Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Kunk »

[/quote]

Al die hordes bassisten die nog twijfelen over een AA kastje komen nu allemaal in Roosendaal bij je gig kijken natuurlijk😂👍🏽
[/quote]

Ben benieuwd! :lol:
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

Veel plezier in ieder geval!

Altijd leuk als je vragende blikken krijgt of het wel goed met je gaat dat je met een soort kratradio formaat basscab aan komt, en dat dit vervolgens elke keer een dragend geluid geeft wat weinig te wensen over laat.

Akoestiek kan echt een nadeel zijn, maar dan geldt dan ook voor alle andere cabs op die plaats. Een klein kastje kun je dan waarschijnlijk nog vrij eenvoudig een betere plek op het podium geven.

Hopelijk bevalt in Roosendaal de B-112 net zo goed als op de andere plekken waar je hem getest hebt.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door HaveBlue »

Rdatema schreef: 03 jul 2019, 23:52 B-112 is 1x10. Dat is omdat we eigenwijs zijn, heul eigenwijs. :dance:
Fuck de norm. Eigenwijs is goed. Tijd voor een side-by-side met One10 :cheer:
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door arjan »

Goeie slogan : Acoustic Alignment want fuck de norm joh :cheer:
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

Kunk schreef: 04 jul 2019, 21:37
Al die hordes bassisten die nog twijfelen over een AA kastje komen nu allemaal in Roosendaal bij je gig kijken natuurlijk😂👍🏽
[/quote]

Ben benieuwd! :lol:
[/quote]

En, nog BGF Leden gezien? ;-)
Hopelijk lekker gespeeld gister, de FB foto ziet er i.i.g. gezellig uit
HaveBlue schreef: 05 jul 2019, 08:43
Rdatema schreef: 03 jul 2019, 23:52 B-112 is 1x10. Dat is omdat we eigenwijs zijn, heul eigenwijs. :dance:
Fuck de norm. Eigenwijs is goed. Tijd voor een side-by-side met One10 :cheer:
Ja dat kan, maar een cab testen zonder band... dan weet je vooral hoe iets klinkt solo. Hoe het in een gig of repetitie dan is weet je dan nog niet echt. Dus, zou jij als kenner van de Barefaced One10 niet veel beter een tijdje zo'n B-112 in huis willen hebben voor een goed vergelijk?
Ondanks dat de One10 veel lichter is en daarmee al een gewichtcriterium in het ontwerp extra heeft zou je toch best open er in kunnen stappen. Als ik de One10 ontworpen zou hebben zou ik het wel een scheve vergelijking vinden 'though'.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Kunk »

Rdatema schreef: 07 jul 2019, 18:44
Kunk schreef: 04 jul 2019, 21:37
Al die hordes bassisten die nog twijfelen over een AA kastje komen nu allemaal in Roosendaal bij je gig kijken natuurlijk😂👍🏽
Ben benieuwd! :lol:
[/quote]

En, nog BGF Leden gezien? ;-)
Hopelijk lekker gespeeld gister, de FB foto ziet er i.i.g. gezellig uit
HaveBlue schreef: 05 jul 2019, 08:43
Of er leden van het forum waren is mij niet bekend. Ben in elk geval er niet op aangesproken.
Was inderdaad een leuk optreden met een gezellig publiek.
Wat betreft de B-112 het podium was dusdanig klein dat de opstelling mogelijkheden erg beperkt waren.
Het kwam er dan ook op neer dat het geluid van de B-112 doordat hij op de grond stond en ik er vlak voor stond meest onder mij door ging.
Vlak voor mij stond een monitor waaruit ik wel een bak herrie kreeg met daarbij ook het bas geluid. Aangezien de geluidsman zijn zaalgeluid via de DI van de versterker pakte zij dat natuurlijk niet zoveel over de B-112 kwaliteit wat op zich wel jammer was.
Als test voor de B-112 was dit dus niet echt relevant. Toch heb ik nog steeds het volste vertrouwen dat met een iets andere opstelling, lees wat hoger opgesteld en meer naar mij toe gericht, de B-112 dit werk prima aankan.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

kunk schreef: Of er leden van het forum waren is mij niet bekend. Ben in elk geval er niet op aangesproken.
Was inderdaad een leuk optreden met een gezellig publiek.
Wat betreft de B-112 het podium was dusdanig klein dat de opstelling mogelijkheden erg beperkt waren.
Het kwam er dan ook op neer dat het geluid van de B-112 doordat hij op de grond stond en ik er vlak voor stond meest onder mij door ging.
Vlak voor mij stond een monitor waaruit ik wel een bak herrie kreeg met daarbij ook het bas geluid. Aangezien de geluidsman zijn zaalgeluid via de DI van de versterker pakte zij dat natuurlijk niet zoveel over de B-112 kwaliteit wat op zich wel jammer was.
Als test voor de B-112 was dit dus niet echt relevant. Toch heb ik nog steeds het volste vertrouwen dat met een iets andere opstelling, lees wat hoger opgesteld en meer naar mij toe gericht, de B-112 dit werk prima aankan.
Rdatema schreef: 04 jul 2019, 22:53 Akoestiek kan echt een nadeel zijn, maar dan geldt dan ook voor alle andere cabs op die plaats. Een klein kastje kun je dan waarschijnlijk nog vrij eenvoudig een betere plek op het podium geven.

Hopelijk bevalt in Roosendaal de B-112 net zo goed als op de andere plekken waar je hem getest hebt.

Dat was dus duidelijk even een gevalletje van minder gunstig. Jammer. Het overstemmen van de de cab door een monitor en gedeeltelijk de FOH maakt dat je ook nog met looptijden/fases/interferentie te maken krijgt - diverse laagbronnen die niet mooi optellen maar elkaar in de weg zitten.

Ondanks dat de B-112 een vrij goede spreiding heeft zul je dan inderdaad een kickback mogelijkheid willen (kan trouwens vrij eenvoudig) maar waarschijnlijk gaat het gewoon mis ongeacht welke cab je dan hebt - kickback of niet. Had je nog headroom (over), qua versterker vermogen?

Wel goed om te lezen dat het niet louter rozegeur en maneschijn is, het moet geen tell sell topic worden natuurlijk :mrgreen:

Edit:
Hevos heeft de midget een soort pen meegegeven, waarmee je hem een tilt-back kunt geven.
Wij hebben met de B-108 en een Schertler stand prima ervaringen. Die is 28x28x28cm en bij een 40x40cm zijwand zul je hoger uitkomen, maar niet uit balans.
Een handgreep onderop met een tiltback functie is ook nog een optie, al lijkt me een M20 speakeradaptor onderop dan beter
schertler1.jpg
tiltback handle.jpg
tiltback mods.jpg
Dit is met een ampwedge
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door arjan »

Kunk schreef: 01 jul 2019, 11:56


Komend weekend de ultieme test een optreden met Shadows of Heep in café "Time Out" in Roosendaal.
Denk dat AA de factuur kan klaar maken. :D
En hoe was de gig dan? En hoeveel bassisten waren er????
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

Rustig Arjan, hij is nu net klaar met repeteren ;-)
En hopelijk niet te veel als het met de B-112 niet lekker liep - al lees ik vooral problemen die even buiten elke cab om kunnen voorkomen.
Jij had met de B-129 ook een keer totaal geen laag, wat bizar was, maar wel de situatie.

Ik wij hopen ook dat HavaBlue de One10 naast de B-112 wil vergelijken... Is nog niet bevestigd. Kan alleen maar beter worden ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Kunk »

arjan schreef: 08 jul 2019, 21:45
Kunk schreef: 01 jul 2019, 11:56


Komend weekend de ultieme test een optreden met Shadows of Heep in café "Time Out" in Roosendaal.
Denk dat AA de factuur kan klaar maken. :D
En hoe was de gig dan? En hoeveel bassisten waren er????
De gig was goed, daar lag het probleem niet. Of er veel bassisten waren geen idee.
De test met de B-112 viel tegen maar dat is al te lezen in een vorige reactie van mij.
Nu weer thuis na een repetitie met een andere band. Hier wat dingen uitgeprobeerd.
Dit om te kijken wat het effect is als de B-112 verhoogd wordt opgesteld.
De resultaten vielen mij daar erg tegen. Waar ik de vorige keer goed door kwam in het totale band geluid miste ik dat nu helemaal.
Ook met aanpassingen in de toonregeling bleef het naar mijn smaak slecht.
Pas nadat ik de B-112 weer op de grond zette kwam ik weer beter door.
Of dit normaal is weet ik niet maar had het niet verwacht.
Ben dus wel heel benieuwd wat de ervaring van andere bassisten is met het verhoogd opstellen van hun luidspreker kast.

Wat betreft het wel of niet aanschaffen van de B-112 begint er toch wat twijfel te komen. Dit had ik zelf niet verwacht aangezien de eerste twee repetities eigenlijk heel goed verliepen.
Hopelijk kan ik met hulp van jullie een verklaring vinden om de twijfel weg te nemen.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

Kunk schreef: 08 jul 2019, 23:05Hier wat dingen uitgeprobeerd.
Dit om te kijken wat het effect is als de B-112 verhoogd wordt opgesteld.
De resultaten vielen mij daar erg tegen. Waar ik de vorige keer goed door kwam in het totale band geluid miste ik dat nu helemaal.
Ook met aanpassingen in de toonregeling bleef het naar mijn smaak slecht.
Pas nadat ik de B-112 weer op de grond zette kwam ik weer beter door.
Of dit normaal is weet ik niet maar had het niet verwacht.
Ben dus wel heel benieuwd wat de ervaring van andere bassisten is met het verhoogd opstellen van hun luidspreker kast.
Dit is wel vaak wat de klankbalans totaal verandert, het verhogen van de kast maakt dat je laag kwijt raak (korte versie). Maar in hoeverre dat storend is kan ook nog per situatie verschillen.
Zou het mogelijk zijn zoiets te testen met je 2x10 XLT op exact ook die positie? Dat maakt waarschijnlijk meer duidelijk dan een uitleg van andere ervaringen.

Onze B-118 ligt bovenop de B-128 als stack, op de grond gaat die B-118 ook mooi laag. Liggend op B-128, ruim 53 cm boven de grond, ben je dat laag echt kwijt. Op een tafeltje (geen klankbord onder de speaker) is het effect nog sterker.
Wanneer je dicht op je cab staat is een kickback oplossing misschien nog wel het beste.

Complimenten voor de grondigheid van je test, het is ontzettend belangrijk dat er niet alleen jubelervaringen als reviews komen.
Dat maakt het voor de doorgewinterde bassist niet bepaald geloofwaardig, soms werkt het allemaal even niet mee namelijk. En vanuit AA willen we blijven (door)ontwikkelen, dus als er iets te leren of te verbeteren valt nemen we dat altijd mee. En wij zijn pas tevreden, als een klant dat is. En blijft. Mocht een ontevredenheid aan de cab toegeschreven worden dan benadrukt dat alleen maar meer dat een test langer moet duren dan een eerste of tweede indruk. Ligt het toch aan de akoestiek, dan is dat goed om te weten want dan is er geen reden - ook later niet- om te twijfelen aan de aankoop. Een geruststellend idee :wink:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Goose »

Mijn ervaring is nog altijd dat ik het liefst mijn cab op de grond wil hebben. Op een verhoging, tafel, stoel of flightcase, komt allemaal niet ten goede voor mijn laag. Ooit zelfs eens in een bar in de haven van DenHaag gespeelt waar een vaste backline stond met 3 aangesloten bas-cabs. Alle 3 niet op de grond, met als gevolg dat ik mijzelf nog steeds niet kon horen op het podium.
Een ander nadeel vind ik zelf ook wel het formaat. Het lijkt heel erg fijn qua transport, maar als je hem op de grond zet heb je wel eerder kans dat het geluid onder je doorschuift.
Is het niet beter dan toch om de B112 een upgrade te geven naar een 2x10? Waarbij 1 10" naar voren projecteerd en de ander schuin omhoog als een soort tiltback? Als ik het mag geloven is de B112 heel erg klein en zou een 2e 10" misschien net het formaat verdubbelen en als nog een hele kleine cab blijven.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door nangyala »

Het is volledig normaal om laag te verliezen met het verhogen/ ontkoppelen van een cab van de vloer.
Zelfs met een 6x10 mis je dan laag. In geval van een hol houten podium is deze ontkoppeling wel eens wenselijk om wat boemerigheid weg te halen.

Ik gebruik tegenwoordig Eden 210xst en heb bij meerdere optredens vanwege ruimte gebrek de cab moeten verhogen. De XST, die een diepere laagweergave heeft dan de XLT, komt dan ook echt laag te kort. Plaatsing in een hoek kan weer wat laag terugbrengen, maar op die momenten maak ik vaak gebruik van de monitoren. Niet ideaal, maar bandgeluid gaat voor ook al speelt het niet super lekker
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Kunk »

Als ik de laatste reacties zo lees is het verhoogt opstellen niet de juiste oplossing. Een 1 op 1 vergelijking in een band situatie kan pas over 2 weken. Dan is de volgende repetitie gepland. Wat de genoemde kickback inhoud weet ik eerlijk gezegd niet dus daar zal ik mij ook eens in verdiepen. Een andere mogelijkheid is dan nog om toch weer richting een 2x10 te gaan. Volgens mij zijn de mannen van AA daar ook mee bezig. Wat formaat betreft uiteraard groter maar het gewicht zou voor een 2x10 behoorlijk laag blijven. Wat nog steeds de hoofdreden is.

De kickback functie even gegoogeld en bleek niet zo moeilijk te zijn. :wink: Op deze manier hou je inderdaad de koppeling met de vloer en waarschijnlijk ook je laag. Denk wel dat de bouwvorm van de kast zelf daar op aangepast moet worden. Als je hier een soort van adapter voor gebruikt vraag ik mij af wat dit met het laag doet.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Goose »

Het liefst zie ik ook nog alleen cabs met een poort naar voren. Met poorten aan de achterkant ben je toch vaak weer afhankelijk van de plaatsing in een hoek. En wanneer je hem anders plaatst dat je dan een heel ander geluid krijgt.
Ik heb trouwens nooit begrepen waarom gitaristen wel de beschikking hebben over buikkasten cabs, onderste recht en bovenste achterover, en bassisten niet. Uitzonderingen daar gelaten van een enkel model van bv Hartke en Ampeg.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie