Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door StingRay85 »

Je kan toch moeilijk verwachten om het effect van een Ampeg 810 uit een klein doosje te krijgen. Dat los je volgens mij niet op door een slanted design. De druk die je voelt als je voor zo'n kast staat, of een 215. No substitute for that. Maar je hebt ook maar één rug natuurlijk. En in-ear kan ook een optie zijn als je jezelf moeilijk hoort.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 438
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rob66 »

Daarom bevallen mij de Ampeg SVT210av cabs prima. Ze zijn smal, passen eigenlijk altijd wel op een podium tussen de rest van de gitaar rotzooi. Je kan ze gewoon op de grond zetten en een tweede cab erboven op om je zelf nog beter te kunnen horen. En een groot pluspunt, draagbaar, je kan er twee tegelijk vervoeren zonder je rug zwaar te belasten. En niet te vergeten het geluid, klinkt in nagenoeg iedere situatie goed.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door arjan »

bij ons in de oefenruimte staat altijd een Vanderkley 1x12 op een kastje geplaatst. natuurlijk om jezelf beter te kunnen horen en het volume lager kan. Maar wat je dan hoort is totaal niet bevredigend, geen bottom... ik zet 'm ook altijd op de grond, dan maar iets harder en een fijn geluidje
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Bass_Bas
Berichten: 391
Lid geworden op: 04 apr 2011, 15:43

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Bass_Bas »

Goose schreef: 09 jul 2019, 08:45 Het liefst zie ik ook nog alleen cabs met een poort naar voren. Met poorten aan de achterkant ben je toch vaak weer afhankelijk van de plaatsing in een hoek. En wanneer je hem anders plaatst dat je dan een heel ander geluid krijgt.
Ik heb trouwens nooit begrepen waarom gitaristen wel de beschikking hebben over buikkasten cabs, onderste recht en bovenste achterover, en bassisten niet. Uitzonderingen daar gelaten van een enkel model van bv Hartke en Ampeg.
Ik heb een Schroeder 1210R, daarvan is de 12 naar voren geplaatst en de 10 onder een hoek, als je die op z'n zijkant zet wijst de 10 naar boven en heb je een soort 'buikkast'.
Sandberg California PM Supreme
Eden WT-400 The Traveler Plus
Eden D410XLT
Eden D210T
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Goose »

@DominicMaertens,
Het is ook niet bedoelt om een 810 of 215 te vervangen. Er wordt gezocht naar een kleine lichte cab met wel een groot geluid.
De slanted optie had ik alleen maar in gedachte omdat je dan de cab wel op de grond kan zetten voor de vloer koppeling voor het laag. En dan de gekantelde om ervoor te zorgen dat niet al het geluid onder je door gaan maar je jezelf ook goed kan horen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

Kunk schreef: 09 jul 2019, 08:23Een andere mogelijkheid is dan nog om toch weer richting een 2x10 te gaan. Volgens mij zijn de mannen van AA daar ook mee bezig. Wat formaat betreft uiteraard groter maar het gewicht zou voor een 2x10 behoorlijk laag blijven. Wat nog steeds de hoofdreden is.
Een 2x10 maakt het echt niet anders, met een B-118 kreeg ik laatst ook van een bassist te horen dat het laag te veel 'onder hem door ging'. Als fabrikant en ontwerpersduo zijn we dan stil, want het heeft er echt niets mee te maken. Immers, laag gaat ALTIJD onder je door, en dit is NOOIT een probleem. Wat er op een andere plek gebeurt dan waar je oren zitten heb je gewoon heel weinig mee te maken. Wat je mist is een goede optelling op de plek waar jij je dan wilt horen. Dat is een samenspel tussen de kast, luisterpostie en de akoestiek. De kast is niet ineens anders geworden.

Arjan had vorig jaar totaal geen laag op een bepaald concert, d.w.z. dat een dikke 18" met altijd 'vol' laag totaal wegviel. Je kunt EQ-en wat je wil, maar de destructieve akoestiek doet dan evenveel mee in het tegenwerken.

Een 2x10 kast is daarmee niet direct een oplossing. Al was een 2x10 VDK niet 'je van het' in een blinde test, en later was diezelfde 2x10 met een 2x12 eronder erg lekker. Hoogte en oppervlak kunnen wel een positief effect hebben.

2x B-112 kan trouwens best gezien worden als alternatief voor 2x15, maar niet als de ogen bepalen of het zo klinkt - alleen de oren.
Nangyala en Rodi hebben ervaring met een dubbele B-112.

Kunk heeft de B-112 solo ook uitgebreid kunnen testen, alleen niet 1 op 1 vergeleken met de Eden 2x10. Maar als ik het goed lees is de laagweergave geen twijfelpunt geweest. Wat ik wel lees is akoestiek en fysica die niet altijd meewerkt. Ook een 18" kan dat niet voorkomen.
Het wachten op een 2x10 zou geen bezwaar zijn, ware het niet dat je daarmee tegen hetzelfde probleem aanloopt. Dat kan geen kast helpen. Een kast met een gekantelde top ook niet, want je laag komt uit het onderste deel, niet uit de top. Idem voor 2x B-112 op elkaar, de onderste geeft het fundament.

Een gekantelde hoek maakt wel dat de definitie wat wint, dus een koppelstuk voor 2x B-112 is dan bijvoorbeeld gunstiger in deze situatie dan een 2x10 variant van de B-112.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Goose »

@Rdatema,
Ik ervaar het toch iets anders.
Als je bv een B112 hebt staan op de vloer dan heb je vast wel het laag. Die verdwijnt idd niet, het blijft dezelfde kast. Alleen zal live de opstelling tov waar de kast staat en waar jezelf staat niet altijd ideaal zijn als bv in een oefenruimte.
Je geluid blijft hetzelfde alleen sta je eigenlijk op de verkeerde plaats, het gevolg van beperkte plaats op podium. Je geluid zal dan idd toch wat onder je door gaan qua hoorbaarheid. Maar bass is niet zo richtings gevoelig als bv mid en hoog. Maar om jezelf goed te kunnen horen met alleen laag is erg moeilijk, je verliest definitie wat dat betreft. Als je dan een cab zou hebben met 2x10 met 1 recht, die het mooie laag creeert en die niet richtings gevoelig is. En de 2e 10" gekantelt plaatst zodat je ook op een kortere afstand je definitie behoudt dan heb je toch weer het totaal geluid, bas mid en hoog.
Ik zou dan zelf liever kiezen voor een 2x B112 in 1 kast ipv 2 losse met een wedge ertussen. Vooral omdat je dan veel vaker gewoon uit de voeten kan met je cab.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

eens, 100%. Een kast met goede spreiding verlies je minder definitie mee, maar het probleem zat hem bij Kunk de laatste 2 keer in het verlies van laag. Vandaar ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Goose »

Als ik de reacties van Kunk goed lees is het toch iets anders. Bij het live optreden stond de cab op de grond en stond hij er erg dicht op waardoor het geluid onder hem door ging. Oplossing: slanted topspeaker?
En bij het oefenen had hij de cab omhoog gezet om zich beter te kunnen horen met als gevolg verlies van koppelings laag. Oplossing cab op de grond en slanted topspeaker om je toch te kunnen horen?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Kunk »

Rdatema schreef: 09 jul 2019, 19:54 eens, 100%. Een kast met goede spreiding verlies je minder definitie mee, maar het probleem zat hem bij Kunk de laatste 2 keer in het verlies van laag. Vandaar ;-)
Klopt niet helemaal. Zaterdag was het probleem meer dat mijn eigen cab de B-112 overstemd werd door de monitor en zaalversterking.
Dit in combinatie met de opstelling zorgde ervoor dat er weinig was te concluderen aangaande de B-112.
Gisteravond geprobeerd om te kijken wat het effect is als de boel verhoogd is opgesteld, in dit geval op een stoel.
Hier bleek ik inderdaad het laag te missen. Dit kwam weer terug nadat ik het geheel weer op de grond heb gezet.
Gezien de ervaringen van verschillende bassisten hier heel herkenbaar en logisch.
Aangezien de oefenruimte redelijk ruim is en de andere muzikanten aangeven dat het basgeluid voor hun ook goed te horen is in de grondopstelling denk ik dat in een live situatie waar wat meer ruimte is dit ook goed moet komen. Zeker als de zaalversterking wat meer naar voren staat opgesteld.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

Kunk schreef: 09 jul 2019, 20:16
Rdatema schreef: 09 jul 2019, 19:54 eens, 100%. Een kast met goede spreiding verlies je minder definitie mee, maar het probleem zat hem bij Kunk de laatste 2 keer in het verlies van laag. Vandaar ;-)
Klopt niet helemaal. Zaterdag was het probleem meer dat mijn eigen cab de B-112 :jam: :mrgreen: overstemd werd door de monitor en zaalversterking.
Dit in combinatie met de opstelling zorgde ervoor dat er weinig was te concluderen aangaande de B-112.
Je hebt gelijk en je had het inderdaad anders gesteld. Pas na je uitproberen op de repetitie met de B-112 op hoogte verdween dat laag echt.
Wat zaterdagavond waarschijnlijk gebeurde is dat de FOH en de B-112 met elkaar niet lekker in fase waren, vanwege looptijden, processoren etc. en dan zitten ze elkaar in de weg. In een geval van ernstig pech doven ze elkaar zelfs uit in het laag. Met een kast zoals de B-112 is het (bijna) zinvol een een delay of faseregelaar in de keten op te nemen, je speelt immers over een echte PA (sub)woofer. Geen midwoofer zoals in vrijwel alle andere modellen (ook van ons - de B-112 is op dit moment het meest extreem). De gebruikerservaringen tot nu toe zeggen ons dat het vrijwel altijd een feestje is met die cab, dus zo ingewikkeld als afstemmen met een FOH zal in de praktijk niet nodig zijn, al is het in theorie leuk natuurlijk. Acoustic Alignment heet dat (in aanvulling op echte termen als (physical) time alignment) ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door AmericanIdiot »

Kan het zo zijn dat die ontwerpen goed presteren als stand-alone en als je met een PA speelt dat je beter een 210 of 410 kunt nemen?

Mijn ervaring is dat je in geval van PA ondersteuning je basinstallatie niet veel meer dan een soort monitor is en de subs helemaal niet nodig hebt. Om die reden heb ik lang geleden afstand gedaan van 15" kasten en filter ik alles onder de 45 Hz in mijn poweramp weg met 48dB/octaaf. Werkt voor mij in de praktijk heel goed...nooit meer commentaar van geluidsmannen en ik hoor mezelf prima.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Kunk »

AmericanIdiot schreef: 13 jul 2019, 07:00 Kan het zo zijn dat die ontwerpen goed presteren als stand-alone en als je met een PA speelt dat je beter een 210 of 410 kunt nemen?

Mijn ervaring is dat je in geval van PA ondersteuning je basinstallatie niet veel meer dan een soort monitor is en de subs helemaal niet nodig hebt. Om die reden heb ik lang geleden afstand gedaan van 15" kasten en filter ik alles onder de 45 Hz in mijn poweramp weg met 48dB/octaaf. Werkt voor mij in de praktijk heel goed...nooit meer commentaar van geluidsmannen en ik hoor mezelf prima.
Op zich klopt het wel wat je zegt. Via de monitoring en zaal versterking kon ik mijzelf goed horen en ook met voldoende laag.
Dat is dus op zich dan ook niet echt een probleem. Door de beperkte ruimte ging het geluid uit mijn eigen cab als het ware onder mij door.
En kon ik zelf daar geen beoordeling op los laten.
Onze gitarist gaf later nog aan dat hij wel degelijk de bas goed kon volgen en dat hij dat rechtstreeks uit mijn cab hoorde en dus niet uit de monitor die hij voor zich had liggen.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Rdatema »

AmericanIdiot schreef: 13 jul 2019, 07:00 Kan het zo zijn dat die ontwerpen goed presteren als stand-alone en als je met een PA speelt dat je beter een 210 of 410 kunt nemen?

Mijn ervaring is dat je in geval van PA ondersteuning je basinstallatie niet veel meer dan een soort monitor is en de subs helemaal niet nodig hebt. Om die reden heb ik lang geleden afstand gedaan van 15" kasten en filter ik alles onder de 45 Hz in mijn poweramp weg met 48dB/octaaf. Werkt voor mij in de praktijk heel goed...nooit meer commentaar van geluidsmannen en ik hoor mezelf prima.
Het klopt dat dit in veel gevallen een oplossing kan zijn voor te veel podium geluid wat storend kan zijn om een band strak uit te versterken.
Een 2x10 of 4x10 nemen als oplossing... moet ik het dan zo lezen dat je een box neemt die in de regel niet zo laag gaat? Want geluidsdruk heb je niet bepaald nodig als je wilt voorkomen dat je podiumgeluid binnen de perken blijft. Of gaat het om laag interferentie voorkomen - met een kast die niet zo diep gaat - en daarmee jezelf beter te horen?

Het affilteren van het diepste laag is om meerdere redenen vaak prettig voor o.a. de technicus, maar wanneer je speakerkast ongekleurd en diep laag gaat is juist het voordeel dat de hele boel zachter kan. Dus met een AA B-112 kun je al in een heel aantal situaties met een 1x10 (dat zit er in) van goed geluid voor jezelf voorzien.

Het afkappen van je laag is ook het afkappen van je instrument. Het is wel dienstbaar, maar als het niet nodig is dan kun je volledig genieten van je eigen spel en sound. Alleen zijn er nog niet zoveel vergelijkbare situaties. Een B-112 gaat bijvoorbeeld nog dieper dan een Fearless F112.

Onze E-118 gaat een fors stuk luider op papier, mede omdat deze 5dB gevoeliger is, maar in de praktijk blijkt de B-112 veel moeitelozer mee te komen.
Bij Kunk kwam het geluid niet bij zijn oor aan op een manier dat akoestiek en de verschillende laagbronnen (basscab & FOH) mooi optelden. Dan kun je natuurlijk altijd nog het laag afkappen, zoals je voorstelt. Daarvoor hoef je geen 2x10 of 4x10 te nemen natuurlijk. Een faseregelaar zou nog een interessante constructie zijn, misschien een test waard.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Jankelly
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 jul 2017, 13:43

Re: Zoektocht naar klein en licht en toch groots geluid.

Bericht door Jankelly »

Ik heb een Fender Rumble 500 met een 2X8 inc V2 kastje er onder ,
Op de grond,op een kistje of op 2 kisten op oor hoogte altijd een goed geluid,
Als er interesse is om hem te testen dan hoor ik dat graag.
PS hij weegt 9 kilo
Ibanez SR 305 WB.
Custom made PB 50.
Yamaha 370FL
Squier paranormal jazz
Fender rumble 500 met Fender 2X8 V2.
Fender Rumble2X10.
Dynacord Bass King 1
Zoom B3 en B3N.
A lot of Sneakers &Coolcat jeans and Shirts
Plaats reactie