Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

Net als met een hifi speaker. Als je maar 1 snoertje vast maakt heb je niet het halve signaal, plus of min. Want je verbreekt het electrisch circuit net als met een lampje.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door StingRay85 »

Sorry maar ik kan je echt niet meer volgen hoor. Wat er bij mij uit het stopcontact komt, en naar mijn lampen vloeit is AC, geen DC. Het maakt niet uit welke kabel je op de + en de - aansluit, en dat is idem voor een speaker. Je wil enkel niet dat er meerdere speakers uit fase lopen (eigenschap van AC), en rekening houden met de beoogde serie of parallel schakeling
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

AC is wisselspanning.
DC is gelijkstroom.
En ja je kan de snoeren wisselen voor een lamp, zolang je stroom circuit maar rond is.
Je speaker wordt niet apart aangestuurd met een plus en een min signaal.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

Oh, even onduidelijkheid door mij. Met een lampje bedoelde ik gewoon zo'n klein lampje die je met een baterij voedt.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door StingRay85 »

Sorry ik hou het hier voor bekeken. Slaagt op niets
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Rieno »

Waar Goose het over heeft is dat er geen sprake is van een negatief deel van de AC-spanning naar de speakers. Het negatieve deel wordt omhoog geklapt (wat ook gelijk de frequentie verdubbelt).

Maar dat betekent dus niet dat je het hebt over DC; dan zul je eerst een RMS berekening moeten uitvoeren om dat te benaderen.

Het verhaal van het positief omklappen laat wel zien dat eventuele gelijkstroom door afvlakking bij oversturing een grotere rol speelt en uiteindelijk zelfs in een nagenoeg volledig DC signaal kan veranderen. En daar is een speaker zelfs bij een relatief lage stroom niet echt op berekend en wordt dan warm/gaat stuk.

Of dat bij deze speakers al snel speelt, kan ik niet zeggen. Maar het zo maar afdoen als onzin op basis van RMS vermogens en het cleane vermogen van de versterker...dat lijkt me niet handig.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
marijn c
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 okt 2007, 21:25

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door marijn c »

Wat ik alleszins onthoud: er gaat significant meer vermogen door je versterker geleverd worden dan zijn nominale output. Dit is, in mijn verhaal, waarschijnlijk geen probleem omdat de cabinet zóoóóóóóó veel meer vermogen aan kan (voor de geïnteresseerden: de belastbaarheid zegt an sich NIETS over de luidheid van je speaker, alleen welk vermogen hij kan blijven aanhouden zonder door te branden of zonder over zijn ‘einde slag’ te kunnen gaan, maw te sneuvelen om een van beide redenen). MAAR de versterker warmt wel gigantisch op omdat hij ver boven zijn ontworpen spec vermogen aflevert (oppervlakte onder de sinus/blokgolf, denk ik?). Dus die kan eraan gaan.
Peavey T40
marijn c
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 okt 2007, 21:25

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door marijn c »

Het ‘omklappen’ vind ik een raar iets en zie het niet meteen gebeuren, eerlijk gezegd. Maar over versterkers weet ik niet zo bijzonder veel.
Peavey T40
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Rieno »

Is volgens mij ook niet zo hoor, maar het verhaal an sich wordt er niet heel anders van :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
marijn c
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 okt 2007, 21:25

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door marijn c »

Je speaker blijft stilstaan maar krijgt wel continu meer dan het volle vermogen op zijn kop. Doordat hij stilstaat, kan hij niet koelen. En kan de spoel finaal doorbranden.
Maar opnieuw: dat zie ik niet gebeuren met een Amerikaanse frigo versus een seniel Italiaantje.
Peavey T40
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

@martijn
Het heeft niks te maken met hoeveel je speakers aan kunnen maar wel wat je versterker uit stuurd richting cab. Als je zo ontzettend op zijn donder geeft en op de max zit dat kan het maar zo zijn dat hij een "DC" uitstuurd richting cab waardoor je speaker stil uitslaat en kan doorbranden. Nogmaals dat heeft niks te maken met het vermogen.
Het omklappen zie je niet meteen gebeuren zeg je. Maar dit gebeurt altijd al. Dit is namelijk de manier waarop je speaker wordt aangestuurd. Het enige waar je rekening mee moeten houden is dat dit niet een continu stroom wordt door de bloksinus.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

Er spelen vele zaken mee; Harmonischen,blokgolf/sinus,de hoogte van de gelijkspanning van de versterker,impedantie verloop van de speaker enz,enz,...........
Een ding kunnen we het denk ik wel over eens zijn,dat het iedergeval voor een van de 2 (versterker of speaker) op den duur niet goed gaat aflopen.
De hitte ontwikkelingen zal een van de twee de das omdoen. :jaaaaa:
Laatst gewijzigd door Strabel op 03 sep 2019, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
marijn c
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 okt 2007, 21:25

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door marijn c »

DC is ook vermogen hè. En hoe hoger de stroom en de spanning, hoe hoger dat vermogen. Ook al staat de speaker stil, dan nog wordt het vermogen door de spoel in de speaker opgenomen en gedissipeerd als warmte, zonder dat de speaker zich kan ventileren door te bewegen. Thermisch (daar gaat het over nu) lijkt me dat een klein risico in dit geval. En dat heeft dan alles te maken met het vermogen (op dat moment) van de amp.
Peavey T40
marijn c
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 okt 2007, 21:25

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door marijn c »

Strabel schreef: 03 sep 2019, 21:19 Een ding kunnen we het denk ik wel over eens zijn,dat het iedergeval voor een van de 2 (versterker of speaker) op den duur niet goed gaat aflopen.
Haha, da’s de belangrijkste samenvatting :).
Peavey T40
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Rieno »

:stupid:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie