Donker en verknipt

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pinkerton
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 dec 2016, 10:28

Donker en verknipt

Bericht door Pinkerton »

Een van de drie nummers van onze komende EP genaamd Rites of Passage.



Super trots op dit nummer aangezien ik de tekst en het grootste deel van de muziek geschreven heb :jam:

Kijk gerust ook even op onze Facebookpagina voor meer informatie. Alle support is natuurlijk welkom!
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! De gebruikte bas is trouwens mijn 1980 Ibanez Musician MC824 :D
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Donker en verknipt

Bericht door Kaasbaas »

Omdat je vraagt wat we ervan vinden :P

Ik vind de mix niet zo goed.
In het begin klinkt de basgitaar echt los van de rest van de band, dan komt de zang in en klinkt t op zich wel weer 1 geheel. Maar later @1:35 klinkt die distortion gitaar weer niet lekker met de rest. Beetje "goedkoop" klinkende opname zo.

Nummer vind ik wel vet in elkaar gezet. Ik ben wel fan van donkere muziek. Blijft wel lekker boeiend. Alleen die break rond 3:50, wat ik heel vet vind, word opgevolgd door een best wel blij refrein. Voelt heel abrupt. Het lijkt alsof het de bedoeling was dat hij opbouwd naar dat refrein toe maar hij bouwt op en kakt in als dat refrein begint. Misschien een volume issue, of dat t laatste refrein een pre refrein mist of extra laag in t refrein.
Outro is wel weer sexy. :)
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
Pinkerton
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 dec 2016, 10:28

Re: Donker en verknipt

Bericht door Pinkerton »

Kaasbaas schreef: 17 sep 2019, 20:41 Omdat je vraagt wat we ervan vinden :P

Ik vind de mix niet zo goed.
In het begin klinkt de basgitaar echt los van de rest van de band, dan komt de zang in en klinkt t op zich wel weer 1 geheel. Maar later @1:35 klinkt die distortion gitaar weer niet lekker met de rest. Beetje "goedkoop" klinkende opname zo.

Nummer vind ik wel vet in elkaar gezet. Ik ben wel fan van donkere muziek. Blijft wel lekker boeiend. Alleen die break rond 3:50, wat ik heel vet vind, word opgevolgd door een best wel blij refrein. Voelt heel abrupt. Het lijkt alsof het de bedoeling was dat hij opbouwd naar dat refrein toe maar hij bouwt op en kakt in als dat refrein begint. Misschien een volume issue, of dat t laatste refrein een pre refrein mist of extra laag in t refrein.
Outro is wel weer sexy. :)
Wel zo eerlijk haha! Voor ons ook de eerste echte ervaring in de studio, dus altijd goed om wat leermomentjes te hebben voor de volgende keer :D We hebben met onze producer (wat stiekem toch geen onervaren kerel is) best nog veel geknutseld aan dit nummer. De andere plaat die we al online hebben staan, en in dezelfde studio is opgenomen, klinkt wat mij betreft qua mix ook wel wat strakker.

Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Donker en verknipt

Bericht door Kaasbaas »

Gitaar @ 0:47 is niet zo strak. En zang staat wat hard. (ik heb hem niet helemaal geluistert)
Maar deze opname staat een stuk sterker in zn schoenen. Een stuk "normaler" om te horen.

Eerste keer de studio in, dan kun je t eind materiaal in de prullenbak gooien. Dat is althans mijn persoonlijke ervaring :D :oops:
We hebben ook een keer met de band 1 dag 1 nummer opgenomen in een studio. Klonk best aardig. Een half jaar later hebben we een hele CD in dezelfde studio opgenomen en toevallig zat daar ook hetzelfde nummer bij als met die 1 dags opname. En stiekem vind ik die 1 dags opname vetter klinken :shock: Terwijl daar veel minder tijd, aandacht en geld naartoe is gegaan.
Maarja, kan gebeuren he.

Het is altijd wel goed om een buitenstaander eens naar je nummers te laten luisteren voordat je ze naar de mastering stuurt.
Papa en je beste maatje vinden altijd alles cool, maar een buitenstaander zou eerder zeggen "Dit is kut, dat staat te zacht, dat klinkt gek"
Je kunt je als band ook makkelijk blind spelen op je eigen nummers. Op den duur hoor je t gewoon niet meer.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Donker en verknipt

Bericht door MaartenV »

Goed gemaakt! Niet het genre dat ik vanzelf opzet, meer iets voor MevrouwV dus die heeft ook geluisterd. Ik heb geluisterd op iPhone-oortjes en een Reloop-koptelefoon (met vrij veel bas als standaard). Mijn vrouw alleen op de Reloop.

Het geluid van de zang in het eerste couplet is wat zwakker dan verderop, ook in termen van productie. Ik bedoel dat de zang daar wat 'droger' klinkt later in het nummer, maar met een - naar de smaak van ons allebei - iets te groot verschil. Mijn gok is dat je hier ging voor een opbouwend effect, maar misschien kan het verschil iets minder groot en nog steeds werken.

Op iPhone-oortjes ondersteunde de (lekkere) baspartij een stuk minder stevig dan op de andere koptelefoon. Op de iPhone-oortjes had ik het idee dat er misschien iets meer laag-mid in het basgeluid mocht. Dat is waarschijnlijk een kwestie van welke referentiespeakers je gebruikt en dus van hoe je inschat dat mensen naar je muziek luisteren. Op de andere koptelefoon zat er vrij veel (sub)laag in het geluid, waardoor de steun van de bas overtuigender was.

Maar nog steeds: heel vet!
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Pinkerton
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 dec 2016, 10:28

Re: Donker en verknipt

Bericht door Pinkerton »

Kaasbaas schreef: 17 sep 2019, 21:38 Gitaar @ 0:47 is niet zo strak. En zang staat wat hard. (ik heb hem niet helemaal geluistert)
Maar deze opname staat een stuk sterker in zn schoenen. Een stuk "normaler" om te horen.

Eerste keer de studio in, dan kun je t eind materiaal in de prullenbak gooien. Dat is althans mijn persoonlijke ervaring :D :oops:
We hebben ook een keer met de band 1 dag 1 nummer opgenomen in een studio. Klonk best aardig. Een half jaar later hebben we een hele CD in dezelfde studio opgenomen en toevallig zat daar ook hetzelfde nummer bij als met die 1 dags opname. En stiekem vind ik die 1 dags opname vetter klinken :shock: Terwijl daar veel minder tijd, aandacht en geld naartoe is gegaan.
Maarja, kan gebeuren he.

Het is altijd wel goed om een buitenstaander eens naar je nummers te laten luisteren voordat je ze naar de mastering stuurt.
Papa en je beste maatje vinden altijd alles cool, maar een buitenstaander zou eerder zeggen "Dit is kut, dat staat te zacht, dat klinkt gek"
Je kunt je als band ook makkelijk blind spelen op je eigen nummers. Op den duur hoor je t gewoon niet meer.
We hebben toch best wat buitenstaanders laten luisteren en op wat kleine dingetjes na (die ook nog zijn aangepast) hadden die niet veel aan te merken. Wel grappig dat jij dan toch nog andere dingen hoort (en ik kan me nu ik er meer op let ook wel in vinden).

Misschien is dat ook wel het verschil tussen muziekliefhebbers en muzikanten. Wij luisteren als muzikanten en letten op andere dingen (zoals details, productietechnische dingetjes) terwijl muziekliefhebbers met hun gevoel luisteren. Soms mis ik de tijd dat ik gewoon zo naar muziek kon luisteren :P
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Donker en verknipt

Bericht door Kaasbaas »

Ik denk niet dat muziek liefhebbers het nummer slechter zouden vinden als die gitaar wel strak was geweest. Maar ik erger me er wel aan. Muziek van vroeger was ook gewoon strak :p

Ik heb zelf ook een nummer op onze plaat staan waar een overgang niet strak is. Ivm tijd en geld gebrek, en dat t niet zo opvalt hebben we t een beetje noodgedwongen laten zitten. Blijft irritant om aan te horen vind ik.
Begin van de brug, iets na de helft denk ik
[Youtube]https://youtu.be/LPSYRqS95fg[/Youtube]
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Donker en verknipt

Bericht door phoerd »

Wat mij opvalt is dat er her en der wat kleine dingetjes in de uitvoering zijn die ik eens onder de loep zou nemen. Soms een snare die net niet lekker getimed is, soms een stukje zang wat iets beter zou kunnen of een rare overgang van een gitaar etc. Kleine schoonheidsfoutjes. Overall klinkt het op m’n ipad best goed.
Een voorbeeld van een overgang die ik niet geweldig vind is bij skin deep op ongeveer 0:15 van gitaar naar wanneer de zang erin komt. Voor mijn gevoel zou het net iets lekkerder worden als er na het gitaarintro een maatje toegevoegd wordt waarbij het laatste gitaarakkoord effe uitklinkt voordat de zang erin komt. Of dat de zang pas begint na de drumbreak op de snare, net effe wat rust inbouwen. Beetje dat soort details zou ik nog eens kritisch over nadenken.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Donker en verknipt

Bericht door phoerd »

Kaasbaas schreef: 18 sep 2019, 13:12 Ik heb zelf ook een nummer op onze plaat staan waar een overgang niet strak is. Ivm tijd en geld gebrek, en dat t niet zo opvalt hebben we t een beetje noodgedwongen laten zitten. Blijft irritant om aan te horen vind ik.
Begin van de brug, iets na de helft denk ik
[Youtube]https://youtu.be/LPSYRqS95fg[/Youtube]
De zang is niet helemaal zuiver volgens mij, net iets te laag. Overgang denk ik dat ik wel dat ik snap wat je bedoelt. Eindje had ook net effe iets beter gekund, klinkt nu gehaast. Komt denk ik doordat de drums vertragen en de zang gewoon rechtdoor gaat.
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Donker en verknipt

Bericht door thomaskm »

Hoewel ik ook wat schoonheidsfoutjes hoor hier en daar, vind ik toch vooral en op de eerste plaats dat je iets hebt neergezet waar je trots op mag zijn! Vond de mix eigenlijk ook gewoon goed klinken op een hele goede studiohoofdtelefoon. Houd in gedachten dat je op een forum zit met (soms prof-)muzikanten die op veel kritisch zullen zijn. Soms terecht, soms lekker laten gaan. Goed werk wat mij betreft!
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Donker en verknipt

Bericht door Kaasbaas »

phoerd schreef: 18 sep 2019, 20:51
Kaasbaas schreef: 18 sep 2019, 13:12 Ik heb zelf ook een nummer op onze plaat staan waar een overgang niet strak is. Ivm tijd en geld gebrek, en dat t niet zo opvalt hebben we t een beetje noodgedwongen laten zitten. Blijft irritant om aan te horen vind ik.
Begin van de brug, iets na de helft denk ik
[Youtube]https://youtu.be/LPSYRqS95fg[/Youtube]
De zang is niet helemaal zuiver volgens mij, net iets te laag. Overgang denk ik dat ik wel dat ik snap wat je bedoelt. Eindje had ook net effe iets beter gekund, klinkt nu gehaast. Komt denk ik doordat de drums vertragen en de zang gewoon rechtdoor gaat.
Een groot issue is dat we niet met clicktrack hebben opgenomen. De drummer vond dat te veel werk, is daar niet goed mee, en was niet handig ivm gekke maatsoorten.
Maarja, we zijn niet de beste muzikanten. Dus dan krijg je versnellingen en vertragingen. Dus kan best wat je zegt! Ik hoor t zelf niet eens (behalve dat bas stukje bij t begin van de brug waar t helemaal mis gaat :P ).
Maarja, allemaal dingen waar we van geleerd hadden en ons beter gemaakt hebben. Daar zijn die eerste studio momenten ook voor denk ik :)
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1563
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Re: Donker en verknipt

Bericht door Laxe »

thomaskm schreef: 18 sep 2019, 22:11 Hoewel ik ook wat schoonheidsfoutjes hoor hier en daar, vind ik toch vooral en op de eerste plaats dat je iets hebt neergezet waar je trots op mag zijn! Vond de mix eigenlijk ook gewoon goed klinken op een hele goede studiohoofdtelefoon. Houd in gedachten dat je op een forum zit met (soms prof-)muzikanten die op veel kritisch zullen zijn. Soms terecht, soms lekker laten gaan. Goed werk wat mij betreft!
Ik sluit mij geheel aan bij het bovenstaande. Knap stukje werk, klinkt lekker over mijn (vintage) stereo set.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Donker en verknipt

Bericht door phoerd »

Kaasbaas schreef: 18 sep 2019, 22:26 Maarja, allemaal dingen waar we van geleerd hadden en ons beter gemaakt hebben. Daar zijn die eerste studio momenten ook voor denk ik :)
Absoluut. Opnames zijn een goed middel om jezelf te verbeteren, en als dit de eerste studiomomenten zijn dan kun je daar best trots op zijn. Dat geldt overigens ook voor de nummers van de topicstarter.
Gebruikersavatar
Pinkerton
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 dec 2016, 10:28

Re: Donker en verknipt

Bericht door Pinkerton »

Bedankt voor de lovende woorden, maar zeker ook voor de eerlijke feedback! Ook voor ons leerzaam ;) Ondanks de schoonheidsfoutjes ben ik enorm trots op wat we neergezet hebben (en de derde plaat die binnenkort online komt). Mocht er iemand zijn die ons nog wat tips en advies op het gebied van boekingen/promotie kan geven is dit natuurlijk ook altijd van harte welkom!
Gebruikersavatar
Pinkerton
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 dec 2016, 10:28

Re: Donker en verknipt

Bericht door Pinkerton »

De meest recente plaat van onze EP:

Plaats reactie