie software (laten) halen (door onze ontwerper Wouter).

Maar niet als het mosterd na de maaltijd is uiteraard ;-)
Ik zit , omdat ik de combo wil blijven gebruiken vast aan een 8 inch woofer, nog niets besteld, maar wat zou jij dan aanraden?
Greetz, Jan
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door Rdatema »

Die versterker is toch als losse module achterop gemonteerd?

Mocht je willen langskomen in Lelystad bij Wouter dan kun je het meteen testen met een paar mooie 8" woofers.
Kan de afstemming etc nog even geoptimaliseerd worden.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door fusion »

Rdatema schreef: 25 aug 2019, 22:26 Die versterker is toch als losse module achterop gemonteerd?

Mocht je willen langskomen in Lelystad bij Wouter dan kun je het meteen testen met een paar mooie 8" woofers.
Kan de afstemming etc nog even geoptimaliseerd worden.
Ik begrijp dat je Acoustic Alignment onder de aandacht wil brengen (leuk spul) , bedankt voor het aanbod te meten in Lelystad. Maar ik zoek gewoon een 8 "woofer met een lekker rendement. Een compromis zal het altijd blijven.

gr. Jan
Greetz, Jan
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door Rdatema »

we hebben nog wel een setje gebruikte 8" liggen. Bij (langdurig) maximale belasting gaan die niet helemaal lekker meer maar dat is dan wel bij ruim 400W
Die zouden er mooi inpassen. Voor eventuele nieuwe zouden we wel de normale inkoop moeten rekenen, maar die gebruikte mogen gratis een 2e leven.

Pb maar bij interesse.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door Rdatema »

Oké, dat was specifiek voor Fusion bedoeld maar ineens hadden we 3 eigenaren met een TC BG250-208 in de Pb.
Fusion heeft zijn huiswerk goed gedaan en een top 3 unit voor zijn toepassing gevonden, waren nog een meer budget oplossing en een fors duurdere denkbaar met elk weer iets andere voordelen. Zijn keuze voor de Fane is op papier best een heel goede keuze om verder mee te experimenteren.

We kunnen eens kijken of de BG250-208 eenvoudig te tunen is, bijvoorbeeld met de Beyma 8CMV2, 1 exemplaar in de volledige behuizing. Zal wel ten koste gaan van SPL max (ca 113dB).

B&C heeft ook nog wel voor solo de 8NDL51 in 16 en 4 ohm (laatste slingert dan wel wat op in ca 28 liter) en als je 2 units neemt dan zijn de 8 ohm versies optimaal. Vergelijkbaar met 2x de 8CL51 parallel.

Onze B-118 units schoppen het in die behuizing tot ca 122dB met 2x 8Ohm (parallel dus 4 ohm) en een wat hogere afstemming, maar dan ben je wel ruim 7 kg verder. Qua prestaties vergelijkbaar met de B&C opties....

We denken er nog maar eens over na... Dat ding is nu gesloten, ook iets om rekening mee te houden
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door Rdatema »

Gister een 8" vergelijking gedaan, die B&C units kunnen we zonder filteraanpassingen niet langer aanraden. Het verschil met de 8" woofer uit de B-118 is erg groot qua klank, ook al is het meettechnisch bijna gelijk.

Fusion gaat aan de slag met de units die we opsturen, die hebben een mankement dat op hoger volume manifesteert. Gelet op het vermogen van de BG250 zou dit nog net wel/niet goed kunnen gaan op vol vermogen. In ieder geval een goede test om te kijken of er upgrade mogelijkheden zijn voor dit TC kastje.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door fusion »

Allen,
De bevindingen:
Ik heb inmiddels de Fane Soverign 8-225 in mijn TC BG-208 zitten. En tot nu toe ben ik tevreden over het resultaat.
Thuis uitgeprobeerd met een extra baskast met een Celestion G15-150CE (... sorry buren) en nu zijn de rendementen redelijk aan elkaar gelijk, ze vullen elkaar over het toonbereik van de bas , goed aan.
Ik heb de combo ( zonder xtra baskast ) uitgeprobeerd in de oefen ruimte. En nu houdt hij zich goed staande tussen de herrie makers. Een diepe bas zit er niet in, natuurlijk, maar blijft strak en duidelijk aanwezig. Zonder dat ik het volume voluit moet zetten, ik hou dus nog flink over. (was ook de bedoeling en verwachting) Bij komend voordeel : de toonregeling op de versterker is nu een stuk effectiever, ik heb nu meer controle en de speaker geeft meer attack, maar kan ook mooi warm met mn fretless bassie spelen. Kortom, het leeft veel meer dan in de oude configuratie.

