110V amp ombouwen near 220V

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: 110V amp ombouwen near 220V

Bericht door cluseau »

Sjesus Sjors, zit exact hetzelfde te typen maar je was me net voor
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: 110V amp ombouwen near 220V

Bericht door MR. LEE »

Heeeeeeeeeee ,....Mogge Frans ! :D
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: 110V amp ombouwen near 220V

Bericht door cluseau »

Mogge Sjors, mensen vergeten vaak het belang van randaarde en hebben geen idee wat er fout kan gaan en waarom.

Het is niet moeilijk een trafoloze amp te bouwen. In de jaren 50 waren er veel radio's van het zg "U" type zonder trafo. Deze hingen ook rechtstreeks aan het net en zijn niet voor niets al een tijdje uit de roulatie. De bake lieten kasten vormden weliswaar een goede isolatie maar de schroefjes van de potmeterassen moesten met was worden afgesmolten. Jammer dat de banaanbussen voor de pickup aansluiting ook aan het net hing waardoor je alsnog een opneuker kreeg, ik ben op dit gebied een ervaringsdeskundige
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: 110V amp ombouwen near 220V

Bericht door CaptainSlow »

MR. LEE schreef: 07 aug 2019, 16:54 juist ! ,...

...en verwijder ook gelijk die zgn "ground switch" - gekkigheid !
Dit is gewoon levensgevaarlijk en bovendien ook verboden .
wat is er dan precies zo gevaarlijk? de condensator over de schakelaar heen?

hoe werkt dat dan, (of eigenlijk niet dus) ?
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: 110V amp ombouwen near 220V

Bericht door MR. LEE »

In de USA is een netspanning van 120V , 60Hz .
Elk voordeel , heeft z'n nadeel ( wijlen J. Cruyff ) , t.w: Het elektrocutie-gevaar is daar , t.o.v. van "onze" 230V 50Hz echt een enorm stuk veiliger te noemen ,...maar daarentegen is het brandgevaar juist weer een heel stuk groter vanwege de dubbele stroomsterkte bij een gelijkblijvend vermogen.
( "Stroom" is in de elektra-wereld altijd de beperkende- en vervelende factor bij uitstek ! )

Daar de spanning uit het stopcontact in de USA veel lager is , hanteerde men in oudere gitaar-verterkers vaak een omschakelbaar capacitief ontstoorfilter naar randaarde.
De toegepaste max. doorslagspanning en capaciteits-waarde van de condensator is ook vaak gekozen op die gehanteerde lagere netspanning.

Stel dat je HIER nu pech hebt ,...en er is hier een keertje per-ongeluk geen ( of geen goede ) randaarde voorhanden , ondanks de aanwezigheid van stopcontacten met randaarde-klemmen ,.....dan sta je met je snaartjes of met je mond ( microfoon ) aan de fase. :facepalm: (..maar met de aller-ergste pech je mede-bandleden ook ! )
Heb je daarbij ook nog eens de pech dat die condensator is doorgeslagen ,...dan zal er iemand je begrafenis moeten gaan regelen. ( als er geen aardlek-schakelaar in de installatie van het pand is opgenomen ).

Daarom .... :-|
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 16 aug 2019, 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: 110V amp ombouwen near 220V

Bericht door MR. LEE »

cluseau schreef: 16 aug 2019, 09:01 Mogge Sjors, mensen vergeten vaak het belang van randaarde en hebben geen idee wat er fout kan gaan en waarom.

Het is niet moeilijk een trafoloze amp te bouwen. In de jaren 50 waren er veel radio's van het zg "U" type zonder trafo. Deze hingen ook rechtstreeks aan het net en zijn niet voor niets al een tijdje uit de roulatie. De bake lieten kasten vormden weliswaar een goede isolatie maar de schroefjes van de potmeterassen moesten met was worden afgesmolten. Jammer dat de banaanbussen voor de pickup aansluiting ook aan het net hing waardoor je alsnog een opneuker kreeg, ik ben op dit gebied een ervaringsdeskundige
"U-ontvangertjes" repareer ik bewust NIET voor de mensen , als ze met die oude zgn "leuke bakelieten lampen-radio'tjes" :facepalm: aan komen zetten. :nono:
Ik licht het altijd wel toe over het "hoe en waarom" , ...en adviseer dan om het netsnoer er maar af te knippen en 'm eventueel voor "sier" op de kast te zetten.

.....Levens-gevaarlijk prullen !

Trafo-loze voedingen worden/werden ook wel spottend "sla dood voedingen" genoemd :lol:
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: 110V amp ombouwen near 220V

Bericht door cluseau »

MR. LEE schreef: 16 aug 2019, 17:08.....Levens-gevaarlijk prullen !

Zo een :roll:


Dit was de eerste radio die mijn vader kocht, blij dat ik hem heb hoor sinds hij een jaar geleden is overleden. Doet me denken aan goede tijden.

Dit exemplaar heeft overigens zijn netsnoertje nog :jaaaaa:

Afbeelding
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: 110V amp ombouwen near 220V

Bericht door AmericanIdiot »

MR. LEE schreef: "U-ontvangertjes" repareer ik bewust NIET voor de mensen , als ze met die oude zgn "leuke bakelieten lampen-radio'tjes" :facepalm: aan komen zetten. :nono:
Ik licht het altijd wel toe over het "hoe en waarom" , ...en adviseer dan om het netsnoer er maar af te knippen en 'm eventueel voor "sier" op de kast te zetten.

.....Levens-gevaarlijk prullen !

Trafo-loze voedingen worden/werden ook wel spottend "sla dood voedingen" genoemd :lol:
Jep, inderdaad letterlijke dead-traps. Je kunt ze modificeren en veilig maken met een scheidingstrafo maar daar willen de meeste mensen niet voor betalen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie