snaar in stemming

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

snaar in stemming

Bericht door Hendry »

Hoi schatjes,

Ik heb een vraagje over snaren en met name dikte en ervaringen hierover. Want: tegenwoordig speel ik in een hardrock bandje en staat de stemming een hele noot lager van m'n bas, als ik de E snaar (wordt dan dus D) in drop D wil stemmen (wordt dus een lage C) vind m'n bas dat niet zo leuk meer en wordt de noot wel erg flubberig.
Oké, ik ga de bas nog wel opnieuw afstellen, maar vraag me af of dikere snaren 50-110 bijvoorbeeld, beter op spanning blijven in deze situatie?

Iemand tips enz

bedankt alvast
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: snaar in stemming

Bericht door BassAgent »

Lage C is voor een .105 stemming vaak wel een dingetje inderdaad, toen ik nog met The Odyssey speelde had ik mijn toenmalige Road Worn meestal met .050-.110 besnaard en dat ging vrij goed. Ik heb ook wel het idee dat je een stevige hals nodig hebt, en inderdaad niet te laag afstellen in standaard stemming. Verder gewoon zoveel drive op je bas gooien dat het rammelen erbij gaat horen :lol:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Re: snaar in stemming

Bericht door Hendry »

Thanks, denk dat de hals van de cutlass wel wat kan hebben.
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: snaar in stemming

Bericht door nangyala »

Wat is er op tegen om dan een 0.120 (b-snaar) te gebruiken en die om te stemmen naar C?

Er van uitgaande dat er gelijke snaarspanning is bij snaren onderling, kan ik mijn B-snaar stemmen op G#. Lager dan dit dan wordt de snaarspanning te laag om definitie te houden. Bij jou is dat het equivalent van C# op je E-snaar.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Re: snaar in stemming

Bericht door Hendry »

Interessant idee, dus een 5 snaar setje op m’n bas zetten en de G snaar niet gebruiken, want ik heb maar 4 snaren.
Hopelijk passen deze door de topkam.
Ik heb net een .50 - .110 setje besteld, dus ga dat eerst maar es proberen.

Bedankt voor het meedenken!
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Plaats reactie