Low cut voor welbevinden speakers?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Low cut voor welbevinden speakers?

Bericht door Madame Clapotis »

Beter voorkomen dan genezen, en dus deze vraag:

Laatste tijd wat aan het verdiepen in meer elektronische genres met een goeie hoeveelheid sub-bas. Nu vroeg ik me af: als ik zelf ga experimenteren met frequenties onder 100Hz, onder 60Hz, ... is dat iets dat de gemiddelde basversterker en vooral basspeaker kan trekken? Of is het nuttig om het signaal onder een bepaalde frequentie te 'cutten', om zo overbodige (en mogelijk schadelijke?) informatie uit te filteren? En welke frequentie is daarbij een goeie referentie?

Dank!
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Low cut voor welbevinden speakers?

Bericht door Wiro »

Hoofdregel in deze: Als het niet goed klinkt, volume omlaag.

Een basisinstallatie is niet gebouwd voor sub-laag maar juist voor strak of warm laag-mid.
Wil je iets zinnigs onder de 60 Hz. kunnen weergeven dan kun je beter werken met sub-kasten, een eindtrap met een hoge dempingsfactor en DSP en je verdiepen in deze techniek. (DSP = digital signal processing) Een crossover is hierbij ook welkom waarmee je de hoge en de lage frequenties naar verschillende cabinetten stuurt.
De Crown XTi serie is hiervoor bijzonder geschikt. Kies een speakerset waarvan de fabrikant de bijbehorende DSP waarden levert voor deze eindtrap en je bent al een heel eind op weg. Hiermee zou je ook bij hoge volumes tot een slordige 30 Hz. moeten kunnen gaan.

Realiseer je wel dat er wat betreft akoestiek slechts weinig zalen zijn waar lage frequenties strak klinken. Hoe lager de frequentie des te groter de resonantie-problemen van de ruimte. Hiermee goed omgaan (luisteren, meten en anticiperen) is een vak apart.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Low cut voor welbevinden speakers?

Bericht door Madame Clapotis »

Dank voor een eerste duidelijke reactie! :worship:
Wiro schreef: ...

Realiseer je wel dat er wat betreft akoestiek slechts weinig zalen zijn waar lage frequenties strak klinken. Hoe lager de frequentie des te groter de resonantie-problemen van de ruimte. Hiermee goed omgaan (luisteren, meten en anticiperen) is een vak apart.
Vandaar ook - naast de vraag of bepaalde versterkers / speakers hiervoor geschikt zijn - de bedenking tot welke (laagste) frequentie het nuttig is om ze zelfs proberen voort te brengen.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Low cut voor welbevinden speakers?

Bericht door Wiro »

Dit is smaakgebonden en tevens per zaal verschillend. Dit zul je voor jezelf moeten ontdekken in de praktijk.

'k Herinner me een optreden in de Oude Remise in Nieuweschans. Dit is een middelgrote asymmetrische zaal waar we met de band enkel met backline plus zanginstallatie gingen spelen. Dus naast m'n basinstallatie ook een actieve sub van AER meegenomen met het idee dat mijn backline voor de bas althans de sound van een PA zou kunnen benaderen. 'k Had de sub voor het podium geplaatst om podiumresonanties te minimaliseren en vond het lekker klinken. Met een lang snoer een stukkie door de zaal gelopen en zelfs zonder publiek klonk het heel aardig.
Na de check liep ik naar buiten om een peuk te roken. Hier stond een vroege bezoeker te bibberen. Ik grapte dat het binnen lekker warm was waarop ze reageerde: 'Zou je de bas alsjeblieft véél zachter willen zetten. Het slaat op m'n maag en ik wordt er misselijk van...'
Afbeelding

Dit zou een low-budget oplossing kunnen zijn waarmee je naar hartelust kunt experimenteren: Koop een gebruikte actieve sub-kast en koppel deze aan je basinstallatie. Hou er rekening mee dat laag veel vermogen vreet (1 kW is geen overbodige luxe) en dat er grote verschillen zijn per merk tussen opgegeven vermogen en daadwerkelijk te realiseren vermogen. Goeie merken zijn bijvoorbeeld: JBL en RCF.
Zoals daar zijn: https://www.musik-produktiv.nl/rcf-sub-8 ... 0wodaakArw
https://www.bax-shop.nl/actieve-subwoofe ... -subwoofer

Met deze geluidsgolf van 20 Hz tot 20 kHz kun je je apparatuur aan de tand voelen en zou je in een zaal de probleemfrequenties kunnen opsporen:
Plaats reactie