Ik heb de beide bestaande woofers uit de kast gehaald en vervangen door de Fane. Het andere gat heb ik luchtdicht afgesloten. zodat het als een gesloten speakerbox functioneerd.
Al met al voor weinig geld ( de speaker kostte E49, een plaatje multiplex om het andere gat te dichten en wat zwarte verf ) een upgrade die de combo veel breder inzetbaar maakt.


Hope it helps..., gr Jan.
Greetz, Jan
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door ejp »

fusion schreef: 08 okt 2019, 10:14 Allen,
De bevindingen:
Ik heb inmiddels de Fane Soverign 8-225 in mijn TC BG-208 zitten. En tot nu toe ben ik tevreden over het resultaat.
Thuis uitgeprobeerd met een extra baskast met een Celestion G15-150CE (... sorry buren) en nu zijn de rendementen redelijk aan elkaar gelijk, ze vullen elkaar over het toonbereik van de bas , goed aan.
Ik heb de combo ( zonder xtra baskast ) uitgeprobeerd in de oefen ruimte. En nu houdt hij zich goed staande tussen de herrie makers. Een diepe bas zit er niet in, natuurlijk, maar blijft strak en duidelijk aanwezig. Zonder dat ik het volume voluit moet zetten, ik hou dus nog flink over. (was ook de bedoeling en verwachting) Bij komend voordeel : de toonregeling op de versterker is nu een stuk effectiever, ik heb nu meer controle en de speaker geeft meer attack, maar kan ook mooi warm met mn fretless bassie spelen. Kortom, het leeft veel meer dan in de oude configuratie.

Ik heb de beide bestaande woofers uit de kast gehaald en vervangen door de Fane. Het andere gat heb ik luchtdicht afgesloten. zodat het als een gesloten speakerbox functioneerd.
Al met al voor weinig geld ( de speaker kostte E49, een plaatje multiplex om het andere gat te dichten en wat zwarte verf ) een upgrade die de combo veel breder inzetbaar maakt.


Hope it helps..., gr Jan.

hoi, is die Fame een 8 ohm woofer of een 4 ohm woofer? je schrijft dat ie zich nu goed staande houdt in de oefenruimte, met 1 x 8 inch woofer. Gaat deze enkele woofer dan zoveel harder dan de 2 originele samen?

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door fusion »

DE Fane speaker is 8 Ohm. En hij gaat inderdaad een stuk harder. Hij heeft alleen bijna 2x zwaardere magneet. De orginele woofers zijn 16 Ohm en hebben een laag rendement.

Grtz. Jan
Greetz, Jan
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door ejp »

en heb je die 2 woofers van Wouter/ Rdatema nog geprobeerd zodat je kast 4 ohm wordt? daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe die klinken icm de bh250.

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door Rdatema »

Die 2 staan in doosjes klaar voor verzending aan Jorren. Hier in bouwen is minder handig voor de hem, dus het maken van een eventuele poort etc gaat hij zelf doen. Dus dat testen kan pas binnenkort. Wij hebben ze nog wel eerst even getest, zie ons eigen topic. Ik zorg dat ze deze week nog verzonden worden.
We zijn ook heel benieuwd!

Tof dat Fusion met de Fane nu een upgrade heeft bedacht, gemaakt en getest en dat dit gewerkt heeft.
Zou dat afdicjt plankje ebt nog als test aangevuld/vervangen kunnen worden voor een plankje met een baspijp? Ik denk dat dit nog best interessant kan zijn.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

Re: Speaker upgrade BG250-208

Bericht door fusion »

Aan EJP, ik geen andere speakers getest.

Aan Rdatema,
Deze combo is bedoeld om, op het podium, met een extra baskast te gebruiken, daarom een gesloten kast gemaakt. Het blijkt dus ook in de oefenruimte te voldoen, dus ik heb geen noodzaak meer om een basreflex poort in te bouwen.

Grtz. , Jan
Greetz, Jan
Plaats reactie