Contrabas 3/4 of 4/4?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Als je een contrabas linkshandig zou willen maken, zou je er een hele nieuwe toets op moeten laten zetten en een nieuwe kam en topkam moeten laten plaatsen. Dat wordt een verrekt duur geintje. Bij mijn weten zijn er geen linkshandige contrabassen (net zomin als er linkshandige piano's zijn)
Gebruikersavatar
bigl
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jul 2006, 16:12

Bericht door bigl »

De afstand is 15 milimeter. Ik moet trouwens zeggen dat dit de beste aankoop in tijden is. De bas klinkt fantastisch en het verbaast me hoe snel ik er mee overweg kan.


Gear:
Schneider Contrabas 3/4
Fender Donald "Duck" Dunn signature P bass
Washburn Dobro
Aria "country" gitaar

Fender Studio Bass 200W ('78)
Fender B-DEC 30
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

15 mm is te doen, het is niet heel laag, maar ook niet extreem hoog.

over een linkshandige contrabas: geen idee of je zo maar de snaren zou kunnen omdraaien? een andere kam of de kam omdraaien is dan wel aan te raden.
Qua bodyshape moet het kunnen in elk geval, maar misschien is de toets aan de E-snaar kant anders gevlakt dan aan de G kant.
Maar volgens mij moet het zo'n probleem zijn. Je zal vast niet de eerste linkshandige contrabassist zijn.
macmartini
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2008, 20:54

Bericht door macmartini »

Bassline schreef:Even een klein vraagje tussendoor: ik ben linkshandig, maar zit ook al een tijdje te denken aan een contrabas, en dan waarschijnlijk ook een 3/4. Is het zelf te doen om een contrabas linkshandig te maken, of moet je dan echt bij een bouwer terecht? Ik zag namelijk wel een leuk dingetje bij Thomann, een witte met zwarte binding.
Linkshandig maken van een contrabas is meer dan de kam omdraaien en de toets vervangen.

Onder het bovenblad zit een zangbalk. Dat is een dikke houten balk die ongeveer onder de E-snaar zit over de lengte van de bas. Die balk dient als versteviging en bevordert voor de klank. Als je de snaren omdraait, zou die balk ook weer onder de E-snaar moeten komen. Dat is een aardige klus. Bovenblad moet er af, zangbalk moet er af, eventueel moet er een nieuwe zangbalk gemaakt worden. Dan kan je denk ik beter op zoek naar een linkshandige bas, tenzij je zo'n mooi instrument hebt waarbij het kosten/baten plaatje iets oplevert. Bij Rogier Dieges in Rotterdam betaal je ongeveer 500 euro als je bovenblad er helemaal af moet. Reken maar uit...

Er zijn best wel wat linkshandige bassen te vinden. Op marktplaats komen ze regelmatig voorbij en met even zoeken vind je ze ook wel bij winkels. Je kan natuurlijk altijd contact opnemen met een bouwer, die kunnen dan bijvoorbeeld ook voor je kijken of er iets is/of ze wat hebben staan.
"I never practice my upright bass... from time to time I just open the case and throw in a piece of raw meat."
henksbasep
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2019, 15:13

Re: Contrabas 3/4 of 4/4?

Bericht door henksbasep »

EDIT: advertentie weggehaald

Rieno
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Contrabas 3/4 of 4/4?

Bericht door Hans58 »

Je bent nieuw hier zie ik, dus het is je vergeven, maar voor dit soort dingen hebben we een apart topic :)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Contrabas 3/4 of 4/4?

Bericht door Rieno »

En je mailadres onverbloemd op een forum plaatsen is vragen om spam! Dus dat zou sowieso niet doen...
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie