Kleine cabs

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Badazza
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 okt 2011, 22:22

Kleine cabs

Bericht door Badazza »

Hoi,
Speel nu op een tecamp 410, lichte cab maar groot...spelen met de band zo goed als altijd op een PA..dus ben ik op zoek naar een kleine cab 12inch bvb, puur om gewicht te reduceren en wat handzamer te zijn...
Wat zijn jullie bevinden, is er gewoon low-end, luid genoeg enz..
Wat zijn de beste opties....
Thanks 👍
ITS ALL ABOUT THE GROOVE......
Haico

Re: Kleine cabs

Bericht door Haico »

Bijna elk merk heeft tegenwoordig een nette 1x12. Afhankelijk van de muziek en de setting, geeft een 1x12" een goede weergave van het complete bassignaal die luid genoeg is voor monitoring op het podium. Mijn voorkeur is dan wel om hem van de vloer te plaatsen, liefst wat naar mijn oren toe gekanteld.

Een gemiddelde 12" cab heeft een RMS vermogen van 300W. Houdt daar rekening mee. Verwacht niet dat je je versterker compromisloos open kan draaien. Wel als je er 2 hebt!! :D

Zelf gebruik ik een Aguilar G112NT. Dit is de tweeterloze versie van dé cab die 12" speakers weer relevant maakte voor bassisten. 19 kg. Makkelijk te hanteren. Ik gebruik hem soms als stand alone, en soms als sub onder een 4x8" cab. Daarvoor werkt hij ook prrrrrrrima. :)
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Kleine cabs

Bericht door Gerth »

Ik had ooit een TC Electronic 208 combo en heb daar op een éénmalige repetitie met een grooveband een aguilar 12-inch van de ook bassende gitarist onder geplaatst... inderdaad vuurwerk! Moet een SL 112 geweest zijn. Vederlicht, super sound, wel aan de dure (kuch kuch) kant...
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Kleine cabs

Bericht door Sjtevel 1984 »

Heb je al gekeken naar Barefaced?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Kleine cabs

Bericht door Ken »

Ik heb een VanderKley 112MNT. 600 watt in 8 Ohm.
Vette bak, erg blij mee, aanrader!
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Kleine cabs

Bericht door nangyala »

Niet compleet onbevooroordeeld: Acoustic Alignment B112
Diepgaand, licht en luid zat als je versterker genoeg vermogen kan leveren. Doe eens een zoektocht naar dit merk op het forum. Echt waanzinnig spul en superlicht. Laat je niet misleiden door het formaat.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: Kleine cabs

Bericht door Niels »

Van een 4x10” naar een 1x12” is best een stap. Als die TecAmp bevalt kun je ook eens kijken naar een TecAmp (of Eich) 2x12”. Ik heb zo’n ding en ik kan hem makkelijk alleen tillen en hij past ook makkelijk achterin de auto. Niet super compact/klein maar wel goed handelbaar. Tot een jaar of 8 terug heb ik met een 4x10” + 1x15” gespeeld en als ik nu nog denk aan dat gesleep... :-)

Speel je een keer in een klein zaaltje zonder PA dan kun je met een 2x12” ook uit de voeten.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Kleine cabs

Bericht door deevit »

Of twee 112 kastjes, dan heb je een heel flexibele setup.
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Kleine cabs

Bericht door Rodi »

Nog een niet geheel onbevooroordeelde reactie:
Ik heb in mijn zoektocht naar kleine lichtgewicht cabs van alles geprobeerd. Omdat ik vaak zonder PA speel met mijn band en naar bandrepetities mijn hele meuk mee moet slepen was lichtgewicht een voorwaarde. Daarnaast wilde ik geluid van een over een PA spelen. Echt fullrange met de duw dus, maar dan met minder geluidsvolume dan bij een volledige PA.
Ik krijg binnenkort 2 custom Acoustic Alginment B112 kastjes. Ik heb er al uitgebreid mee getest en voor mij komt er weinig in de buurt van wat deze kastjes kunnen. Ik hoor bij deze kast niet of het 10", 12", 15" of 18"is. Deze kastjes zijn ongeveer 11-12kg zwaar en met één kastje meer dan luid genoeg om jezelf echt goed te kunnen horen en voelen. Met 2 kastjes is een kleine tot middelgrote ruimte echt te voorzien van een goed basgeluid. De concessie voor al deze diepgang is dat ze iets minder gevoelig zijn, maar met 900w erop beukt dit setje echt als een malle!
Gebruikersavatar
Badazza
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 okt 2011, 22:22

Re: Kleine cabs

Bericht door Badazza »

Het belangrijkste is voor mij dat ik de druk nog goed genoeg voel.
Probleem is ook, voor iedereen trouwens moeilijk te testen in de winkel en ze moeten voorhanden zijn ook...
Mijn Tecamp is een lichtgewicht maar groot, dat wil ik wat reduceren...
ITS ALL ABOUT THE GROOVE......
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Kleine cabs

Bericht door StingRay85 »

De druk willen voelen maar toch een zo klein mogelijke cab willen, dat lijkt me toch moeilijk verenigbaar.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Kleine cabs

Bericht door HNZ »

Druk voelen en toch compact;
Sowieso een front vented cab.
Geen lichtgewicht (!)
Een 1x10 of 1x12 (eventueel een 2x10)

Ik heb een SWR 10" front vented cab. Die geeft bij een stevige belasting behoorlijk druk. Soms 2dehands aangeboden.
Ook kun je denken aan EBS Proline (die Hans uit Apeldoorn laatst te koop had) 1x10 of 1x12. Ook soms 2dehands aangeboden.
Nieuw kun je denken aan Hevos, Genzler, de nieuwe Hartke Hidrive 1x12, Ampeg 112 PF, Glockenklang Space 1x12, EBS classic etc.
Indien een 2x10 is een 2dehands Eden een erg goede optie. En zorg dat je de cab hoger zet en/of schuin op je gericht.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Kleine cabs

Bericht door Rdatema »

DominicMaertens schreef: 05 mar 2019, 10:45 De druk willen voelen maar toch een zo klein mogelijke cab willen, dat lijkt me toch moeilijk verenigbaar.
Dat is correct. Het is een beetje akoestiek afhankelijk in hoeverre je weg komt met een kleine cab, omdat je minder headroom/'over' hebt.
Rodi heeft voor Acoustic Alignment een tijdje roadtesten (zie testhoek post 14 okt e.v.)gedaan en zijn custom B-112 kasten staan nu klaar om naar de spuiter te gaan.
Het idee achter zijn kastjes, de B-112, is dat je niet perse luid hoeft, maar wel altijd een 4x10+1x15 geluid zou wensen. Mocht je dat willen testen dan kunnen we via PB of ons commerciële gedeelte verder praten, reclame is immers alleen daar toegestaan. Acoustic Alignment staat niet in de winkel, daarom kun je het gewoon testen waar je het voor wilt gebruiken, tijdens repetities of optredens. B-112 (8 ohm) speelt met ca 150-200W ca. 112dB, maar een Eich T900 kon Rodi volledig open zetten zonder dat het stuk ging.

Wanneer formaat minder een issue is, zijn er uiteraard goede en bekende alternatieven.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Kleine cabs

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik denk dat een Barefaced big baby ideaal zou zijn voor jouw doeleinden.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine cabs

Bericht door Strabel »

Fearless (greenboy),niet goedkoop,3weg,+/- 16kg (F112).
Veel recenties over te vinden.
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie