Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Rieno »

Goose schreef: 16 jun 2019, 14:27 @rieno
Weet jij of je rechtstreeks die 2 x 8ohm op de amp kan aansluiten? Dus 8 ohm op ext spkr, en 8 ohm op de "minimum 4ohm" uitgang?
Even snel uitgezocht: de Bassman 135 is zo geschakeld dat de EXT SPKR en de SPEAKER ingangen in serie staan...als je daar dus twee 8 Ohm speakers op aansluit, heb je een totale belasting van 16 Ohm. Dit is gedaan om twee 4 Ohm kasten aan te kunnen sluiten voor een totale belasting van 8 Ohm. Is ook echt getapped op de trafo om dit overeen te laten komen.

In dit geval zul je dus de Aguilars door moeten lussen en in de SPEAKER ingang stoppen voor een correcte 4 Ohm belasting op de juiste ingang.

Je kunt in deze versterker dus alleen kiezen voor de volgende belastingen:
1 x 8 Ohm in de EXT SPKR (SPEAKER leeg)
2 x 4 Ohm (1 in SPEAKER, andere in EXT SPKR)
1 x 4 Ohm in SPEAKER
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
leo_tender
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door leo_tender »

Oké Rieno! Bedankt!
Ik zat er dan eigenlijk niet langs met mijn twee grote boxen ;)
Maar goed, ik kan geen schema's lezen dus ik ben blij dat jij klaarheid hebt gebracht
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26346
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Hans58 »

Dat had ik in kort bestek dus eerder ook al gezegd :)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
leo_tender
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door leo_tender »

leo_tender schreef: 16 jun 2019, 12:36
Goose schreef: 16 jun 2019, 10:40 Dus absoluut geen 2 x 4 ohm aan hangen, want dan kom je op 2 ohm totaal.
Zeker? Zouden die amps niet zo gebouwd zijn dat je er twee van die grote oude kasten van Fender kon aanhangen? Die -voor zo ver ik weet- allemaal 4 Ohm zijn?
:D Hi Hans. jij ook bedankt voor het mee zoeken hoor. Sorry voor mijn verstrooidheid. Ik had je "neen" geïnterpreteerd als een duidelijk antwoord op mijn opmerking :facepalm:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26346
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Hans58 »

Maakt allemaal niet uit hoor; het gaat er om dat je uiteindelijk weet hoe het aangesloten moet worden en dat je geen brokken krijgt. :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2624
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door jorren »

https://www.bax-shop.nl/basgitaar-speak ... peakerkast

Heeft iemand ervaring met deze speakerkast omtrent volume?
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Rdatema »

wat is je verwachting ervan? Repetities of optredens?
Qua luidheid zal het zat hard gaan, maar bruikbaar en dragend laag zal niet bepaald overhouden.

Een 2x8 kàn voldoende zijn qua volume en diepgang, de conusoppervlakte is vrijwel gelijk aan 1x12. Al zijn de meeste 8" units niet optimaal voor laag onder de 70hz dus volume is het probleem niet-of wel; wanneer je volume onder 70hz nodig hebt ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Soulbender »

Ha allemaal,
Normaal gesproken speel ik een Peavey Mark III (minimum load 2 ohm) door een Peavey TX 410 (8ohm) en een Peavey BX 115 (4 of 8 ohm).
Dit deed het het afgelopen jaar perfect, op een rare plop bij het uitschakelen na. Afgelopen dinsdag kwam er opeens geen geluid uit m'n 115 en ratelen/klapperen de bovenste twee speakers van de 410. Gek, want ik heb er niets raars mee gedaan.

Ik heb beide kasten opengehaald om te kijken of er iets alt te zien, maar alles is nog goed aangesloten en er is niets doorgebrand. Ook zie ik geen scheur in de speakers. Weet iemand wat er wel is gebeurd? Pasten de cabs niet bij de speaker misschien? Zou ik het zelf misschien kunnen fixen of moet ik het langs een reperateur brengen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Een vreemde zaak dat je er zo plotseling door verrast wordt .

Staat je apparatuur per ongeluk blijvend in een oefenruimte opgesteld waar anderen ook toegang hebben en aan je spullen kunnen komen ?

Je 1 X 15 inch is plotseling tebarste , tesamen met 2 speakers van je 4 X 10 inch ??
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door StingRay85 »

Een Peavey gaat niet zomaar stuk.

Stap voor stap proberen achterhalen waar het probleem zit. Amp, outputs, kabels, cab inputs, speakers. De conus van de speaker kan er nog goed uit zien terwijl de voice coil volledig om zeep is. Met een multimeter kan je de weerstand/impedantie uitlezen. Ratelen van de speakers kan ook zijn dat ze wat losgetrild maar niet stuk zijn. Dat doet me dan ook vermoeden dat de cabs misbruikt zijn. Met een klasse D amp krijg je die cabs probleemloos kapot gespeeld
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door cluseau »

Soulbender schreef: 11 aug 2019, 22:47 Ha allemaal,
Normaal gesproken speel ik een Peavey Mark III (minimum load 2 ohm) door een Peavey TX 410 (8ohm) en een Peavey BX 115 (4 of 8 ohm).
Dit deed het het afgelopen jaar perfect, op een rare plop bij het uitschakelen na. Afgelopen dinsdag kwam er opeens geen geluid uit m'n 115 en ratelen/klapperen de bovenste twee speakers van de 410. Gek, want ik heb er niets raars mee gedaan.

Ik heb beide kasten opengehaald om te kijken of er iets alt te zien, maar alles is nog goed aangesloten en er is niets doorgebrand. Ook zie ik geen scheur in de speakers. Weet iemand wat er wel is gebeurd? Pasten de cabs niet bij de speaker misschien? Zou ik het zelf misschien kunnen fixen of moet ik het langs een reperateur brengen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Die rare plop zou best wel eens verklaart kunnen worden door een defecte eindtrap welke gelijkspanning op de uitgang heeft geproduceerd. Je speakers worden daardoor gefrituurd maar je zal er niet veel aan zien. Mogelijk dat de conus vast zit maar dat is alles. Sluit je hem op de volgende cab aan gebeurt daar weer hetzelfde dus kijk goed wat het probleem is voor je nog meer schade maakt. Het kan idd ook dat een ander met zijn fikken aan jouw spullen heeft gezeten.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

:stupid: zoals Cluseau zegt,wees voorzichtig met de versterker.
Je kunt de speakers testen met een 1,5v batterij,dus even kijken of de conus uitslaat en of naar binnen trekt als je de batterij polariteit omdraaid. Zijn de speakers ok dan is de versterker het probleem,is dat niet ok,dan heb je waarschijnlijk echt pech en zijn je versterker en speakers allebij kapot.
Impedantie meet je trouwens niet met een “multi” meter want impedantie is frequentie afhankelijk.
Feeling the groove is everything.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door StingRay85 »

Impedantie kan je wel controleren met een multimeter. 8 ohm ligt meestal tussen de 6 en 8 ohm. Zo kan je toch al iets zeggen, en eens voelen of hij niet aanloopt
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Soulbender »

Thanks voor al jullie antwoorden! :)
MR. LEE schreef: 11 aug 2019, 23:45 Een vreemde zaak dat je er zo plotseling door verrast wordt .

Staat je apparatuur per ongeluk blijvend in een oefenruimte opgesteld waar anderen ook toegang hebben en aan je spullen kunnen komen ?

Je 1 X 15 inch is plotseling tebarste , tesamen met 2 speakers van je 4 X 10 inch ??

Nope :( Ik ben de enige die erop speelt. Word na gebruik steeds in een afgesloten kast gestopt.
DominicMaertens schreef: 12 aug 2019, 07:24 Een Peavey gaat niet zomaar stuk.

Stap voor stap proberen achterhalen waar het probleem zit. Amp, outputs, kabels, cab inputs, speakers. De conus van de speaker kan er nog goed uit zien terwijl de voice coil volledig om zeep is. Met een multimeter kan je de weerstand/impedantie uitlezen. Ratelen van de speakers kan ook zijn dat ze wat losgetrild maar niet stuk zijn. Dat doet me dan ook vermoeden dat de cabs misbruikt zijn. Met een klasse D amp krijg je die cabs probleemloos kapot gespeeld
Heb na het loshalen alles weer extra goed vast gezet, los zullen ze niet zitten. Ik speel er luid op, maar misbruiken zal ik het niet noemen! :wink: Dacht nog dat het misschien eens met een pedaal te hard zou zijn gegaan, maar een beetje cab kan wel wat hebben toch? Ik zet m'n amp nooit belachelijk hard.
cluseau schreef: 12 aug 2019, 08:53 Die rare plop zou best wel eens verklaart kunnen worden door een defecte eindtrap welke gelijkspanning op de uitgang heeft geproduceerd. Je speakers worden daardoor gefrituurd maar je zal er niet veel aan zien. Mogelijk dat de conus vast zit maar dat is alles. Sluit je hem op de volgende cab aan gebeurt daar weer hetzelfde dus kijk goed wat het probleem is voor je nog meer schade maakt. Het kan idd ook dat een ander met zijn fikken aan jouw spullen heeft gezeten.
Strabel schreef: 12 aug 2019, 09:50 :stupid: zoals Cluseau zegt,wees voorzichtig met de versterker.
Je kunt de speakers testen met een 1,5v batterij,dus even kijken of de conus uitslaat en of naar binnen trekt als je de batterij polariteit omdraaid. Zijn de speakers ok dan is de versterker het probleem,is dat niet ok,dan heb je waarschijnlijk echt pech en zijn je versterker en speakers allebij kapot.
Impedantie meet je trouwens niet met een “multi” meter want impedantie is frequentie afhankelijk.
Alright, thanks voor jullie uitleg. Ik ben bang dat dit het is. :( Ik zal proberen er morgenavond naar te kijken met een batterij. Anders laat ik er een reperateur naar kijken. Heel erg bedankt allemaal.
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Soulbender »

Oh trouwens, gisteren heb ik de cabs ook nog op een andere amp geprobeerd en toen was hetzelfde probleem er...
Denk niet dat testen met een batterij dan nog echt nodig is :facepalm:
Plaats reactie