mastervolume

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

mastervolume

Bericht door OlympicB »

Waarvoor is nou precies een mastervolume op een versterker ? Per ingang is er nog een aparte volumeknop.
En klopt het dat je de mastervolume helemaal opendraait en dan met de andere volumeknoppen het geluidsniveau regelt. (Heeft ooit iemand me verteld)

Alvast bedankt.
John.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: mastervolume

Bericht door Green Goblin »

Nee. Dat klopt niet.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: mastervolume

Bericht door JohnBoy »

De master gebruik je om het uiteindelijke volume te regelen. De gain gebruik je aan de voorkant om het volume per kanaal te regelen.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: mastervolume

Bericht door Green Goblin »

Met de gain stel je het ingangsvolume af (verschillende bassen hebben verschillende output). Idealiter stel je dit zo in, dat je net geen oversturing krijgt (als je een peaklampje hebt, dat mag af en toe branden, masr niet continu). Daarna stel je het uitgangsvolume in met de mastervolume.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6221
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: mastervolume

Bericht door LemmyNL »

Maar in de praktijk ram je gewoon alles vol open en regel je je gehoorschade met de lengte van je kabels.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: mastervolume

Bericht door Peachabell »

Green Goblin schreef: 07 sep 2019, 22:51 Met de gain stel je het ingangsvolume af (verschillende bassen hebben verschillende output). Idealiter stel je dit zo in, dat je net geen oversturing krijgt (als je een peaklampje hebt, dat mag af en toe branden, masr niet continu). Daarna stel je het uitgangsvolume in met de mastervolume.

Je kan je ingangsvolume ook moedwillig oversturen om een soort van fuzz effect te krijgen.
Dan zet je het ingangsvolume over 3/4 en de master beneden 1/2, liever nog op 1/4.
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

Re: mastervolume

Bericht door OlympicB »

Peachabell schreef: 08 sep 2019, 13:04
Green Goblin schreef: 07 sep 2019, 22:51 Met de gain stel je het ingangsvolume af (verschillende bassen hebben verschillende output). Idealiter stel je dit zo in, dat je net geen oversturing krijgt (als je een peaklampje hebt, dat mag af en toe branden, masr niet continu). Daarna stel je het uitgangsvolume in met de mastervolume.

Je kan je ingangsvolume ook moedwillig oversturen om een soort van fuzz effect te krijgen.
Dan zet je het ingangsvolume over 3/4 en de master beneden 1/2, liever nog op 1/4.
Ik zal mijn vraag even verduidelijken. Ik zag de fender bassman 500. Deze heeft twee ingangen. Beide met een volumeknop en 1 ingang heeft ook nog een gain. Ik vroeg me dus af wat nu die mastervolumeknop precies doet.
Ik heb, lang geleden, een gitaarversterker gehad met twee ingangen en twee volumeknoppen en een mastervolume. Toen werd mij verteld dat ik eerst de master helemaal open moest draaien en dan met de volumeknop het volume regelen.
Ik vroeg me nu dus af of dat advies juist was geweest. Bovendien lees ik op het internet allerlei verschillende meningen over hoe volumeknoppen, gainknoppen e.d. te gebruiken.
Vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: mastervolume

Bericht door MaartenV »

Het antwoord staat hierboven al gewoon hoor. Het advies lijkt me niet zo goed.

Met je gain-knop regel je niet ‘gewoon’ je volume per kanaal: zeker als je richting overdrive/distortion/oversturing aan zit, kleur je met de gain-knop je geluid ook.
(Denk aan gitaarversterkers: daar doe je dat op je overdrive- of distortion-kanaal, je clean-kanaal hou je clean.)

Met je master-volume regel je - zoals gezegd - het totaal.

Een gebruikelijke toepassing is het afstemmen van de voorversterking (‘gain’) van elk kanaal op het instrument dat je erop aansluit. Voor als je twee bassen tegelijk of op podium hebt staan met verschillende output-niveaus. Als je van bas wisselt, blijft je eindvolume consistent en afgestemd op het geluid van de band.
Ik heb ook wel eens gelezen dat twee muzikanten tegelijk op een versterker speelden (een gitarist en een bassist bijvoorbeeld). Weet niet of dat heel slim is, maar dat is ook een mogelijke toepassing van de gain per kanaal.

