Speling op de speakon Markbass

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mepelsteeltje
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jun 2014, 01:22

Speling op de speakon Markbass

Bericht door Mepelsteeltje »

Een half jaartje geleden heb ik een Markbass Little Mark Tube 500 en een Standard 104HF op de kop getikt via Marktplaats. De sound is fantastisch! Helemaal Markbass. Het is dan ook nog eens een 'echte' Italiaanse set.
Maar af en toe viel het geluid ineens helemaal weg. Na wat gefriemel aan de snoeren kwam ik er achter dat de Speakon-connectors niet helemaal goed aansluiten. Als ik aan de pluggen rommel valt het geluid weg (of komt het juist weer terug). Zowel aan de kant van de versterker als bij de speaker. Heeft iemand hier ervaring mee?? Ligt het aan de kabels/pluggen? Of zijn het de chassisdelen die geen lekker contact maken?
Take time and money out off the equasion of life
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Speling op de speakon Markbass

Bericht door Strabel »

Ja ,dit moet je ( als je een beetje handig bent) proefondervindelijk uitproberen welk chassisdeel of connector de storing veroorzaakt en dan eerst checken of de kabels/snoeren nog goed vast zitten en dan connector of chassisdeel vervangen.
Ook chassisdelen of connectors kunnen op den duur slijten/kapot gaan.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Speling op de speakon Markbass

Bericht door MR. LEE »

Kijk uit met goedkope "kant-en-klare" speakon luidspreker kabels .
Ze zijn vaak samengesteld met slechte connectors en goedkope aluminium kabels waarvan de aders voorzien zijn van slechts een lullig laagje opgedampt koper.


De eerste "verdachte" is je luidspreker-kabel .

Als tweede verdachte : De chassisdelen , die mishandeld kunnen zijn vanwege nodeloos geweld bij het loskoppelen .

(door)meten = weten !
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Re: Speling op de speakon Markbass

Bericht door Deewee »

Heb hier eigenlijk hetzelfde met de MB versterker. Ook nieuwe kabels "Klotz" haperen. Het is goed wanneer ik de kabel naar boven lift. Lijkt dus in het chassisdeel te zitten. Maar de speakon op zich ziet er goed uit. Toch maar vervangen? Of kan je de speakon omdraaien? Slechte deel naar beneden zodat automatisch hetzelfde ontstaat wanneer je de kabel in oude toestand naar boven trekt. Nieuw lijkt natuurlijk wenselijk maar het zijn vrij dikke verbindingen en heb wel soldeerspul maar niet voor snelle opwarming.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Speling op de speakon Markbass

Bericht door Goose »

Speakon kan je maar op 1 manier aansluiten volgens mij. Dat komt door het uitstekende deel van de plug die maar op 1 plek zit en niet zoals met een ge-aarde kabel aan 2 kanten zit.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Speling op de speakon Markbass

Bericht door MR. LEE »

Deewee schreef: 13 sep 2019, 14:07 Heb hier eigenlijk hetzelfde met de MB versterker. Ook nieuwe kabels "Klotz" haperen. Het is goed wanneer ik de kabel naar boven lift. Lijkt dus in het chassisdeel te zitten. Maar de speakon op zich ziet er goed uit. Toch maar vervangen? Of kan je de speakon omdraaien? Slechte deel naar beneden zodat automatisch hetzelfde ontstaat wanneer je de kabel in oude toestand naar boven trekt. Nieuw lijkt natuurlijk wenselijk maar het zijn vrij dikke verbindingen en heb wel soldeerspul maar niet voor snelle opwarming.
Breng het dan effe weg naar een "reparatie-mannetje" in de buurt die dat effe voor je wil fixen.
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Re: Speling op de speakon Markbass

Bericht door Deewee »

Is inderdaad de enige oplossing, dat wegbrengen. Zal een "mannetje" zoeken!.
Plaats reactie