Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door JohandeJong »

Hans58 schreef: 18 apr 2019, 16:06 Mijn EBS Reidmar heeft maar 1 speakon-aansluiting dus ik moet mijn kastjes wel doorlussen.
Ik zal je wat vertellen, op dezelfde dag dat ik die Eden heb gehaald, heb ik ook een EBS Reidmar 250 gehaald. :facepalm:
En ja, ook die heeft maar één Speakon aansluiting. De Eden heeft dat helaas niet. Daar is ie te oud voor denk ik.
Overigens, vanochtend beide versterkers even getest met als cabinet een EBS 112CL (nee, niet beide gelijktijdig op één cabinet). Beide versterkers klinken heel erg goed en zijn in hoge mate te regelen. Naar mijn idee heeft de Eden toch een wat 'warmere' klank dan de Reidmar. Zal wel door het buisje in de pre-amp komen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Strabel »

Misschien kun je de jack in de Eden laten vervangen door een speakon aansluiting.
Ik weet niet hoe de binnenkant er uit ziet maar als het "losse" jack's (dus niet op printplaat) doet een vijltje en 2 gaatjes boren wonderen.en natuurlijk 2 draden solderen. :wink:
Feeling the groove is everything.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door StingRay85 »

Laat ons nu ook niet overdrijven, het is maar 400W op 4 ohm
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Strabel »

haha :lol: Dat is ook zo ,Het is alleen dat speakon tegenwoordig de norm is ,dus in die zin best verstandig om alleen speakon te gebruiken.
maaruh,geen verplichting natuurlijk. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Rieno »

Zoals al gezegd: 400W @ 4 Ohm = 12A .. daar pak je normaal draad voor van 1,5mm2 (ik hou meestal 1mm2 per 10A aan). Als je dan kijkt naar de dikte van het metaal in een jack-chassisdeel én het contactoppervlak, dan kun je je voorstellen dat het best opwarmt. Als je dan de de keuze hebt om deze stress op je versterker te halveren, waarom zou je dat dan niet doen?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door JohandeJong »

Ik heb de goede raad al aanvaard en een tweede kabel is in bestelling.
Wil ik dit allemaal nog wel leren? Ja, dat wil ik. Net zo goed dat ik beter wil leren bas spelen.
Ik zei nog tegen de verkoper van de Eden, nu ga ik vast heel goed spelen. Flauwekul natuurlijk maar als je nieuwe materiaal beter is dan waar je tot nu toe mee hebt gespeeld dan inspireert dat wel en draagt wel bij aan het speelplezier. Dus ja, dan ga je er ook beter door spelen. Al zul je dat alleen zelf maar merken dan is het al winst :D :rock2:
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door MR. LEE »

Strabel schreef: 18 apr 2019, 18:39 Misschien kun je de jack in de Eden laten vervangen door een speakon aansluiting.
Ik weet niet hoe de binnenkant er uit ziet maar als het "losse" jack's (dus niet op printplaat) doet een vijltje en 2 gaatjes boren wonderen.en natuurlijk 2 draden solderen. :wink:
Neeeeeeee,....niet doen :nono:
Die Eden is een zeer mooi versterkertje ,.....een toppertje !
Lekker origineel laten zo !
Met gebruik van 2 jack-kabels is er helemaal niks aan de hand.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door phoerd »

https://www.thomann.de/nl/pro_snake_bas ... e_15_m.htm

En gewoon anders dit soort kabels gebruiken
Haico

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Haico »

phoerd schreef: 19 apr 2019, 08:43 https://www.thomann.de/nl/pro_snake_bas ... e_15_m.htm

En gewoon anders dit soort kabels gebruiken
Bij mij is het andersom. Versterker heeft speakon en één van mijn cabs heeft jack*. :D

2 stuks van deze in mijn koffer: https://www.thomann.de/nl/neutrik_na_4lj_x_adapter.htm


Als ik te maken krijg met een gedeelde backline, dan kan ik zowel op jack als speakon aansluiten. :D




*) Het betreft een SWR Henry Jr. die ik ooit van een zeker forumlid heb overgenomen. Ooit.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door phoerd »

:D
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door JohandeJong »

MR. LEE schreef: 19 apr 2019, 08:25
Strabel schreef: 18 apr 2019, 18:39 Misschien kun je de jack in de Eden laten vervangen door een speakon aansluiting.
Ik weet niet hoe de binnenkant er uit ziet maar als het "losse" jack's (dus niet op printplaat) doet een vijltje en 2 gaatjes boren wonderen.en natuurlijk 2 draden solderen. :wink:
Neeeeeeee,....niet doen :nono:
Die Eden is een zeer mooi versterkertje ,.....een toppertje !
Lekker origineel laten zo !
Met gebruik van 2 jack-kabels is er helemaal niks aan de hand.
Bovendien is het bestellen van een extra kabel veel makkelijker en sneller gedaan :D
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Strabel »

Mooi versterkertje of niet,hoe meer ik er over nadenk ,hoe belachelijker het is dat fabrikanten nog steeds een jack aansluiting voor speakers gebruiken terwijl speakon toch echt al een tijdje bestaat.
En ok,ik als electronica hobbyist vind het een kleine moeite (mits het eenvoudig is aan te passen) en voor anderen is een verloop (jack- speakon)
de makkelijkste weg. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door JohandeJong »

Strabel schreef: 19 apr 2019, 11:06 Mooi versterkertje of niet,hoe meer ik er over nadenk ,hoe belachelijker het is dat fabrikanten nog steeds een jack aansluiting voor speakers gebruiken terwijl speakon toch echt al een tijdje bestaat.
Deze versterker is al van 1996. Misschien dat het toen nog niet algemeen werd gebruikt? Sorry, ik heb er nog geen onderzoek naar gedaan dus ik weet nog niet sinds wanneer Speakon bestaat en of Eden ondertussen wel of niet al Speakon gebruikt maar ik zal dat vast binnenkort ontdekken :wink:
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Strabel »

Haha,het is niet iets naar jou (johandeJong) ,maar meer in algemeenheid dat speakon de standaard is (ik dacht al rond jaren 90) ,ik als doe het zelver zou het aanpassen (mits eenvoudig te doen) maar ik begrijp prima dat 2 kabeltjes ook een prima oplossing is. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door AmericanIdiot »

https://www.avc.hr/salesprogram/files/db ... peakon.pdf

1987

Het had vooral te maken met eisen voor connectoren en de bijbehorende stroomsterktes. Een Jack kan daar bij hoge vermogens absoluut niet aan voldoen. In dit specifieke geval zou ik me er niet zo heel druk om maken en die Eden zeker niet gaan uitvijlen tenzij je ervaring hebt met dergelijke ombouw acties.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie