Muziek lezen en werken als studio bassist

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
LowLife
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2015, 13:00

Muziek lezen en werken als studio bassist

Bericht door LowLife »

Kunnen jullie me vertellen op welk niveau je vaardigheid in het lezen van notenschrift en akkoordenschema's moet zijn om terecht te kunnen als studionmuzikant?
Misschien met een aantal voorbeelden?

Ik kan al wel redelijk noten lezen, maar ik verwacht dat dat hiervoor een stuk beter moet zijn. Vioolsleutel lees ik best wel goed, maar bassleutel blijft wat achter.
Net Jaco voordat hij Zawinul tegenkwam :mrgreen:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Muziek lezen en werken als studio bassist

Bericht door BassAgent »

"Werken als studiomuzikant" klinkt makkelijker dan het is, maar dat even terzijde: zorg dat je goed basnoten en akkoordenschema's kan lezen. Zeker als je echt als sessiemuzikant zou willen werken is het handig als je iets direct kan spelen als het voor je neus staat. Dus: train je flexibiliteit in lezen maar óók in spel. Zorg dat je alle stijlen min of meer beheerst.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Muziek lezen en werken als studio bassist

Bericht door Asat77 »

Zorg daarnaast dat je de toonladders beheerst en over je hele bashals kunt spelen zodat je makkelijk loopjes kunt bedenken als je vanuit een akkoordenschema speelt. Weet dus ook te herkennen in welke toinladder(s) een stuk staat. Neem je basspel, voor zover je dat nog niet doet, regelmatig op en luister kritisch terug: hoe is de timing, de sound, aanzet van tonen etc.
Plaats reactie