Welke basversterkers gebruiken jullie

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door RonC »

Ik heb in 1994 mijn Eden setje gekocht; WT300 Traveler met twee D210T cabs, was een fijne setup. altijd 1 cab thuis, 1 in de repetitieruimte zodat ik enkel de top (die klein en licht is) mee hoefde te nemen. Op het podium de twee cabs op elkaar en ik had meer dan genoeg power. De top heb ik helaas veel problemen mee gehad, die viel af en toe gewoon uit en begon geregeld te kraken... een aantal keer weggebracht en dan leek het weer een tijdje gpoed te gaan maar uiteindelijk kwam de klacht steeds terug(buisje vervangen, buisvoet, contacten overgesoldeerd noem maar op... De service was toen overigens ook al heel slecht, een of andere kleine importeur in zeeland meen ik me te herinneren..
Uiteindelijk heb ik de top in 96 ingeruild tegen een EBS Fafner (de eerste versie), die overigens echt wel lekkerder klinkt, de Eden was toch wel erg clean en neutraal. De Fafner ronkt lekkerder en kleurt wat mooier.
Ik heb deze setup nog steeds en heb hier honderden keren live mee gespeeld. Ik heb enkel ooit de potmeters van de Fafner vervangen. Binnenkort wil ik de elco's nog vervangen en dan kan hij er weer tegenaan. Dan nog even speakon connectoren op de Edens en ik kan er weer 20 jaar tegen...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door AmericanIdiot »

Haico schreef: 03 apr 2019, 09:10
CaptainSlow schreef: 02 apr 2019, 23:45
Ik ken de geschiedenis van Eden niet zo goed. Timmeren ze niet meer zo hard aan de weg of zo?
Het lijkt alsof ze een tijdje geleden populair waren. Wat voor een toepassing/welke gebruikers hadden nou typisch Eden amps of het "Eden geluid" ?
Eden was net als SWR erg populair in de jaren '90.....

Ze hebben te lang met zware jaren '90 designs geleurd.
Dat is bij Trace Elliot ook ongeveer aan de orde. Jammer want ook zij hadden mooie spullen maar zijn te terughoudend met innovatie geweest.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door clover4 »

Omdat ik letterlijk een huis, tuin en keuken bassist ben heb ik genoeg aan een klein combootje . Ik heb er nu 2; een Ashdown Tourbus 15 en een Orange crush 35 B.
De Ashdown is lekker licht en compact met zijn 8 inch speaker en die sleep ik dan ook met gemak het hele huis door. Het geluid is prima en je kunt er ook je mp3 speler op aansluiten en een koptelefoon.
De Orange is wat zwaarder en heeft een 12 inch speaker bij 35 watt; deze staat in zijn vaste hoekje in de woonkamer.
Het geluid is mooi en warm en vooral mijn Hofner klinkt er erg fijn op ! Het enige nadeel is dat ik hier geen mp3 op kan aansluiten. Beiden worden niet meer gemaakt en zijn vervangen door andere modellen.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Slashhead »

Mijn eerste combo gekocht in 2002; Trace Elliot 2x10" SMX en een jaar of drie later een Trace Elliot AH500SMX head. In 2008 overstap gemaakt naar Glockenklang Heart-core top. Rond 2011 overgestapt naar Glockenklang Heart Rock. In die periode kwam klasse D een beetje inzicht. Het eerste model Blue Soul vond ik niet zo spannend. Toen kwam in 2014 de Blue Sky uit. Een klasse D die vergelijkbaar was met de Heart-Core (klasse A pre-amp) die ik had gehad. Toen meteen gekocht. Want de Heart Rock beviel me niet zo goed als de Heart-Core. Dus sinds 2014 al Klasse D in de armen gesloten.
De Blue Sky is er nog steeds, maar heeft gezelschap gekregen;
In 2018 van een Ampeg PF50T fulltube top;
in 2019 van de Bergantino B|Amp. Ook een klasse D versterker.

Met cabinetten ben ik erg rustig gebleven. Een jaar of 10 Glockenklang Uno (1x15) en Duo(2x10). Aangekocht met de Trace Elliot Head.
Toen was ik die lompe kasten zat en noodgedwongen moest het compacter en ben ik in 2014 overgestapt naar Phil Jones met zijn 5" drivers. 2x PJB piranha 4B 4x5" kasten en die heb ik nog steeds.
Deze hebben in 2019 gezelschap van een PJB piranha C8 8x4" cabinet. Daarnaast heb ik ook nog sinds 2018 een PJB Neo C4 lite 4x5" cabinet.(voor Upright)
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door HNZ »

2014?

Ik ben in 2007 al op een Markbass klasse-D overgestapt. :D

Dat was de eerste van vele merken klasse-D versterkers. Duurde even voordat ik doorhad dat al die versterkers me niet bevielen omdàt ze een klasse-D eindtrap hadden. :roll:
Sinds ik ben genezen van het "steeds-lichter-en-compacter-syndroom" heb ik de 'zwaargewicht' weer omarmd en aangezien ik er geen trappen mee op en af hoef en ik ruimte zat heb is het eigenlijk geen issue. Ik kies nu puur op sound en op niks anders en dus is en blijft het Ampeg.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Slashhead »

Ik vond ze in het begin ook niet goed genoeg. Pas met de introductie van de Blue Sky, in 2014, vond ik het goed. Toen ook meteen overgestapt. Prijzen waren nagenoeg gelijk dus voor mij geen redenen om niet klasse D te kiezen. In die periode had je ook de Soul II en Heart Rock II a/b amps.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Bertjefred »

Ben nu hier op uitgekomen:
Afbeelding
Voor groter klik deze: Groter

Het is:
L.R. Baggs Stadium DI
GSS Baby Sumo power amp
GSS Single 12 COAX
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door HNZ »

Lekker compact!

Is het voor thuis?
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Bertjefred »

HNZ schreef: 01 aug 2019, 21:56 Lekker compact!

Is het voor thuis?
Ja. Speel al een tijdje (helaas) niet meer in bands. Deze niet hele harde 300 watts zijn voldoende voor thuis en klinken ook heel erg goed. Mocht ik ooit het podium op moeten dan moet er nog zo een cabje bij. De power amp draait dan op 600watt. Ik denk dat je dan wel goed mee kan.
The UnxpectedNL
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:04

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door The UnxpectedNL »

Vorige week een passende cab gekocht voor bij mijn Aguilar db751.
Klinkt goed en ziet er nog redelijk netjes uit.
Bijlagen
8C2DB8B4-F74D-4A91-9021-8461DCD5DA0C.jpeg
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door JohandeJong »

Eich T500? Aguilar TH350?
Als het maximum volume niet belangrijk is, welke zou ik dan moeten kiezen?
Ja, je moet het zelf ervaren maar als je in eerste instantie op meningen van anderen af moet gaan, welke zou het dan moeten worden?
Beetje standaard Jazz, beetje Blues, nog een beetje minder zuid-amerikaans. Geen slap of heavy metal.
Een paar leuke cabs heb ik al, EBS en Aguilar, ieder met zijn eigen specifieke geluid.
Jullie meningen en adviezen worden zeer op prijs gesteld.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door HNZ »

Afgelopen zaterdag in een café gespeeld waar het niet te hard mocht. Met een drummer, gitarist en orgel twijfelde ik of mijn SWR WM10 ministack wel hard genoeg zou zijn.
Ja dus! Met het volume op de helft was het al hard genoeg. Wonderlijk hoe de ene 100 watt de andere niet is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
www1702
Berichten: 1427
Lid geworden op: 29 dec 2018, 12:06

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door www1702 »

SWR hmmm lekker!
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door CaptainSlow »

Wat een lief stackje. Maar wolf in schaapskleren dus :lol:
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door HNZ »

Ha, ha, ja het heeft een beetje een Wall-E uitstraling. Maar als-ie z’n bek opentrekt... Het heeft vooral veel ‘punch’, mid-laag. Drukt aardig door de mix ;-)
Plaats reactie