DI box voor tussen amp & cab (AD200B=>DI=>cab)

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
bvaes
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 mei 2014, 12:05

Re: DI box voor tussen amp & cab (AD200B=>DI=>cab)

Bericht door bvaes »

Suske schreef: 29 jul 2019, 19:29 Bvaes,
ik heb even op de site van Palmer gekeken, maar ik zie er niet staan dat deze geschikt is om tussen versterker en speaker te hangen.
Nu kan ik er natuurlijk langs gelezen hebben.......
De beschrijving op hun website is best kort, maar wel duidelijk:

Passive DI box. Jack input with paralell "THRU" output, transformer balanced XLR output. Attenuable input sensitivity, can handle both line level and speaker level signals.

Dus inderdaad gewoon de -30db in en gaan :)
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2526
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: DI box voor tussen amp & cab (AD200B=>DI=>cab)

Bericht door Bolobass »

Ik heb zo'n ding in huis: https://www.jetcityamplification.com/jettenuator

Doet wat ie moet, ook tot zo'n 100w. Ik heb 'm achter de Kustom 15h.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Mepelsteeltje
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jun 2014, 01:22

Re: DI box voor tussen amp & cab (AD200B=>DI=>cab)

Bericht door Mepelsteeltje »

Ik zit met hetzelfde dingetje... mijn bas + amp (Stingray met Markbass) klinken fantastisch. En nu zou ik heel graag die sound door de PA jagen.

Tot nu toe gebruikt onze geluidsman de XLR-output van mijn Markbass LM Tube. Die schijnt echter niet heel 'schoon' te zijn. Laatst ben ik eens de zaal ingelopen en daar werd ik niet vrolijk van. Zeker wanneer ik de versterker heel zacht zet (master) zodat je die niet meer hoort, blijft er maar bar weinig over van het geweld van die Musicman. De hele definitie is weg. Met de eq vlak en zonder enige compresiie of dergelijke. Vervolgens hebben we een experiment gedaan met een Radial JDI. Rechtstreeks de bas erin en dan via de parallelle uitgang naar de versterker. Dat klinkt meteen 100x beter! Strak, gedefiniëerd en gearticuleerd over de hele breedte. Je zou zeggen: probleem opgelost. Maar nu wil ik af en toe die James Jamerson- en Marcus Miller-knoppen van die Markbass (VLF & VLE) nog weleens gebruiken; die gaan dan NIET naar FOH op deze manier. Terwijl dat via de directe line-out wél gebeurd. (Als een natte krant, maar je hoort wel het verschil). En dan roept iemand dat je die JDI ook tussen de amp en de speaker kunt hangen... dus ik duik meteen internet op om te kijken of dat verhaal klopt. Eerlijk gezegd heeft dat niet heel veel geholpen want ik heb nu meer vragen dan antwoorden!

De vragen die ik lastig beantwoord krijg, zijn de volgende:
- Kan ik een Radial JDI tussen een Markbass LM Tube en een Markbass 104HR hangen?
- Kan dat met een Class-D eindtrap zoals in de Markbass zit? Of gaat dat alleen met een buizenbak?
- Heb ik dan ook nog een speakersimulator nodig? Want ik neem aan de de speakers ook heel veel doen qua 'kleuring' van je geluid.
- Wat gebeurt er met de impedantie van de speaker? Het is een 8Ω, en ik heb ook nog een 8Ω Traveler 102H. Kan ik die dan nog samen gebruiken op 4Ω?

Ik weet dat er ook nog wel wat alternatieven zijn voor die Radial JDI zoals de RNDI of de Countryman. Ik zou het ook gewoon kunnen uitproberen natuurlijk, maar vanwege de verhalen over gefrituurde versterkers, vind ik dat een beetje griezelig (en Halloween is nét voorbij!)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Take time and money out off the equasion of life
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Re: DI box voor tussen amp & cab (AD200B=>DI=>cab)

Bericht door Suske »

Met de Radial JDI gaat het nie.
Die kan je wel tussen je versterker en speaker zetten, maar dat is maar een keer spectaculair.
Ofwel...... daar word hij heel ziek van.
Wel kun je de Radial JDX 48 er voor gebruiken.
Dat doe ik al een paar jaar samen en dat klinkt naar andermans zeggen; VET!
Op de JDX 48 zit ook een speakersimulator met twee standen (zeg maar 410 & 810) die ik alleen gebruik als er geen microfoon voor de speakers geplaatst is.
En neen, de impedantie veranderd niet.
En ja, tot de 300 Watt vermogen wekt het zonder stukken.

Enige nadeel; het beestje heeft geen speakon aansluitingen.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Plaats reactie