Opnemen op laptop

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
Venderwel
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 mar 2019, 09:55

Opnemen op laptop

Bericht door Venderwel »

Vraagje, als ik nou eens af en toe wat oefeningen op wil nemen, werkt het dan als ik vanuit de koptelefoon uit van de combo een kabeltje stop in de gecombineerde headSET aansluiting van de laptop?
Of is dat te simpel gedacht?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Opnemen op laptop

Bericht door BassKees »

Helaas lukt het niet op die manier. Je kunt het eenvoudigst opnemen via een usb-interface, zoals bijvoorbeeld deze:
Afbeelding
Op je laptop heb je dan nog wel opnamesoftware nodig. Audacity is goed en gratis.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Opnemen op laptop

Bericht door JohnBoy »

Goh dat is wel heel betaalbaar geworden, zeg!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Opnemen op laptop

Bericht door bobbelmans »

Even met de zoekfunctie dit tipock uit de diepte getrokken......

Maar ik heb eigenlijk dezelfde vraag.

Wat ik wil:
-basdingen opnemen
-drumtrackje kunnen maken maar een kant en klare drumtrack er onder plaatsen is ook goed
-gi***r dingen opnemen

Het hoeft echt niet super te klinken.
Doel is om ideetjes naar de rest van de band te kunnen mailen.
Is Audacity dan hetgeen ik moet hebben?
En die bovenstaande usb interface?

Bedankt!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Opnemen op laptop

Bericht door Rieno »

Jup, zo simpel als dat :) Om een drumtrack te maken zul je wel een plugin moeten zoeken en die in Audacity gebruiken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Opnemen op laptop

Bericht door CaptainSlow »

Nog een aanrader voor de drum plugin?
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Opnemen op laptop

Bericht door bobbelmans »

Dank Rieno! Wat is een plugin? :oops:
face down in the dirt
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Drums in Audacity

Bericht door BassKees »

Misschien dit artikel eens doorlezen? https://wiki.audacityteam.org/wiki/Creating_Drum_Tracks
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Opnemen op laptop

Bericht door MaartenV »

Goede tip hierboven. En snelle uitleg (waarmee je gewoon een avondje moet gaan uitproberen):

Een plug-in is een extra functie die je toevoegt aan bijvoorbeeld Audacity of Reaper. Bijvoorbeeld virtuele instrumenten, zoals drums uit een blikje.

Eerste download je een plug-in en installeer je hem volgens de gebruiksaanwijzing.
Zorg dat je geluidsprogramma (Audacity, Reaper, ...) de plug-in kan vinden in de juiste map op je computer.
Dan maak je een nieuw project (of opent een bestaande).
Maak per (nep)instrument een spoor/track aan, net als in de studio. Klik op Effects/FX/... en kies je virtuele instrument.
Voeg zelf MIDI-noten toe of gebruik - als die er zijn - voorgebakken patronen. (Zie gebruiksaanwijzing!)

Een paar van mijn persoonlijke (gratis) favorieten:
- Kontakt Player van Native Instruments (met Drummic'a van Sennheiser als prettig klinkende drums uit een blikje, plus leuk ingebouwde instrumenten);
- SampleTank van IK Multimedia (met ook leuke drums erin).

Als je googlet op gratis VST instrumenten gaat er een wereld voor je open. (Inclusief een hilarische introductie tot de meest waardeloze ellende die je ooit hebt gehoord.)

En naast instrumenten zijn er plug-ins die je gebruik als EQ, distortion, chorus, delay, exciter. Effecten die je vaak ook kent van je basversterker of effectenbakjes. Er zijn verschillende typen plug-ins (qua techniek).

Niet elk programma kan met elk technisch type overweg. VST is meestal een veilige keus.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Opnemen op laptop

Bericht door bobbelmans »

Wauw! Duidelijk!
Super bedankt mannen!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Opnemen op laptop

Bericht door rich13 »

Let wel: het kost tijd om het een beetje te doorgronden, zeker in het begin. Ik ben niet echt de handigste in dat soort dingen en ik kom er wel redelijk uit altijd, maar het vreet tijd, zeker in het begin.

En tipje: als je een click gebruikt, doe een cowbell oid, en niet de standaard piep. Daar word je helemaal gek van na een tijdje.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Opnemen op laptop

Bericht door bobbelmans »

:D Ik zal het met al mijn marginale geduld eigen maken Ries.

Wordt nog lachen want ik ben hier alles behalve handig in.... En probleem 1 heeft zich al voor gedaan: ik krijg dat kontakt niet in audacity geopend.....geeft niks, komt goed.

Wel die usb dinges besteld dus ik hoop volgende week aan de bak te kunnen.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Re: Opnemen op laptop

Bericht door bassdaddy »

ik zit er ook over te denken een dergelijke kabel te kopen. vraag aan bobbelmans is of het werkt
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Re: Opnemen op laptop

Bericht door bassdaddy »

BassKees schreef: 29 mar 2019, 10:02 Helaas lukt het niet op die manier. Je kunt het eenvoudigst opnemen via een usb-interface, zoals bijvoorbeeld deze:
Afbeelding
Op je laptop heb je dan nog wel opnamesoftware nodig. Audacity is goed en gratis.
Dank voor de tip. kabel besteld, audacity gedownload. via mijn ZoomB1 gelust naar combo en PC. werkt perfect :jam:
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Brokenstrings
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 nov 2017, 11:48

Re: Opnemen op laptop

Bericht door Brokenstrings »

Toch even een vraag.
Deze kabel prik je in je amp?of behoort dit tot de mogelijkheden?

Maar stel,band wil een nummer spelen,(cover)en ik wil een filmpje maken ,dus beeld en audio. Wat zijn dan de mogelijkheden?want volgens mij word het dan relatief ingewikkeld want je hebt je geluid uit de amp,je hebt de muziek,en je hebt beeld die tot 1 moeten komen.

Kan je met die auditcy en interface kabel wel een nummer pakken en je eigen baswerk er bij gooien?
En hoe gaat dat in zijn werk?nummer digitaal afspelen,koptelefoon,en je hoort je eigenbas daar ook in?



Of kan ik beter zo een interface kastje pakken?hier kan je vaak mp3 op aansluiten en je koptelefoon en je Bas.neemt de laptop dan dit totaal geluid op?
Ik zit enkel er mee dat ik liefst achter de amp opneem.met zo een kastje moet dat toch kunnen?
Sorry totaal noob in zulke zaken
Rickenbacker 4003s jetglo
Fender aerodyne 2014(non export Japan versie)

Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots 😬
Plaats reactie