Twijfel tussen 3 versterkers

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1932
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door CaptainSlow »

elrinden schreef: 25 feb 2019, 17:33 Als ik het over zou doen, dan zou ik persoonlijk beginnen met een 2dehands versterker. Heel veel combo's die aangeboden worden voor een fractie van de nieuwprijs.

Hoe ben je tot deze lijst gekomen?
Wat zijn je (functionele eisen)?
Wat is je budget?
Op mijn koptelefoon en op mijn Hartke HD50 klonk het allemaal wel aardig wat ik aan t pielen was.
Nu met de Bassbase 250 is het een ander verhaal: die hou je niet voor de gek. En dus mezelf ook niet meer. Dit oefent zooooveel fijner! En ook op laag volume!

Dus ik zou liever een goed-groot-genoeg-2ehands-ding zoeken wat op laag volume ook nog goed klinkt.
Als starter is het als je al moeilijk zat om te kiezen wat je wil, en dan is 2e hands nog een stapje moeilijker. Maar het hele forum zit vol met kenners van de aanbiedingen op MP. :jaaaaa:
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2898
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Spaghettihout »

CaptainSlow schreef: 25 feb 2019, 23:23
elrinden schreef: 25 feb 2019, 17:33 Als ik het over zou doen, dan zou ik persoonlijk beginnen met een 2dehands versterker. Heel veel combo's die aangeboden worden voor een fractie van de nieuwprijs.

Hoe ben je tot deze lijst gekomen?
Wat zijn je (functionele eisen)?
Wat is je budget?
Op mijn koptelefoon en op mijn Hartke HD50 klonk het allemaal wel aardig wat ik aan t pielen was.
Nu met de Bassbase 250 is het een ander verhaal: die hou je niet voor de gek. En dus mezelf ook niet meer. Dit oefent zooooveel fijner! En ook op laag volume!

Dus ik zou liever een goed-groot-genoeg-2ehands-ding zoeken wat op laag volume ook nog goed klinkt.
Als starter is het als je al moeilijk zat om te kiezen wat je wil, en dan is 2e hands nog een stapje moeilijker. Maar het hele forum zit vol met kenners van de aanbiedingen op MP. :jaaaaa:
In dat geval blijf ik mezelf nog even voor de gek houden, de HD50 laat me in ieder geval denken dat ik al wat kan.....En het gevoel dat ik een andere set nodig heb, begint steeds harder te borrelen :wink:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door MR. LEE »

Er stond laatst weer 'ns een Carlsbro Cobra 90 Bass combo'tje te koop op marktplaats.
( een perfect dingetje voor thuis ,.... en 200% geschikt voor kroeg-optredens )

Als zulke leuke versterkertjes "zomaar" voorbij komen , dan laat je toch die krijsende , under-powerde , "vulles-dingen" lekker in de schappen staan ?
:roll:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Haico

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Haico »

Ik kan mij voorstellen dat, als beginner, een tweedehandsje kopen misschien wat spannend lijkt. Want... waar let je op? :)

De Ampeg BA-108 is echt een aanradertje hoor. Op Talkbass is men daar ook van overtuigd. Ze zijn er helemaal leip van. Ze zetten er dan Eminence Alpha's in...enzo. Echt grappig om te zien. De Roland Cube 60 die ik had ging een stuk harder, maar deze klinkt echt wel een stukje fijner voor thuis.:)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Hans58 »

CaptainSlow schreef: 25 feb 2019, 23:23 Op mijn koptelefoon en op mijn Hartke HD50 klonk het allemaal wel aardig wat ik aan t pielen was.
Nu met de Bassbase 250 is het een ander verhaal: die hou je niet voor de gek. En dus mezelf ook niet meer. Dit oefent zooooveel fijner! En ook op laag volume!
Leuk om te lezen dat-ie je zo goed bevalt. :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door evertalbers »

Als ik je omschrijving lees icm de testervaring van Haico: Ampeg all the way.
Ik zou zelf iets anders roepen maar/want ik speel andere muziek dan jij dus heeft Haico in dezen gelijk. En beginnersversterkers staan best vaak op Marktplaats.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Gerth »

Ik heb enkele weken terug de recentste Fender Rumble 15 kunnen kopen voor 40 euro in perfecte staat. Zoals al gezegd héél mooi en goed afgewerkt ding met véél laag maar inderdaad eerder vintage-klinkend dan strak... Aux-input, koptelefoon-output...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door MR. LEE »

...dat MOET juist ,....dat "vintage klinkend" ,.....anders krijgen we last met de bond :lol:
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1932
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door CaptainSlow »

Zo, nou hebben we hem met ons allen helemaal het bos in gestuurd. :wink:

Ik kan me soms zo lelijk verliezen in het uitgezoek, dat er die avond van bas spelen niet veel meer komt. Foute boel, niet doen, lekker spelen. :oudezak:

Het 1e jaar maakt de amp niet zoveel uit, dus koop iets wat je leuk lijkt en kijk naar de wijze forumtips hierboven. Kun je rustig uitzoeken wat je volgende stap is.
2e handsjes houden vaak hun waarde en die kun je dus "gratis" een jaartje testen.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door DFA 79 »

Haico schreef: 26 feb 2019, 10:02 Ik kan mij voorstellen dat, als beginner, een tweedehandsje kopen misschien wat spannend lijkt. Want... waar let je op? :)

De Ampeg BA-108 is echt een aanradertje hoor. Op Talkbass is men daar ook van overtuigd. Ze zijn er helemaal leip van. Ze zetten er dan Eminence Alpha's in...enzo. Echt grappig om te zien. De Roland Cube 60 die ik had ging een stuk harder, maar deze klinkt echt wel een stukje fijner voor thuis.:)
Ik had een ampeg ba 108 en heb de vox pathfinder. De vox overstuurt te rap en klinkt wat minder bassig dan de ampeg. Ik heb met mijn vox buiten gespeeld tesamen met een akoestische versterkte gitaar en dat ging net. Zonder twijfel is de ampeg de betere versterker. Waarom hier thuis de vox? Omdat het mooier staat in het interieur🤔(vrouwen) en met de radio meespelen geen probleem, maar dat is het dan ook. De ampeg is stukken stukken beter en heeft een echt mooi basgeluid voor met een acoustisch ensemble.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Ken »

Die Ampeg BA 108 is ruim 100 € nieuw.
Geen wereldbedrag zou je zeggen.
Maar als je nog zoekende bent, waarom dan geen goede tweedehands?
Als hij je niet bevalt kun je het meestal voor dezelfde prijs weer verkopen.

HNZ opperde die Ibanez van Marktplaats voor 50 €.
Kun je je geen buil aan vallen lijkt me.
Er staat tweedehands zoveel te koop, dat er genoeg te kiezen valt.

Ik heb overigens zelf nog nooit een versterker of cab nieuw gekocht, en zal dat ook niet zo snel doen.
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4275
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Brinkmeister »

DFA 79 schreef: 26 feb 2019, 20:50
Haico schreef: 26 feb 2019, 10:02 Ik kan mij voorstellen dat, als beginner, een tweedehandsje kopen misschien wat spannend lijkt. Want... waar let je op? :)

De Ampeg BA-108 is echt een aanradertje hoor. Op Talkbass is men daar ook van overtuigd. Ze zijn er helemaal leip van. Ze zetten er dan Eminence Alpha's in...enzo. Echt grappig om te zien. De Roland Cube 60 die ik had ging een stuk harder, maar deze klinkt echt wel een stukje fijner voor thuis.:)
Ik had een ampeg ba 108 en heb de vox pathfinder. De vox overstuurt te rap en klinkt wat minder bassig dan de ampeg. Ik heb met mijn vox buiten gespeeld tesamen met een akoestische versterkte gitaar en dat ging net. Zonder twijfel is de ampeg de betere versterker. Waarom hier thuis de vox? Omdat het mooier staat in het interieur🤔(vrouwen) en met de radio meespelen geen probleem, maar dat is het dan ook. De ampeg is stukken stukken beter en heeft een echt mooi basgeluid voor met een acoustisch ensemble.
Ik heb 'm gekocht omdat ik bij de gitaar ook al Vox had. Inderdaad een schoonheid om te zien, maar geen powerhouse. Hij staat nu al maanden in de huiskamer, daar doet 'ie het prima. Zeker omdat Frau haar akoestische gitaar niet versterkt. En hij weegt een kilo of zo, enorm draagbaar.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
Jdee
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 sep 2018, 09:59

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Jdee »

ik haak aan. Ben er nog niet uit. Ga ik voor:
- goedkopie en gaat wel voldoen
- tweedehands en niet goedkopie, geeft meer vertrouwen dat ik niet lelijk klink.

ik speel semi-akoestische bas bij een vrouwenkoor (13-18 vrouwen) en 4-6 gitaristen (akoestisch). Leuk! Ik ben alleen niet zo hoorbaar, pas net begonnen met de bas, ergo: mijn techniek gaat er dan als eerste aan want ik ga extra hard proberen te spelen :roll: .
We treden op in bejaardentehuizen, korenfestivals en Gluren bij de Buren enzo: aandacht lief stil-zijnd publiek, doorgaans*
Tijd voor een versterker.
need to haves:
- 30+ watt (of 40? gokje)
- Komt ie: moet in mn kinder-achterzitje passen, op de fiets dus, want m'n bas zit op mn rug. Elke week met de fiets op en neer naar de koorrepetitie in n buurthuis, 6,5 km. Dimensies zijn bijna belangrijker dan gewicht: ik til mijn 8 jarige ook nog weleens op en dat lukt me wel. Er hoeven geen trappen op doorgaans.

*soms zit er weleens een recalcitrante bejaarde tussen voor wie het allemaal te gezapig is en die van ons, middle-aged women dus voor hem jong, funky entertainment verwacht waarbij de voetjes van de vloer gaan, en die dat luidkeels laat merken á la Jack Nicholson, :worship: :D . Kunnen we hebben.

dus,
nieuw (of tweedehands):
- ebs session 30 (30w, 8,5 kg, 24*31*33cm)
of
- eden ec10 (50w, 40*32*33, 11kg, wordt krap, mogelijk niet zo handig)
of
- vox vx50a (50w, 4,4 kg, 36*21*31) (begreep dat ampegs (die te bulky zijn voor het stoeltje vrees ik) fijner klinken, ergo, deze niet zo fijn?)

tweedehands
micromark 801 van markbass (5 kg, 60w, 27*27*26) (nadeel: geen gain-zelf-instellen? als ik het goed begrepen heb, en is dat voor mij een nadeel? denk t niet eigenlijk)

zoiets?
iets met bomen en bos en ik houd wel van wandelen maar nu wil ik weleens kiezen.
“It’s difficult to believe in yourself because the idea of self is an artificial construction. You are, in fact, part of the glorious oneness of the universe. Everything beautiful in the world is within you.” — Russell Brand
Haico

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Haico »

Ik denk dat je met al deze 4 combo's wel vooruit zou komen. Vaak geeft proberen wel de doorslag. Als dat lastig valt te realiseren, dan moet je uitgaan van je gevoel.

Voordeel van 2e hands kopen is dat je weinig waarde verliest als het weer zou willen verkopen. Dus ik zou de Markbass Micromark 801 sterk overwegen. Die gain ga je niet missen. Gewoon volume en een soort van tone knop. :)
Plaats reactie