Mark King op Status met P-element?...

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Mark King op Status met P-element?...

Bericht door Gerth »

Mr. King is zoals jullie wel weten al ettelijke jaren vergroeid met een reeks headloze Status-bassen met telkens twee Jazz of HB-pups wat niet verwonderlijk is gezien zijn moderne slapsound.

Nu blijkt ie al een hele poos een nieuwe versie van de jaren '90 T-Bass te gebruiken. Dat er een lelijke head opstaat neem ik er graag nog bij maar ik had wel nooit gedacht dat ie als live werkpaard ooit een bas met o.a. een P-element zou gebruiken (wat hij blijkbaar toch al even doet... ).
King Status.jpg
En nog een linkje:

https://www.status-graphite.com/status/f ... _home.html

Moest het even kwijt; ik weet dat dit alles héél relatief is en dat men op elke bas (zelfs een vioolbas :jaaaaa: ) kan slappen maar was toch verwonderd van hém dat nu te zien doen op een P-achtig ding...
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door LeftyJ »

PJ is een waanzinnige combi voor slap! Spectors, Warwicks en Fenders met die layout klinken ook steevast erg lekker als slapbas. Ik snap meneer King wel. Dat ie er niet een conventionelere headstock voor kiest snap ik minder goed :P

Ze hebben immers ook gewoon deze:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door Gerth »

Ze noemen het bij Status E.T.S.: Ergonomic Tuning System:
T-head_angled-72-2.jpg
Zeker akkoord dat P/J ook voor slap goed kan klinken, enkel vreemd dat King er grofweg 38 jaar over gedaan heeft vooraleer hiervoor te kiezen...

Voor de premie als endorser moet ie het toch niet meer doen zeker; ik ga ervan uit dat een muzikant met zijn carrière wel kan spelen op wat ie écht wil...
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door LeftyJ »

Verwacht ik ook.

Die kop is een souvenirtje van de oorspronkelijke Trace Elliot T-Bass, die door Status werd gebouwd. Mark Gooday (ex-Trace Elliot, nu Ashdown) heeft het later nog eens geprobeerd met Lodestone bassen, waar ook zo'n kop op zat:

Afbeelding
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door wombatboter »

Ik heb 'm er live op horen en zien spelen, beste klank die hij al in decennia gehad heeft (opeens waren er middentonen te horen en was dat prikkeldraadgeluid van de Kingbass weg (ik heb zelf een Kingbass :-))).
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door Spaghettihout »

Mooi ding zeg!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door basloze fret »

Gerth schreef: 01 apr 2019, 14:23 Ze noemen het bij Status E.T.S.: Ergonomic Tuning System:

T-head_angled-72-2.jpg
In wat voor opzicht is dat ergonomisch dan?
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door Gerth »

@ wombatboter: wat die mids betreft bedoel je waarschijnlijk van nà de Jaydee, want die ronkte nog heerlijk...

@ basloze Fret: het feit dat de stemsleutels in een hoek zijn en dus "meer toegankelijk" zouden zijn... ik weet het, ik vind het ook meer een gimmick dan effectief nuttig...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door basloze fret »

Wellicht kan hij zijn bendwel trukjes beter op deze kop?
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door Gerth »

Misschien, maar daarvoor had hij toch die headless met dat bendwell-stukje... Trouwens ook niet echt een meerwaarde, dat bendwell-gedoe :-)
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door LeftyJ »

Je moet wat als je een 32" scale wilt op een headless met double ball snaren die er maar in één lengte zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door Gerth »

Haha, zo had ik het nog niet bekeken :-).

Maar de T-bass die hij nu gebruikt is wel 34"
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door Gerth »

wombatboter schreef: 01 apr 2019, 18:00 Ik heb 'm er live op horen en zien spelen, beste klank die hij al in decennia gehad heeft (opeens waren er middentonen te horen en was dat prikkeldraadgeluid van de Kingbass weg (ik heb zelf een Kingbass :-))).
Puur uit nieuwsgierigheid (en omdat het ook mijn ultieme GAS-bas is... :-)), wélke Kingbass heb je en welke string-spacing? Vind ik altijd interessant gezien King als slapmonument blijkbaar altijd 16,5 mm verkiest/verkoos, want ik weet niet of de T2 die hij op dit moment gebruikt van de standaard spacing van 19 mm voorzien is. Ik denk het niet...
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door LeftyJ »

Die T2 op de foto heeft 19mm spacing. Je ziet nog ruimte tussen de Monorails. Bij een 16,5mm spacing staan de brugdelen strak tegen elkaar, zoals op deze Kingbass Mk2:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Mark King op Status met P-element?...

Bericht door Gerth »

Bedankt, goeie tip :-).

Dan wel enorme verandering voor King: van 32 naar 34 scale, van 16,5 naar 19mm spacing en van soapbars en JJ naar PJ-pups...

Volgend jaar speelt ie waarschijnlijk op een vintage Precision met versleten flats... :-)
Plaats reactie