Oudere basversterkers hadden niet altijd master-volume onder een knop. Ik gok dat het advies dat jij hebt gekregen daar vandaan komt: dan staat je master in feite de hele tijd op 100%. Als je de knop wél hebt, kun je hem natuurlijk gewoon gebruiken. Waarom primitief doen als het niet hoeft?
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: mastervolume

Bericht door AmericanIdiot »

OlympicB schreef: 07 sep 2019, 21:32 ...
En klopt het dat je de mastervolume helemaal opendraait en dan met de andere volumeknoppen het geluidsniveau regelt. (Heeft ooit iemand me verteld)
Bij sommige Ampeg modellen is dit inderdaad zo...dat staat dan in de manual beschreven.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: mastervolume

Bericht door Green Goblin »

Peachabell schreef: 08 sep 2019, 13:04
Green Goblin schreef: 07 sep 2019, 22:51 Met de gain stel je het ingangsvolume af (verschillende bassen hebben verschillende output). Idealiter stel je dit zo in, dat je net geen oversturing krijgt (als je een peaklampje hebt, dat mag af en toe branden, masr niet continu). Daarna stel je het uitgangsvolume in met de mastervolume.

Je kan je ingangsvolume ook moedwillig oversturen om een soort van fuzz effect te krijgen.
Dan zet je het ingangsvolume over 3/4 en de master beneden 1/2, liever nog op 1/4.
Kloot, ik ging even uit van de standaardsituatie, waarbij je zonder overdrive/distortion/fuzz speelt.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: mastervolume

Bericht door klaasvaak »

LemmyNL schreef: 08 sep 2019, 12:55 Maar in de praktijk ram je gewoon alles vol open en regel je je gehoorschade met de lengte van je kabels.
:jam: :D brede lach hier. Een visie als deze maakt mijn dag!
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: mastervolume

Bericht door Strabel »

Misschien makkelijker om te begrijpen; Gain (volume ingang) = Voorversterker ,stel je in tot net niet clippen (oversturing), of juist wel oversturen als je dat geluid wilt.
Master (volume eindversterker) = stel je uiteindelijke volume (luidheid) mee in.
Ook een eindversterker (master) kan je "oversturen",maar dat doe je beter niet omdat de versterker oververhit kan raken of de speaker raakt oververhit en in beide gevallen kan dit fataal zijn voor beide,dus met de gain kan je een oversturing (distortion) maken en met de master hou je de eindversterker en speaker binnen de grenzen die beiden nog aankunnen.
Het idee van het ingangs volume (gain) zo hard mogelijk (nog net tegen clippen aan) in te stellen is dat je toonregeling dan het beste reageerd op het signaal.Vergelijk het met een drumstel,als je harder slaat krijg je ook meer het specifieke geluid van dat drumstel te horen,dus niet zozeer het volume maar het karakter van het instrument.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

Re: mastervolume

Bericht door OlympicB »

Strabel schreef: 09 sep 2019, 01:01 Misschien makkelijker om te begrijpen; Gain (volume ingang) = Voorversterker ,stel je in tot net niet clippen (oversturing), of juist wel oversturen als je dat geluid wilt.
Master (volume eindversterker) = stel je uiteindelijke volume (luidheid) mee in.
Ook een eindversterker (master) kan je "oversturen",maar dat doe je beter niet omdat de versterker oververhit kan raken of de speaker raakt oververhit en in beide gevallen kan dit fataal zijn voor beide,dus met de gain kan je een oversturing (distortion) maken en met de master hou je de eindversterker en speaker binnen de grenzen die beiden nog aankunnen.
Het idee van het ingangs volume (gain) zo hard mogelijk (nog net tegen clippen aan) in te stellen is dat je toonregeling dan het beste reageerd op het signaal.Vergelijk het met een drumstel,als je harder slaat krijg je ook meer het specifieke geluid van dat drumstel te horen,dus niet zozeer het volume maar het karakter van het instrument.
Helder verhaal. Dank je.
Toch nog een klein vraagje. Naast de gain zit er nog een volumeknop. Waar dient die dan voor ? Je hebt dus een mastervolume, een volume en een gain. Is de volume knop dan misschien voor als je op elke ingang een bas aansluit en dat je dan afzonderlijk nog het volume kunt regelen. De balans tussen die twee.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: mastervolume

Bericht door phoerd »

https://www.manualslib.com/manual/10664 ... e=2#manual

In de handleiding staat het uitgelegd.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: mastervolume

Bericht door MaartenV »

Het werkt zo te zien volgens het principe van gitaarversterker, met een clean en overstuurd kanaal. Je speelt door één kanaal tegelijk en je kunt de kanalen - op dit specifieke model - mixen met de Blend.
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie