Harde "tik" in Hartke.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Harde "tik" in Hartke.

Bericht door Green Goblin »

Net een (generale) repetitie achter de rug, waarbij ik mijn eigen stack naar de oefenruimte gesleept heb om alles nog even goed te kunnen testen (vrijdag moet alles in de bus voor een optreden in Denemarken).

Jammergenoeg loop ik nu tegen een probleem aan: af en toe komt er een harde "tik" uit de versterker (Hartke HA3500 TA), beetje vergelijkbaar met het geluid dat je krijgt als je de plug van de kabel aanraakt. Ik heb allerlei dingen verwisselt (kabels, bassen, adapters), maar dat leken allemaal geen oorzaak te zijn, en ik kan er ook geen regelmaat of oorzaak in ontdekken, het lijkt nogal random op te treden.

Raadsel dus. Het lijkt wel iets met volume te maken te hebben, hetzelfde probleem trad vorig jaar ook een keer op, ik heb toen de voorversterkerbuis vervangen en toen leek het opgelost, maar in de tussentijd heeft hij alleen maar in de woonkamer gestaan, en dus niet hoeven te "werken".

Wat zou dit kunnen verzoorzaken? Een kapotte elco? Loszittende buis? Slechte aarde in de oefenruimte? Op de tik na doet de top het prima, ik hoop toch nog wel even dat optreden te kunnen doen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door AmericanIdiot »

Rag eens een paar keer een jackplug op een neer in de SEND en RETURN van de versterker; mogelijk zijn de schakelcontacten daarvan vervuild....bekend probleem op vrijwel alle amps.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door Green Goblin »

Ga ik proberen!
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door Green Goblin »

Net de oefenruimte ingeweest en alles weer opgebouwd. Op volume geprobeerd en geen problemen.

Voor de zekerheid ga ik nu eerst maar alle kabels die nu aangesloten zitten markeren en het zaterdag exact zo aansluiten. Baat het niet...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door cluseau »

Met alle respect maar een slecht send contact veroorzaakt geen harde tik en ook geen brom. Lijkt me eerder een defect in het laswerk maar daar is wat meer onderzoek voor nodig. Wil je de send jack helemaal uitsluiten plug dan even een kort kabeltje in de send/return. Je kan de amp dan gewoon gebruiken zonder eventuele problemen van een vervuilde FX.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door Green Goblin »

Wat bedoel je precies met "een breuk in het laswerk". Een soldering op de printplaat oid?
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door cluseau »

Green Goblin schreef: 22 aug 2019, 13:55 Wat bedoel je precies met "een breuk in het laswerk". Een soldering op de printplaat oid?
Ja dat idd. Komt meer voor dan een defect component.

Om de loop uit te sluiten kun je het patchkabeltje gebruiken. Hoor je de storing dan nog steeds dan is het niet je jack contact.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door Green Goblin »

Ik zal hem volgende week opendraaien en er op gokken dat hij het dit weekend nog even volhoud. Moet ik er maar even een mep op geven als hij weer problematisch wordt.....
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4275
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door Brinkmeister »

Je komt zeker niet langs Utrecht vandaag?
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door Green Goblin »

Nope, en ik heb al mijn rommel in een paar ritjes naar de oefenruimte gebracht, zodat we het morgen in kunnen laden, ik laar alles daar lekker staan nu ;-)
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door Green Goblin »

Ok, statusupdate. Zaterdag gespeeld, en ja hoor, de tik was terug. De geluidsman had echter een externe di voor de versterker gezet, dus voor de p.a. was het geen probleem, alleen wat ergerlijk voor mezelf.

Ondertussen heb ik ook nog even met de "technicus" bij ons op het werk er over gehad, en hij vermoedt een slechte buisvoet bij de voorversterkerbuis. Zou ik wat hem betreft kunnen testen door de buis er uit te halen, zodat ik alleen over het transistorgedeelte speel. Moeten we dan ook maar even naar kijken.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door Strabel »

Zou niet gek staan te kijken als er ergens een condensator niet meer goed is ,dat kan soms ook "tikken"veroorzaken. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door Green Goblin »

Het is een beetje om gek van te worden. Als ik ga testen geen enkel probleem, maar neem ik het ding mee naar een optreden, ja hoor, de tik/knal is er weer. Best lastig, het is net een snare, maar dan met een slechtere timing. En de geluidstechnicus van afgelopen vrijdag had geen losse DI meegenomen, dus die kreeg de tik net zo hard mee....Alle mogelijkheden wel geprobeerd, zonder pedalen, buiskanaal open, transistorkanaal open, eq uit. Geen soelaas. Zaterdag voor een cafe-optreden maar een andere (lichtere) top meegenomen.

Ga ik vanavond thuis testen, zelfde setup, geen probleem. Ook op volume getest (totdat ik de overbuurvrouw buiten zag kijken (en ik woon vrijstaand, met twee voortuinen en een weg tussen de huizen ;-p )), geen tik.

Dus hij moet maar naar de reperateur. Alleen ben ik wel een beetje bang dat die ook niets vind, dat het ding het gewoon normaal doet, en dat het probleem dan opeens weer op een optreden opduikt...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door JohnBoy »

Heb zoiets wel gehad met een ampeg die erg intensief gebruikt werd, veel transport en vrij onvoorzichtig.
Bleek dat veel solderingen op de printplaat gammel waren geworden.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Harde "tik" in Hartke.

Bericht door MaartenV »

Ik heb er ook zo een. Laat inderdaad de solderingen en elektronische onderdeeltjes even nalopen (en vervangen). Die van mij werd ‘schor’ (krakerig signaal) en loeiheet. Een ervaren meneer met een soldeerbout heeft dat voor een paar tientjes opgelost.
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie