Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door HNZ »

Bij Bax zag ik de Gramma voor €79 - https://www.bax-shop.nl/isolatiemateria ... -gramma-v2
En er is ook de Baby Gramma vor €59 - https://www.bax-shop.nl/isolatiemateria ... -gramma-v2

Goedkoop en goed om te kantelen (echter maar 1 stand) is de Markbass Mark Stand - https://www.thomann.de/nl/markbass_mark_stand.htm
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Concorde »

Wél een goede oplossing lijkt me.
Ik zal ook 's kijken of er nog alternatieven zijn.

De Markbass stand had ik al wel 's gezien. Maar de Taurus is vrij zwaar, dus ik zoek een echte standaard.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door HNZ »

Je mag mijn Mark Stand wel lenen om te proberen.
Het is beslist geen lullig dingetje en ik weet zeker dat het je combo prima aankan. Zo’n Taurus combo is toch bedekt met ‘tapijt’? Daar hecht de Mark Stand zich aan met een soort klittenband en vormt zo een stevig geheel.
Stuur me maar een pb
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Soulbender »

cluseau schreef: 19 aug 2019, 12:11
Soulbender schreef: 18 aug 2019, 20:31 Alright, ik heb een nieuwe stack gekocht vandaag. De oude (niet werkende) meegenomen naar huis en even met een batterij getest. De 115 reageert helemaal nergens op. Ziet er goed uit en ruikt niet verneukt ofzo, maar reageert helemaal niet op contact met een batterij. Daar zal ik een nieuwe speaker voor moeten kopen
Je kan met de pook overweg lees ik. Misschien dan de moeite waard om de 115 nader te onderzoeken. Vaak is de boel nog zelf te herstellen. Van je aansluitklem loopt een zeer soepel stukje draad naar de conus. Daar zit de werkelijken spreekspoel gelast en dez las zit verborgen onder een druppel zwarte smeurie op de conus. Dat is het punt waar de las vaak breekt. Kijk je in de conus dan zie je de draadjes van de spreekspoel onder de stofkap verdwijnen. Deze voorzichtig met een scherp mesje schoonkrabben. Zie je eenmaal het koper verschijnen kun je daar meten of de spoel onderbroken of kortgesloten is. Meet je de normale impedantie is het een kwestie van de las herstellen. Priegelwerk maar de moeite waard vind ik. Let wel op dat bij het herstel geen soldeer in de soepele draad trekt.
Ik heb dit dus geprobeerd, maar is helemaal kut afgelopen. De connectie onder de zwarte smurrie was nog helemaal intact. Er was geen doorstroom vanuit de spoel , dus ben ik verder gaan kijken in de spoel. Wat zal het, hij is toch al kapot. Positief had geen verbinding met de spoel, de negatieve kant wel. Onderin de spoel een deel doorgebrand te zijn. Hier heb ik een nieuwe verbinding proberen te maken met koperdraad wat niet doorgebrand was. Dus heb ik twee rollen koperdraad weggehaald. Een nieuwe verbinding gemaakt, lukte bijna goed. Maar toen maakte de andere ook geen verbinding meer. Inmiddels was ik een goede 3 uur aan het prutsen. Toen besloot ik de speaker in elkaar te zetten en de hoop op te geven. Tijdens het in elkaar zetten viel de speaker om en ving ik 'm op met mijn hand door het vel heen. :x :x :x

Terug naar plan A: Nieuwe speaker erin zetten.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door StingRay85 »

Haha
Gebruikersavatar
Martijnn
Berichten: 458
Lid geworden op: 13 jan 2019, 20:53

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Martijnn »

Iemand ervaring met een Markbass Micromark 801? Ik overweeg er eentje aan te schaffen als vervanger voor mijn Ampeg BA-110 V2. Die is in verhouding best groot in een klein huisje. :oops:
Squier FSR CV 60's Precision Bass Sonic Blue
SX-Fender-Squier 62 stacked knob parts Jazz Bass
Squier Affinity Jazz Bass V Olympic White
Squier Affinity Jazz Bass Burgundy Mist
Markbass Micromark 801
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Soulbender schreef: 04 nov 2019, 19:19
cluseau schreef: 19 aug 2019, 12:11

Je kan met de pook overweg lees ik. Misschien dan de moeite waard om de 115 nader te onderzoeken. Vaak is de boel nog zelf te herstellen. Van je aansluitklem loopt een zeer soepel stukje draad naar de conus. Daar zit de werkelijken spreekspoel gelast en dez las zit verborgen onder een druppel zwarte smeurie op de conus. Dat is het punt waar de las vaak breekt. Kijk je in de conus dan zie je de draadjes van de spreekspoel onder de stofkap verdwijnen. Deze voorzichtig met een scherp mesje schoonkrabben. Zie je eenmaal het koper verschijnen kun je daar meten of de spoel onderbroken of kortgesloten is. Meet je de normale impedantie is het een kwestie van de las herstellen. Priegelwerk maar de moeite waard vind ik. Let wel op dat bij het herstel geen soldeer in de soepele draad trekt.
Ik heb dit dus geprobeerd, maar is helemaal kut afgelopen. De connectie onder de zwarte smurrie was nog helemaal intact. Er was geen doorstroom vanuit de spoel , dus ben ik verder gaan kijken in de spoel. Wat zal het, hij is toch al kapot. Positief had geen verbinding met de spoel, de negatieve kant wel. Onderin de spoel een deel doorgebrand te zijn. Hier heb ik een nieuwe verbinding proberen te maken met koperdraad wat niet doorgebrand was. Dus heb ik twee rollen koperdraad weggehaald. Een nieuwe verbinding gemaakt, lukte bijna goed. Maar toen maakte de andere ook geen verbinding meer. Inmiddels was ik een goede 3 uur aan het prutsen. Toen besloot ik de speaker in elkaar te zetten en de hoop op te geven. Tijdens het in elkaar zetten viel de speaker om en ving ik 'm op met mijn hand door het vel heen. :x :x :x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo'n actie/werkwijze heeft nooit een kans van slagen ,.....maar leuk om te lezen dat je het hebt geprobeerd . :D
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door cluseau »

MR. LEE schreef: 08 nov 2019, 13:32
Soulbender schreef: 04 nov 2019, 19:19

Ik heb dit dus geprobeerd, maar is helemaal kut afgelopen. De connectie onder de zwarte smurrie was nog helemaal intact. Er was geen doorstroom vanuit de spoel , dus ben ik verder gaan kijken in de spoel. Wat zal het, hij is toch al kapot. Positief had geen verbinding met de spoel, de negatieve kant wel. Onderin de spoel een deel doorgebrand te zijn. Hier heb ik een nieuwe verbinding proberen te maken met koperdraad wat niet doorgebrand was. Dus heb ik twee rollen koperdraad weggehaald. Een nieuwe verbinding gemaakt, lukte bijna goed. Maar toen maakte de andere ook geen verbinding meer. Inmiddels was ik een goede 3 uur aan het prutsen. Toen besloot ik de speaker in elkaar te zetten en de hoop op te geven. Tijdens het in elkaar zetten viel de speaker om en ving ik 'm op met mijn hand door het vel heen. :x :x :x
Ja Sjors, soms zit het mee ......

Je doet zoiets ook uit eigen overtuiging en het moet ook nog binnen een bepaalde tijd lukken. Het is idd zo dat economisch gezien het ding vervangen moet worden maar er kunnen altijd reden en zijn om het te proberen. Hetzelfde verschijnsel zie je bij reverb tanks. Meestal lukt het me om ze te herstellen (een enkel geval uitgezonderd) en ik heb zelfs wel eens het minuscule trafotje opnieuw gewikkeld, gewoon omdat het kan :dance: .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo'n actie/werkwijze heeft nooit een kans van slagen ,.....maar leuk om te lezen dat je het hebt geprobeerd . :D
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Heeeeee die Frans ! ,....ik bewaar(de) ook afgedankte reverb-tanks ,....die kleine spoellichaampjes ( waarvan er vaak 1 nog intact is ) zet ik gewoon over in die reverb tanks waarvan er 1 spoeltje defect is . :D
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 11 nov 2019, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Soulbender »

MR. LEE schreef: 08 nov 2019, 13:32
Soulbender schreef: 04 nov 2019, 19:19

Ik heb dit dus geprobeerd, maar is helemaal kut afgelopen. De connectie onder de zwarte smurrie was nog helemaal intact. Er was geen doorstroom vanuit de spoel , dus ben ik verder gaan kijken in de spoel. Wat zal het, hij is toch al kapot. Positief had geen verbinding met de spoel, de negatieve kant wel. Onderin de spoel een deel doorgebrand te zijn. Hier heb ik een nieuwe verbinding proberen te maken met koperdraad wat niet doorgebrand was. Dus heb ik twee rollen koperdraad weggehaald. Een nieuwe verbinding gemaakt, lukte bijna goed. Maar toen maakte de andere ook geen verbinding meer. Inmiddels was ik een goede 3 uur aan het prutsen. Toen besloot ik de speaker in elkaar te zetten en de hoop op te geven. Tijdens het in elkaar zetten viel de speaker om en ving ik 'm op met mijn hand door het vel heen. :x :x :x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo'n actie/werkwijze heeft nooit een kans van slagen ,.....maar leuk om te lezen dat je het hebt geprobeerd . :D
Het was zelfs eigenlijk wel leuk om te proberen :)
Brokenstrings
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 nov 2017, 11:48

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Brokenstrings »

Hele stomme vraag misschien.

Is er iemand uit de buurt van regio emmen,die eens mee wilt kijken met de knoppen op amp.
Wie kan mij nou eens uitleggen hoe het exact zit.
Het is wel makkelijk te zeggen alles neutraal en voorzichtig draaien,maar het heeft allemaal invloed op elkaar.
Ik houdt mij meer bezig met het spelen zelf dan met de knoppen.
Hoe switch je bijv makkelijk van een mid clean sound als ccr naar een mooie low brom zonder galm,zonder werkelijk alles te verdraaien en te testen.gewoon iemand die mij meer weg wijs kan maken.
Rickenbacker 4003s jetglo
Fender aerodyne 2014(non export Japan versie)

Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots 😬
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

Om welke amp gaat het?
Je Marshall MB4410 combo?
Je Ashdown perfect 10?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Brokenstrings
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 nov 2017, 11:48

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Brokenstrings »

Nouja eigenlijk algemeen.ik ben te veel aan het pielen.
Rickenbacker 4003s jetglo
Fender aerodyne 2014(non export Japan versie)

Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots 😬
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Muziekschuur »

Probeer in kwarten. Dan heb je in een middag een amp ‘door’. Elke amp is iets anders.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door JohandeJong »

Misschien een domme vraag, misschien al vaker gesteld.
Ik heb een versterker die op 4 Ohm meer power heeft dan op 8 Ohm (zoals zoveel versterkers dat hebben ;))
Ik heb maar 1 cabinet op 8 Ohm maar die kan makkelijk veel meer hebben dan de versterker kan leveren.
Is er een mogelijkheid om de versterker voor de gek te houden, dus dat deze denkt dat er 4 Ohm aan cabinets is aangesloten, zodat deze op vol vermogen gaat werken?
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Plaats reactie