Kleine cabs

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Badazza
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 okt 2011, 22:22

Re: Kleine cabs

Bericht door Badazza »

Thanks allemaal 🤘 weet wat meer nu....
ITS ALL ABOUT THE GROOVE......
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Re: Kleine cabs

Bericht door AntonZ »

Ik heb een setje Hevos Midgets, 1x10". Heel compact, lekker geluid. Om flink volume te maken moet er aardig wat power in maar dan klinkt het verdomd lekker voor zulk klein grut. Geen neo dus voor het formaat niet superlicht. Ik kan in 1x van/naar de auto met een bas op de rug, lichtgewicht versterker over de schouder (Tecamp in een laptop tas) en in elke hand een cab.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Kleine cabs

Bericht door Slashhead »

Je kan ook eens kijken naar een Phil Jones Bass Piranha Compact 8 (8x5"). Weegt nog wel 26 kg maar heeft een ingebouwde trolley en is zeer compact. Kan loeihard, voldoende druk en low-end. Ik gebruik hem met een Bergantino B AMP klasse D.
Je hebt ook een Compact Light met NEO speakers, maar die vind ik persoonlijk een stuk minder goed klinken.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: Kleine cabs

Bericht door en Adriaan »

Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een Acoustic Allignment B-112.
Ook ik was op zoek naar compact en licht, maar wel een kast die kan opboksen tegen het geweld van twee stevige gitaristen.
De blinde test van van verschillende kasten tijdens de bassistenmeeting in Vlaardingen vorig jaar was voor mij een openbaring.
Ook ik was stomverbaasd dat een zo kleine kast (40x40x30 centimeter) zo'n groots geluid kon komen.
Ik speel in een trio (met 2 semi-akoestische gitaristen) en in een stevige coverband.
Bij beide gezelschappen vielen de monden van ongeloof open na te horen welk een geweldig geluid er uit dat kleine ding kwam.
Bij de eerste keer met de B-112 repeteren met het semi-akoestische trio viel meteen al op hoe vol en vooral evenwichtig over het hele geluidsspectrum het geluid van deze kast is.
En bij de andere band, met twee gitaristen die niet vies zijn van een zeer stevig volume, bleef de B-112 ook volledig overeind.
Onze zangeres had (omdat mijn 4x10 Markbass er ook nog stond) zelfs helemaal niet gemerkt dat ik over dat kleine ding had gespeeld.
Zeker, je voelt minder geluidsdruk dan bij een 4x10 kast, maar dat went snel genoeg en weegt voor mij absoluut niet op tegen het voordeel van een compacte en lichte kast.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Kleine cabs

Bericht door Hans58 »

Oei, dat klinkt interessant, Marcel.
Kunnen we die wellicht zien en horen op de ouwezakkenmeet?
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: Kleine cabs

Bericht door en Adriaan »

Hans58 schreef: 15 mar 2019, 11:52 Oei, dat klinkt interessant, Marcel.
Kunnen we die wellicht zien en horen op de ouwezakkenmeet?
Jazeker, deze compacte kast past zelfs in het boodschappenmandje van mijn rollator.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Kleine cabs

Bericht door Hans58 »

:yes: :oudezak:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Kleine cabs

Bericht door HNZ »

en Adriaan schreef: 15 mar 2019, 11:56
Hans58 schreef: 15 mar 2019, 11:52 Oei, dat klinkt interessant, Marcel.
Kunnen we die wellicht zien en horen op de ouwezakkenmeet?
Jazeker, deze compacte kast past zelfs in het boodschappenmandje van mijn rollator.
O!? Dán vind ik hem ook zeker interessant!
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Kleine cabs

Bericht door HaveBlue »

Niemand die de Barefaced One10 aan heeft bevolen? 7kg en veegt voor wat betreft volume de vloer aan met zo ongeveer elke 1x12 die je ernaast zet - helemaal in combinatie met een high pass filter. Als je op zoek bent naar hifi tot 20kHz moet je 'm zeker niet hebben maar in alle andere gevallen is 'ie het overwegen zeker waard :cheer:

Afbeelding
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Kleine cabs

Bericht door Rdatema »

HaveBlue schreef: 15 mar 2019, 17:04 Niemand die de Barefaced One10 aan heeft bevolen? 7kg en veegt voor wat betreft volume de vloer aan met zo ongeveer elke 1x12 die je ernaast zet - helemaal in combinatie met een high pass filter. Als je op zoek bent naar hifi tot 20kHz moet je 'm zeker niet hebben maar in alle andere gevallen is 'ie het overwegen zeker waard :cheer:
Die is qua gewicht en prestaties meer vergelijkbaar met de Acoustic Alignment E-118 (tweeterloos 7,5 kg met stalen grill). De B-112 (10") is in de praktijk toch een stuk bruikbaarder, ondanks dat die geen 118dB haalt. Dit komt vooral door de diepgang, dan hoeft het niet hard om jezelf goed te horen.
Barefaced blijft ook een heel aantrekkelijk product/merk dunkt me, ook al hebben wij er nooit een gehoord of getest - laat staan vergeleken met AA producten.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Kleine cabs

Bericht door HaveBlue »

Rdatema schreef: 15 mar 2019, 19:06 Barefaced blijft ook een heel aantrekkelijk product/merk dunkt me, ook al hebben wij er nooit een gehoord of getest - laat staan vergeleken met AA producten.
Wees welkom om mijn One10 in het kader van 'competitive analysis' eens te komen proberen :jaaaaa: Zoveel mogelijk 'oomph' uit zo min mogelijk liters halen vind ik fascinerend en ik dacht dat de One10 al ongeveer aan de max zit wat natuurkundig gezien mogelijk is.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Kleine cabs

Bericht door Rdatema »

Werk vandaag aan 7 liter prototype met 2x8" passief membraan en 6,5" subwoofer, die met een 3" fullrange de nieuwe B-108 moet vormen

over grenzen opzoeken gesproken ;-)
Bijlagen
IMG-20190216-WA0049.jpg
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Jankelly
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 jul 2017, 13:43

Re: Kleine cabs

Bericht door Jankelly »

Ik heb de Fender Rumble 2X8 V2 weegt niks,
gaat bok hard en zowel in mijn 60 e jaren band ,als mijn Coverband met 2 zangeressen helemaal top.
Heb er een Rumble 500 opstaan.
Een 5 snaar kan hij ook aan.
Ibanez SR 305 WB.
Custom made PB 50.
Yamaha 370FL
Squier paranormal jazz
Fender rumble 500 met Fender 2X8 V2.
Fender Rumble2X10.
Dynacord Bass King 1
Zoom B3 en B3N.
A lot of Sneakers &Coolcat jeans and Shirts
58relic
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:25

Re: Kleine cabs

Bericht door 58relic »

en Adriaan schreef: 15 mar 2019, 11:50 Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een Acoustic Allignment B-112.
Ook ik was op zoek naar compact en licht, maar wel een kast die kan opboksen tegen het geweld van twee stevige gitaristen.
De blinde test van van verschillende kasten tijdens de bassistenmeeting in Vlaardingen vorig jaar was voor mij een openbaring.
Ook ik was stomverbaasd dat een zo kleine kast (40x40x30 centimeter) zo'n groots geluid kon komen.
Ik speel in een trio (met 2 semi-akoestische gitaristen) en in een stevige coverband.
Bij beide gezelschappen vielen de monden van ongeloof open na te horen welk een geweldig geluid er uit dat kleine ding kwam.
Bij de eerste keer met de B-112 repeteren met het semi-akoestische trio viel meteen al op hoe vol en vooral evenwichtig over het hele geluidsspectrum het geluid van deze kast is.
En bij de andere band, met twee gitaristen die niet vies zijn van een zeer stevig volume, bleef de B-112 ook volledig overeind.
Onze zangeres had (omdat mijn 4x10 Markbass er ook nog stond) zelfs helemaal niet gemerkt dat ik over dat kleine ding had gespeeld.
Zeker, je voelt minder geluidsdruk dan bij een 4x10 kast, maar dat went snel genoeg en weegt voor mij absoluut niet op tegen het voordeel van een compacte en lichte kast.
Hi, ik ben ook in de markt voor een kleine, krachtige, licht cab.
Heb je ook overwogen om voor de B118 te gaan ipv van de B112?
Ietsje groter, 17kg, maar ietsje duurder ..

btw, interessante onderwerp, had mijn keuze praktisch gemaakt voor een Barefaced one10, uitbreidbaar naar 2x one10.
deze discussie laat me ernstig twijfelen ...
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Kleine cabs

Bericht door Rdatema »

58relic schreef: 18 mar 2019, 23:14 Hi, ik ben ook in de markt voor een kleine, krachtige, licht cab.
Heb je ook overwogen om voor de B118 te gaan ipv van de B112?
Ietsje groter, 17kg, maar ietsje duurder ..

btw, interessante onderwerp, had mijn keuze praktisch gemaakt voor een Barefaced one10, uitbreidbaar naar 2x one10.
deze discussie laat me ernstig twijfelen ...
Een Barefaced zou bij ons meer vergelijkbaar zijn met de E-118. Die kast is compleet met tweeter 8,5 kg, zonder tweeter 7,5 kg en 96 dB gevoelig. De kast is ultra licht en heeft een warme klank, ook wel omschreven als iets 'akoestisch'. Hij is fors kleiner dan bijv een 12" VDK kast, maar met de ogen dicht haalt de E-118 dat snel weer in.

De B-112 is in de praktijk de krachtigere variant, in dezelfde 30 liter behuizing. De woofer bereikt met 175W de opgegeven onvervormde 112dB, vanaf de lage B maar de woofer (600W program power) heeft dan nog veel headroom. In theorie haalt de box 117dB, in de praktijk is dat ruzie met de geluidsman - behalve als je buiten staat misschien. De B-112 heeft wat voordelen t.o.v. een 4x10, hij is kleiner, lichter en kan voor veel gigs voldoende luid, en hij gaat heel gemakkelijk diep, erg diep. Nadelen zijn de lagere gevoeligheid, minder fysiek voelbare druk van (boven)bas, minder SPL max en stevige prijs.

Een B-112 vergelijken met een 4x10 kan dus wel, maar dit soort dingen kun je het beste vergelijken in de praktijk. Weet je meteen of je voldoende vermogen hebt in de amp/cab combinatie en de locatie waar je jezelf wilt horen en voelen. Op papier gaat een gevoelige kast makkelijker luid, in de praktijk hoeft een diepgaande kast minder luid.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie