Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door JohandeJong »

Volgens mij zijn er echt wel goede kleine cabinets. Ik gebruik zelf alleen maar kleine cabinets want ik wil niet met een grote kast sjouwen. Naast de al genoemde heb je ook nog de Aguilar SL112, heerlijk licht en een sound om U tegen te zeggen. Maar ja, die is nogal prijzig Ik heb hier laatst nog een EBS Classic CL112 voor weinig aangeboden. Net van de week verkocht. Binnenkort heb ik er waarschijnlijk weer één te koop. Een nagenoeg nieuwe. Als je wilt houd ik je wel op de hoogte als deze verkocht gaat worden. De EBS is veel minder duur dan bijv. de Aguilar en kan toch een behoorlijke zaal vullen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Hans58 »

Ik heb afgelopen weekend een buitenoptreden gedaan met mijn EBS (zonder PA en met beide kastjes omdat we elektrisch met drumstel etc. speelden) en dat ging prima; die twee 12-inchers klinken heel dik.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door JohandeJong »

Die EBS Reidmar 250 en de kastjes klinken inderdaad bijzonder goed.
Overigens heb ik laatst een Aguilar SL112 aan mijn Reidmar 250 gehangen en toen had ik toch even een WoW effect. Daar kwam een bijzonder aangenaam laag uit. Daarmee niet gezegd dat de EBS cabinets minder zouden zijn. In tegendeel. Ik heb er nog één en ben daar zeer tevreden over. En de Amp zelf, die vind ik ook bijzonder goed.

Nu heb ik nog een vraag. Door vragen wordt men wijs en ik vergaar hier veel kennis door jullie antwoorden.
Stel ik heb een versterker die 500watt (of meer) levert op 8 Ohm (en nog meer op 4 Ohm). Kan ik daar zo'n EBS CL112 op aansluiten zonder de boel op te blazen? Past zo'n Amp zich daar automatisch op aan? Ik ben nml. absoluut niet van plan zwaardere cabinets aan te schaffen en krijg misschien de beschikking over een Amp die meer kan leveren dan waar de cabinets voor ontworpen zijn.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Hans58 »

Ik heb een Reidmar 470 en geen 250, dus helemaal power genoeg. Als we akoesties spelen (en dus niet zo luid) gaat er één 112 kastje mee. Als je niet alles op 10 zet gaat dat gewoon goed hoor.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door JohandeJong »

Ik heb ergens eens gelezen dat de 470 in basis eigenlijk hetzelfde is als zijn voorganger de 250. Die 250 bleek nml zo krachtig te zijn dat het eigenlijk een 470 is. En ik denk dat daar veel waarheid zit want er zit enorm veel power in (en een geweldig geluid). Anyway, blij met mijn EBS spulletjes.
Ik heb zojuist ook met iemand gesproken van wie verwacht mag worden dat hij verstand van zaken heeft en hij beweert dat die kleine kastjes heel goed overweg kunnen met een zwaardere versterker en dat je dan een prettige extra Headroom hebt. Nou, dat neem ik dan ook maar voor waar aan oftewel ik ben iets minder angstig dat ik de boel zal opblazen. Ik zal het binnenkort eens proberen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door AmericanIdiot »

Afgelopen ZA voor het eerst met mijn kleine set gespeeld in een redelijk grote zaal. Ik neem steevast mijn 410 + power-amp rack mee maar die set staat in een oefenruimte en ik denk....ik probeer het gewoon. 210 kastje met MarkBass F1, het ging prima. Meer dan genoeg volume.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Wat een grap dat “Reidmar”,het vorige model (250) is 250w en 470w “dynamisch” vermogen (wat dat ook mag betekenen?)
Dus je nieuwere model noem je dan gewoon “470” onder het mom van meer vermogen,maar is gewoon hetzelfde als de 250.
Is dus 220w aan gebakken lucht verplaatsing. :lol:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door JohandeJong »

Nee, dat is voortschrijdend inzicht. Ze hadden gewoon het eerste model (ver) ondergewaardeerd.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Rieno »

Ze zijn overgestapt naar een andere meting van het vermogen (welke door bijna geen enkele fabrikant wordt gebruikt, behalve TC), zodat het meer lijkt dan het is ja. Marketingtrucje, niks meer.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

JohandeJong schreef: 01 okt 2019, 13:36 Nee, dat is voortschrijdend inzicht. Ze hadden gewoon het eerste model (ver) ondergewaardeerd.
Als "electronicus" vind ik dit een zeer bedenkelijke ontwikkeling,omdat ik graag het "werkelijke" RMS vermogen zie worden opgegeven.
Ook dat "dynamisch" vermogen maakt de boel nog difuser en na "piek" en "dynamisch" krijgen we straks "TURBO" vermogen,het word er niet inzichtelijker van.
Natuurlijk snap ik dat dit marketing is,maar consumenten worden op deze manier toch een beetje belazerd,zeker als men piek
vermogens bedoelt en je daarvoor ook per watt gaat betalen,maar he,ik kan daar doorheen prikken/kijken het is meer de onwetende consument die daar last van heeft. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door JohandeJong »

Wat men er ook van denkt, het gaat er om hoe de versterker wordt 'ervaren'. Ik vind het een fantastische versterker met enorm veel power. Hij overstijgt, in mijn beleving, zowel in power als in sound in hoge mate o.a. de Aguilar TH350 en de TC Electronic BH550 en nog andere versterkers waarmeer ik de Reidmar 250 heb kunnen vergelijken. Wat er voor aanduiding op staat vind ik dan niet belangrijk. Ik vind het een fijn ding en daar gaat het tenslotte om.
Het enige dat ik wilde aangeven is dat deze Amp meer levert dan wat je vanuit de aanduiding zou vermoeden en dat sowieso welke Reidmar dan ook het overwegen waard is.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

"dat deze Amp meer levert dan wat je vanuit de aanduiding zou vermoeden".

Ik geloof best dat die Reidmar 250 een goede amp is,maar het gaat om het principe dat je eerlijk bent wat iets levert en"dat deze Amp meer levert dan wat je vanuit de aanduiding zou vermoeden" zegt niks over deze versterker maar meer over andere versterkers die hun "specs"niet waarmaken. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Concorde »

Gebruiken jullie wel eens dempingsmateriaal ónder je amp als je thuis met een amp oefent?
Mijn combo dreunt toch wel wat door... Taurus SL112 (ca.27Kg)
Ik speel in de woonkamer, met een betonnen vloer met laminaat.

Ook vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met versterkerstatieven die je combo naar achteren kantelen.
en zo ja... welke raden jullie aan? Liefst inklapbaar, betaalbaar en zo stevig mogelijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door HNZ »

Ja, ik gebruik een “Gramma” van Auralex.
Die staat ook nog op een ‘hondje’, zodat ik m’n minirig makkelijk in en uit de hoek van m’n kamer kan rijden.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Concorde »

Just checked!
Ja, da's wel een idee, zoiets had ik ook in gedachten. Deze kan tot 135Kg, dus die zakt niet zo erg in elkaar dat de versterker uiteindelijk alsnog op de vloer staat.
Zoiets had ik dus ooit. Plus dat die de versterker erg wankel maakte.
Enig nadeel... best een duur stukje schuim... (€99,-)
Maar ik zag dat Auralex nog meer oplossingen heeft, dus wellicht zit daar een goedkopere oplossing bij die ook voldoet.
Maar goede tip Hans!
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Plaats reactie