Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Kunk »

In de afgelopen periode merkte ik dat mijn huidige luidsprekerkast voor mij te zwaar werd om hem steeds te moeten vervoeren.
Ik heb een Eden 210dxt kast die mij ondanks dat ik tevreden ben over de sound domweg dus te zwaar werd.
Via dit forum hoorde ik over een bedrijfje die door 2 enthousiastelingen werd gerund die kastjes maakten om basgitaren te versterken.
Deze kastjes zouden alle eigenschappen hebben die ik zocht. Klein,draagbaar en toch groots geluid.
Na wat mailverkeer werd mij de b112 aangeraden. Omdat er uiteraard wat gezonde twijfel was over het feit of de b112 echt zo goed was als werd gesuggereerd heb ik na wat afspraken over een testperiode gemaakt te hebben vanmiddag de b112 bij Roelof thuis opgehaald.
Na een korte 1e test bij Roelof thuis kreeg ik al een grijns op mijn gezicht en heb de b112 gauw achter in de auto gezet en meegenomen naar huis.

Thuis aangekomen was de eerste reactie van mijn echtgenote "is dat alles" . Dus kastje aansluiten en spelen. Ook hier bleef ik grijnzen en mijn vrouw haar mond viel open van verbazing. Snel nog even de Eden aangesloten voor de ultieme vergelijking. Wat opvalt is weinig verschil in volume en voor de b112 een wat warmere vollere sound in vergelijk met de Eden.
Ik nog steeds tevreden en mijn vrouw onder de indruk. Wat wil je nog meer.

Vanavond uiteindelijk de eerste serieuze test gehad bij de band repetitie.
Het gaat om een rock coverband waarbij ik de strijd aan ga met 2 gitaristen en een drummer en uiteraard ook nog een zanger.
Bij het zien van het kleine kastje klonk het ongeloof in de reacties door toen ze begrepen dat dit klein kastje de Eden 210 zou moeten vervangen.
Het ongeloof verdween snel en de b112 hield zich goed staande.
De komende tijd zal ik proberen mijn sound nog beter te krijgen maar voor een eerste avond ben ik dus dik tevreden en kan niet anders concluderen dat we er een Nederlands fabrikant bij hebben die een top product maken.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rodi »

Helemaal mee eens! Ik kan het grootse geluid uit het kleine kastje helemaal onderschrijven. Wat voor versterker gebruik je?
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door arjan »

Gefeliciteerd met je aankoop, het beste deel van je basleven ligt nog voor je!🤣

Waanzinnige kastjes waar heel wat bloed zweet en tranen in zitten.

Veel plezier de komende tijd!
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Kunk »

Rodi schreef: 18 jun 2019, 14:19 Helemaal mee eens! Ik kan het grootse geluid uit het kleine kastje helemaal onderschrijven. Wat voor versterker gebruik je?
Hoi Rodi, De versterker die ik gebruik is een Ampeg SVT 3 PRO.
En hoewel ik nooit ontevreden was over mijn geluid met de Eden kast doet dit klein kastje er nog een schepje boven op.
De weergave lijkt veel gedetailleerder te zijn vooral in de snelle stukken.
Het lijkt er dus sterk op dat dit een blijvertje word.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Kunk »

arjan schreef: 18 jun 2019, 14:33 Gefeliciteerd met je aankoop, het beste deel van je basleven ligt nog voor je!🤣

Waanzinnige kastjes waar heel wat bloed zweet en tranen in zitten.

Veel plezier de komende tijd!
Klopt Arjan, Roelof en Wouter leveren met bloed zweet en tranen een pracht product af met ook nog een geweldige service.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

Kunk schreef: 18 jun 2019, 15:47
arjan schreef: 18 jun 2019, 14:33 Gefeliciteerd met je aankoop, het beste deel van je basleven ligt nog voor je!🤣
Klopt Arjan, Roelof en Wouter leveren met bloed zweet en tranen een pracht product af met ook nog een geweldige service.
Haha, leuk om te lezen mannen :worship: :jam:
Kleine correctie, wij zitten nog in onze proeftijd :mrgreen: En die mag in principe zo lang duren als Kunk nodig heeft om overtuigd te zijn :lol:

Over de B-112 in jouw situatie schreven we: "Het leuke is met een B-112 dat je echt goed hoort wat je doet, dus best kans dat je qua spel jezelf hierdoor goed kan blijven ontwikkelen."
Wat jij schrijft over detaillering, snelheid en warmte is wat we herkennen.

Zo lang je zelf je spullen moet vervoeren is iets wat je eenvoudig met 1 hand oppakt èn lekker klinkt een aantrekkelijk alternatief voor grote(re) kasten. Mocht je ooit ook 5 snarige bas gaan spelen dan wordt het onderscheid met andere kasten groter, de B serie is hiervoor geoptimaliseerd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Kunk »

Rdatema schreef: 18 jun 2019, 20:18
Kunk schreef: 18 jun 2019, 15:47

Klopt Arjan, Roelof en Wouter leveren met bloed zweet en tranen een pracht product af met ook nog een geweldige service.
Haha, leuk om te lezen mannen :worship: :jam:
Kleine correctie, wij zitten nog in onze proeftijd :mrgreen: En die mag in principe zo lang duren als Kunk nodig heeft om overtuigd te zijn :lol:

Over de B-112 in jouw situatie schreven we: "Het leuke is met een B-112 dat je echt goed hoort wat je doet, dus best kans dat je qua spel jezelf hierdoor goed kan blijven ontwikkelen."
Wat jij schrijft over detaillering, snelheid en warmte is wat we herkennen.

Zo lang je zelf je spullen moet vervoeren is iets wat je eenvoudig met 1 hand oppakt èn lekker klinkt een aantrekkelijk alternatief voor grote(re) kasten. Mocht je ooit ook 5 snarige bas gaan spelen dan wordt het onderscheid met andere kasten groter, de B serie is hiervoor geoptimaliseerd.

Hoewel de proeftijd nog loopt lijkt het erop dat de B-112 een blijvertje word.
Gisteren de eerste repetitie met Shadows of Heep gehad.
Dit is een andere band samenstelling en ook een andere ruimte maar ook hier hield de B-112 zich moeiteloos staande.
Direct vanaf het begin kwam ik goed door de band mix en kon ik mijzelf goed horen.
Dit terwijl ik het volume op zich niet hoefde op te draaien. Klein beetje fine tunen met de toonregeling maakte het alleen maar mooier.

Komend weekend de ultieme test een optreden met Shadows of Heep in café "Time Out" in Roosendaal.
Denk dat AA de factuur kan klaar maken. :D
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

Ja, zit hier met een grijns te lezen... Leuk hoor Kunk! :worship:

Wij willen best de factuur opmaken, nu jij bassend Nederland opmaakt voor een kleine revolutie: klein is het nieuwe groots - :jam: hahaha
of zoals Wouter zijn moeder altijd zei: "niet het vele is goed, maar het goede is veel".

De factuur maken we pas op wanneer je de keuze maakt... dan is de garantie namelijk korter (levenslang toch, Arjan) :dance: :lol:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door arjan »

En ik verwacht dat jij heeuul oud gaat worden😏
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door arjan »

Komend weekend de ultieme test een optreden met Shadows of Heep in café "Time Out" in Roosendaal.
Denk dat AA de factuur kan klaar maken. :D
[/quote]

Al die hordes bassisten die nog twijfelen over een AA kastje komen nu allemaal in Roosendaal bij je gig kijken natuurlijk😂👍🏽
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

arjan schreef: 03 jul 2019, 11:37 Al die hordes bassisten die nog twijfelen over een AA kastje komen nu allemaal in Roosendaal bij je gig kijken natuurlijk😂👍🏽
We mogen hopen dat wie twijfelt besluit gebruik te maken van een vrijblijvende demo/roadtest zoals "Rodi", "en Adriaan", en "Kunk" ook deden.

Een AA cab is niet perse handig, als je voor je sound een bepaalde kast nodig hebt. Als je vòòr je cab al je sound gevonden hebt (basgitaar/amp/kabels en effecten) dan is het de vraag of je grote of kleine spullen zou willen, en of je echte diepgang prettig vindt. Wij doen vooral die laatste 2 :mrgreen:
En daarmee ook praktisch/licht.

Zoals Hans58 zei: "indrukwekkend maar iets te modern voor mijn smaak" is het namelijk precies:
technisch gezien een extreem ontwerp, maar qua klank doet het vrij weinig. Dat is ook de bedoeling, want met pre amps etc. kun je vrij veel regelen. En is moet wat te kiezen zijn, andere merken hebben weer andere voordelen. Wil je die, en toch ook de voordelen van AA, dan gaan we een custom traject graag samen aan.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door nangyala »

Inmiddels privé al wat dingen laten weten, maar ook ik ga de samenwerking met AA aan. Mijn Eden xst’s gaan dus vervangen worden👍🏻
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door arjan »

Wat gaat het worden? Weer een beest erbij?
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door nangyala »

Afhankelijk van Het advies wordt het een 2x10 met de afstemming en speakers van de b-112. Het beest 2.14 staat ook op de nominatie😂
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

nangyala schreef: 03 jul 2019, 19:08 Afhankelijk van Het advies wordt het een 2x10 met de afstemming en speakers van de b-112. Het beest 2.14 staat ook op de nominatie😂
Dus een geïntegreerde stack van de B-112, in 1 kast dus. Eigenwijs als wij zijn hebben we namelijk nog geen 2x10 in het assortiment, noch 1x12, noch 1x15 of 4x10 :lol: . Maar goed, die 2x10 zat er toch al aan te komen. In 1 kastje is het dan een behuizing van 53x40x40, onder 20kg. Ja, dat klopt, B-112 is 1x10. Dat is omdat we eigenwijs zijn, heul eigenwijs. :dance:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie