Brooks Bass Guitars

Dit subforum is uitsluitend bedoeld voor de commerciëlen onder ons om de leden van BGF op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en producten.
Haico

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door Haico »

JohnBoy schreef: 20 mei 2019, 12:16 Als je met een proefopstelling gaat experimenteren, kom je er al snel achter dat er maar een paar "ideale" plekken zijn voor de elementen.
Ik geloof sowieso niet zo in ideale plekken voor elementen. Elementplaatsing is een kwestie van compromissen. Zodra je fretten gaat indrukken is je relatieve positie t.o.v. de snaar weg. :)
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door JohnBoy »

Nee, dat is niet correct. Probeer het eens, zou ik zeggen.
C'est la retorique qui fait la musique
Haico

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door Haico »

Klopt. Ik heb nog nooit een basgitaar ontwikkeld.

Kan je het mij uitleggen?
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door JohnBoy »

Als je het probeert, overtuigen je oren je. Sommige plekken klinken gewoon kut en andere heel vet.
Ik denk dat de positie t.o.v. de brug, die wel constant is, dominant is omdat de definitie aan die kant zit.
Maar je moet het eigenlijk gewoon ervaren. Ik heb er geen bewezen theorie over ofzo.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7635
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door Maarten_E »

Denk zelf dat het ook heel erg met het type element te maken heeft.
Een humbucker is minder logisch bij de hals als je definitie in je geluid wil dan een single coil. (Ja, ik ken de EB-0 ;) )
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door Frederiek »

Sweet spots zijn volledig subjectief, niets anders dan wat volgens de maker of eigenaar voor dat type bas en pickups het meest bruikbare geluid oplevert. Dat er één of slechts enkele optimale vaste plekken zijn is een mythe. Je kunt naar frequentie respons gaan kijken en allemaal ingewikkelde analyses doen voor welke boventonen je wel en niet wilt vangen met je pickups maar dat heeft nog steeds tot gevolg dat je naar smaak een keuze moet maken. En inderdaad zoals Haico zegt druk je ook nog wel eens een fret in en wordt het een compromis tussen tenminste 4x20 trillingen :)

O ja, en die kleine kop vind ik mooi!
Haico

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door Haico »

Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden, Frederiek! 8)
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door JohnBoy »

Haico schreef: 20 mei 2019, 13:16 Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden, Frederiek! 8)
Als je alleen op bevestiging van je eigen vermoedens uit bent leer je er niet zoveel (of zelfs niets) van.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door HNZ »

De positie van het element t.o.v. de brug is doorslaggevend voor de sound. Neem b.v. de verschillende posities van het brugelement bij een fender jazz van voor en na 70-ies.
De 'sweet spot' gaat echt niet om enkele millimeters, er zijn 'gebieden' waarin een element een bepaalde sound voortbrengt.
Haico

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door Haico »

JohnBoy schreef: 20 mei 2019, 13:31
Als je alleen op bevestiging van je eigen vermoedens uit bent leer je er niet zoveel (of zelfs niets) van.

Ja... daar ben ik ook echt op uit. Met die instelling zit ik al 13 jaar op dit forum. :roll: :lol:


Ik laat mij graag overtuigen hoor. Tot die tijd blijf ik erbij dat locaties van "sweet spots" subjectief zijn (is wel vaker als het geluid betreft) en dat het een compromis blijkt op het moment dat je fretten indrukt.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door Herman »

Het is mij nog nooit gelukt om fretten in te drukken. Of ze zitten te vast, of ze rennen te snel weg.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door JohnBoy »

Haico schreef: 20 mei 2019, 13:58
Ik laat mij graag overtuigen hoor. Tot die tijd blijf ik erbij dat locaties van "sweet spots" subjectief zijn (is wel vaker als het geluid betreft) en dat het een compromis blijkt op het moment dat je fretten indrukt.
Door je te laten overtuigen leer je ook weinig. Doen is effectiever. Probeer het eens! De eerste Haico-bas heeft al veel te lang op zich laten wachten.
C'est la retorique qui fait la musique
Haico

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door Haico »

JohnBoy schreef: 20 mei 2019, 14:03
Door je te laten overtuigen leer je ook weinig. Doen is effectiever. Probeer het eens! De eerste Haico-bas heeft al veel te lang op zich laten wachten.

Nee dank je.

Ik kan mij prima berusten in het eerdere werk van natuurkundigen zoals Pythagoras, Newton en Hooke. :D

Zo zijn er ook mensen die denken dat de aarde een platte schijf is. En ook die mensen krijgen mij niet zo ver om hun afwijkende theorie te bewijzen. :lol:

Dus... bewijs JIJ het maar. :cheer:
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door JohnBoy »

Haico schreef: 20 mei 2019, 14:22
Dus... bewijs JIJ het maar. :cheer:
Lieverd ik hoef niks te bewijzen. Zullen we dit topic een beetje schoon houden? Je kunt me altijd nog PB-en als je iets wilt vragen of uitleggen.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Brooks Bass Guitars

Bericht door Brinkmeister »

Toch denk ik dat ik de volgende mooier vind.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Plaats reactie