Oude topjes.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Oude topjes.

Bericht door Goose »

Naast het aanschaffen van een 2x12 gitaarcab wil ik ook wel een vintage top aanschaffen. Staat al lang op mijn verlanglijst en deze week is het vakantiegeld binnen en moest het er maar eens van komen.
De kandidaten zijn:
- Galanti M-Bass-30
- Peavey Century 120/200 bass serie
- Dynacord Bassking T
- Dynacord Bassking I
Er zijn wat voor- en na- delen bij alle modellen.
De Galanti is "maar" 15 watt en gebruikt EL84 buizen. Volgens Rogier zijn die iets minder tov de EL34 die in de Bassking worden gebruikt, die iets meer bas/mid qua klank kleur zijn.
De Peavey's kunnen erg hard gaan volgens iedereen, maar kan hij ook zacht? En is deze qua geluid ook wel geschikt voor een "akoestische" band? 120 watt.
De Dynacord BK-T heeft een iets minder goede voorversterker tov de BK-I. Volgens mij heeft de I een buizen preamp en de T een transistor preamp. Beide hebben 50 watt, is meer dan genoeg lijkt mij voor een buizen eindtrap.
Zou het interessant zijn om bv de BK preamp te veranderen? Bv door een Flipster of de opvolger daarvan de Ginger?
Kan bv de Galanti gepimped worden door de EL34's te vervangen door EL84's in combinatie van de travo? Zou ik daarmee ook wat meer watts krijgen?
Hoe denken jullie hier over?

P.s. ja ik ben totaal gestoord, en weet duidelijk absoluut niet wat ik wil....en ja ik wordt ook vaak erg moe van mijzelf....
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Oude topjes.

Bericht door MR. LEE »

Alles is mogelijk ,.....maar het voordeligste is om het walletje bij het schuurtje te houden , anders schiet het op het financiele vlak z'n doel met een rotgang voorbij ( en vooral als je die modificaties niet zelf zelf kunt uitvoeren )
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Oude topjes.

Bericht door StingRay85 »

Koop gewoon die Peavey en daarmee gedaan. Soms kan het leven simpel zijn
Haico

Re: Oude topjes.

Bericht door Haico »

Ik identifieer oude Peaveys (op basis van ervaring met de Centurion) niet direct met akoestische muziek. :) Maar waarom niet!?
Goose schreef: 27 mei 2019, 18:44 Zou het interessant zijn om bv de BK preamp te veranderen? Bv door een Flipster of de opvolger daarvan de Ginger?
Dan ben je eigenlijk een Fliptop aan het samenstellen. :D Het is de Baxandall tone stack van Ampeg wat die fliptop sound typeert. Niet zo zeer of de preamp wel/geen buizen heeft. Maar dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Oude topjes.

Bericht door Goose »

Ik ben niet zo zeer opzoek naar een ampeg sound. Het is meer dat de transistor preamp van de BK-T niet zo goed/spannend/interessant is.
Het "akoestische" bandje heeft wel een rauw randje en was eigenlijk ook wat meer als aanduiding qua volume.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Haico

Re: Oude topjes.

Bericht door Haico »

De Bass King T heeft inderdaad niet een zelfde soort smoel als de originele Bass King. En is zeer beperkt qua EQ. Lekker bakkie desalnettemin.

Het geluid van een Fliptop is niet zo gek om te willen benaderen. Hele fijne voicing. Goeie duw in het midden en dat lome laag. Het grote nadeel van een B15 was dat hij niet zo hard kon. :)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Oude topjes.

Bericht door Goose »

Als ik dan de Flipster/Ginger transistor preamp in de BK-T zou zetten dat zou hij 40 watt hebben. De echter Fliptop had 25-30 watt.
Rogier heeft misschien nog een Geloso van 80 watt.....
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie