Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door JohandeJong »

Ik had het al gemeld toch? Ik heb de Eden WT400 uit 1996 aangeschaft. Ook heb ik een stel cabinets in bezit gekregen. De EBS 112CL, 8 Ohm kastjes.
De Eden levert zo'n 250 op 8 Ohm en 400 op 4 Ohm. Deze heeft geen Speakon aansluitingen, de EBS cabinets wel. Geen probleem uiteraard, de juiste speakerkabel is snel gevonden.
Wat ik mij nu afvraag is hoe ik het beste kan aansluiten als ik 2 cabinets wil gebruiken (dus daarmee ook op 4 Ohm).
Voor ieder cabinet een aparte kabel vanuit de 2 jack aansluitingen op de Eden of kan ik de EBS cabinets ook gewoon doorlussen? Of maakt het niet uit?
En als ik dan doorlus, maakt het dan wat uit of ik de bovenste of onderste uitgang van de Eden gebruik of past de Eden zich automatisch aan van 8 Ohm naar 4 Ohm?
Uit de manual kan ik het niet afleiden.
Voor de duidelijkheid hierbij een foto van de aansluitingen op de Eden en die op een EBS cabinet.
Zoals je merkt, dit is allemaal nieuw voor mij. Ik heb nog niet met losse tops gewerkt. Jullie hulp wordt zoals altijd bijzonder op prijs gesteld.
$_86 (4).JPG
$_86 (6).JPG
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Het maakt eigenlijk niet uit. Ik zou gewoon doorlussen. Welke amp out je op de versterker gebruikt zou niet uit moeten maken.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Strabel »

Speakerkasten doorlussen dus; amp out naar EBS-in---EBS-link naar andere EBS-in.
Zoals Stjevel zegt,als het maar niet onder 4 Ohm komt.
Feeling the groove is everything.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door StingRay85 »

De inputs van de cab zijn parallel gekoppeld, net zoals de outputs van de amp. Dus het maakt eigenlijk geen verschil
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door JohandeJong »

Dank voor jullie antwoorden. Jullie hebben een stukje onwetendheid en onzekerheid bij mij weggehaald.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door MR. LEE »

Nee ,...het is zeikerig bekeken eigenlijk NIET de beste oplossing !

Het beste is om de twee jack outputs op de Eden te gebruiken , en beide 8 ohm boxen met een aparte kabel op de versterker aan te sluiten ,
... zo wordt de luidspreker-stroom verdeeld over de contacten van beide jack-outputs.
( mbt de stroomdichtheid en contact-overgangsweerstand )

In jouw woorden dus : "Per uitgang aansluiten" .
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Oh? Wat kan er fout gaan dan?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door MR. LEE »

Nou ,....de zgn Speakon connectors zijn al ontwikkeld om te kunnen voldoen aan de hogere luidspreker-stroomsterkten.
Als je gaat uitrekenen , dan loopt er in dit geval , bij volle uitsturing ( 400 W RMS aan 4 Ohm ) een luidsprekerstroom van 12 A. :!:

Bekijk dan eens zo'n jack-chassisdeeltje ,.....waar dan 12 Ampere door de relatief slappe contactjes van 1 zo'n chassisdeel moet.
Dit kun je dus maar beter verdelen zodat door iedere jack-chassisdeel 6 A loopt. :wink:

De zgn overgangs-weerstanden zullen dan ook een minder verstorend effect hebben ,... c.q. de kans op verliezen en zelfs defecten verminderen .

In de wereld van elektrotechniek en elektronica is de factor "stroom" namelijk altijd de pretbederver waar het om energie-overdacht gaat.


( PS : Er bestaan wel zwaar uitgevoerde jack-chassisdelen , maar die zijn niet voor massa ge-isoleerd , en niet voor printmontage ,....en deze zitten dus niet in die Eden. )
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door JohandeJong »

Dus, het kan wel (doorlussen) maar beter van niet. Dan bestel ik er toch voor een tientje een kabel bij.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door cluseau »

Sluit ik me aan bij MrLee. Na reparatie voeren wij meestal (bijna altijd) een duurtest uit. Dat wil zeggen dat we even gaan stoken, de amp op vol vermogen tegen de clipgrens aan een minuut of tien laten draaien op een load. Op die manier kun je ook bepalen of de fan's op tijd inschakelen en of die voldoende capaciteit hebben het ding op een zeker niveau te houden. Tijdens zo'n test worden die jack's loeiheet hoor, je snapt gewoon niet dat het niet anders is uitgevoerd. Ook de kabels voel je warm worden en warmte is vermogen(s verlies). Hoe lager de impedantie hoe groter de rol van de overgangsweerstanden cq verliezen. Om dezelfde reden hebben we ook een hoogspanningsnet door het land lopen.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Strabel »

In absolute zin heeft Mr Lee gelijk.
Speakon is door Neutrik in het "leven geroepen" (ik denk rond jaren 90)om met name in de PA branche steeds grotere versterker vermogens
goed te kunnen verwerken . Speakon is er in 2,4 en 8 voudige uitvoering (voor bvb 3 of 4weg systemen)
Jack heeft in de pro -wereld afgedaan als speaker verbinding om de redenen die MrLee heeft aangegeven.
Voor kleinere vermogens (zoals in jouw geval) word het nog wel gebruikt en gaat op zich goed,maar ga je voor x-tra zekerheid,dan is MrLee methode inderdaad de beste.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door JohandeJong »

Dank voor alle informatie. Heel interessant voor een leek. Nooit te oud om te leren.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26359
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Hans58 »

Mijn EBS Reidmar heeft maar 1 speakon-aansluiting dus ik moet mijn kastjes wel doorlussen. Ik heb met die manier van aansluiten ook in het verre en minder verre verleden nooit problemen gehad.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Erelid »

Hans58 schreef: 18 apr 2019, 16:06 Mijn EBS Reidmar heeft maar 1 speakon-aansluiting dus ik moet mijn kastjes wel doorlussen. Ik heb met die manier van aansluiten ook in het verre en minder verre verleden nooit problemen gehad.
Mazzelpik :lol:
Haico

Re: Cabinets aansluiten per uitgang of doorlussen?

Bericht door Haico »

Hans58 schreef: 18 apr 2019, 16:06 Mijn EBS Reidmar heeft maar 1 speakon-aansluiting dus ik moet mijn kastjes wel doorlussen. Ik heb met die manier van aansluiten ook in het verre en minder verre verleden nooit problemen gehad.
Maar dat ik dan ook speakon. :)

Hoge vermogens en jacks... dat gaat gewoon niet zo lekker.
Plaats reactie