Oordoppen voor bandoefening

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
RMarcil34
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2019, 09:35

Oordoppen voor bandoefening

Bericht door RMarcil34 »

Ik heb in deze avant-garde metalband gezeten en ik heb echt enkele suggesties en aanbevelingen nodig voor oordopjes voor muzikanten. Ik kreeg de diagnose tinnitus en ik moet echt oordoppen gebruiken als ik echt van mezelf hou en als ik echt muziek wil spelen. Ik heb onlangs YouTube gecontroleerd en DIT gevonden. Ze zijn gemaakt door een bedrijf met de naam Big Ear en ze lijken goed, maar ik heb nog niet besloten of ik ze wil bestellen omdat het moeilijk is om aangepaste oordoppen te bestellen als de mensen die de oordoppen gaan maken uit het buitenland komen. Ik hoop dat je me hiermee kunt helpen.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door BassAgent »

Ik gebruik al een jaar of vijftien op maat gemaakte oordoppen, "vroeger" van Elacin (kun je gewoon bij Schoonenberg laten maken), en mijn laatste setje is gemaakt door Tjidde. Topgast en hele fijne oordoppen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door Sjtevel 1984 »

Inderdaad, otoplastieken zijn de way to go!
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door AmericanIdiot »

Elacin heb ik ook jaren gehad, zijn prima. Helaas moet je ca. elke 4 jaar weer nieuwe omdat ze dan niet meer goed afsluiten. Je gehoorgang schijnt gedurende je hele leven van vorm te veranderen.

Ik heb nu weer Alpine's, gebruik ik ook voor concerten en zijn een betaalbaar alternatief voor het geval je ze eens kwijtraakt.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door CaptainSlow »

Ik heb een setje Elacins, de 15db versie. Dempen goed, geluid bij concerten klinkt goed

Maar bij onze repetities is het toch niet helemaal fijn: ze dempen wel heel veel.
Van mijn bas hoor ik vooral de aanslag heel goed, rest (sustain/galm) valt bijna weg. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met de oren dicht zingen om je toonhoogte goed te kunnen horen: je krijgt geen gevoel voor het totale geluidsbeeld.

Ik vroeg me af of bij de 9 db filters dat effect ook nog zo sterk is. Ik kan de filters verwisselen, maar de 9db filters hebben niet zo'n mooie vlakke curve. Best duur trouwens.... (70 EUR of zo)
Iemand ervaring daar mee?

Bedankt
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door Concorde »

Ik heb ook orthplastieken, m'n oude motordoppen doen het nog prima!
Meestal heb ik alleen één dop aan de kant vd drummer in. Da's zo'n houthakker.... :wink:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door Sjtevel 1984 »

CaptainSlow schreef: 30 okt 2019, 16:58 Ik heb een setje Elacins, de 15db versie. Dempen goed, geluid bij concerten klinkt goed

Maar bij onze repetities is het toch niet helemaal fijn: ze dempen wel heel veel.
Van mijn bas hoor ik vooral de aanslag heel goed, rest (sustain/galm) valt bijna weg. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met de oren dicht zingen om je toonhoogte goed te kunnen horen: je krijgt geen gevoel voor het totale geluidsbeeld.

Ik vroeg me af of bij de 9 db filters dat effect ook nog zo sterk is. Ik kan de filters verwisselen, maar de 9db filters hebben niet zo'n mooie vlakke curve. Best duur trouwens.... (70 EUR of zo)
Iemand ervaring daar mee?

Bedankt
Nee geen ervaring mee, mijn 15dB doppen doen het gewoon goed. Is het niet de ruimte die voor problemen zorgt?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2093
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door bastaart »

CaptainSlow schreef: 30 okt 2019, 16:58 Ik heb een setje Elacins, de 15db versie. Dempen goed, geluid bij concerten klinkt goed

Maar bij onze repetities is het toch niet helemaal fijn: ze dempen wel heel veel.
Ik gebruik al jaren Elacin -25 db, maar ik heb daar nooit geen last van gehad. Klinkt voor mijn gevoel prima. Ik kom vaak in situaties bij optredens of concerten waar ik het liefst nog meer demping zou hebben, maar die oordoppen zijn er niet. Beter iets mindere kwaliteit geluid (wat ik bij die Elacins dus te verwaarlozen vind) dan iets wat slechter voor mijn oren is.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Bass_Bas
Berichten: 389
Lid geworden op: 04 apr 2011, 15:43

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door Bass_Bas »

Ik heb net een afspraak gemaakt om as. maandagmiddag langs te gaan bij de lokale vestiging van Beter Horen voor een gesprek over gehoorbescherming. Zijn hier mensen met tips? Misschien zelfs bassisten die ook via Beter Horen gehoorbescherming hebben? Zo ja, ik hoor het graag.
Sandberg California PM Supreme
Eden WT-400 The Traveler Plus
Eden D410XLT
Eden D210T
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7896
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door BassKees »

Ik heb gehoorbescherming besteld bij Schoonenberg, wordt dus ook Elacin. Voorlopig 15 dB, kan nog switchen naar 9 of 25 dB.
Gebruikersavatar
696Danny
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2014, 10:48

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door 696Danny »

Hier ook de elacin, eerste twee sets waren de zachtere variant, nu voor het eerst de hard "plastic" versie. Als die goed zitten (wat snel is), dan zitten ze ook echt goed. De zachtere variant wilde als ik een poging deed tot 2e stem zang, nog wel eens lekken. Tip die ik bij het laatste setje aanmeten kreeg van de audicien, mijn kaken niet op elkaar maar iets van elkaar. Maar bespreek dat met de audicien, het wil niet zeggen wat voor mij werkt dat dat voor jou werkt. Altijd 15 DB gehad. Als ik met die in de gitarist te hard vind, dan is de rest zonder gehoorbescherming al lang aan het klagen geweest ;-)
Laatst gewijzigd door 696Danny op 29 jun 2022, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SaabandBass
Berichten: 422
Lid geworden op: 26 jun 2013, 21:43

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door SaabandBass »

Bass_Bas schreef: 28 jun 2022, 15:04 Ik heb net een afspraak gemaakt om as. maandagmiddag langs te gaan bij de lokale vestiging van Beter Horen voor een gesprek over gehoorbescherming. Zijn hier mensen met tips? Misschien zelfs bassisten die ook via Beter Horen gehoorbescherming hebben? Zo ja, ik hoor het graag.
Jep, ze werken met Pluggerz, ik heb de siliconen variant. Ben er tevreden over, eerder standaard doppen van o.a. Alpine gebruikt maar met die standaard doppen hoor ik mijn zang niet goed, de Pluggerz scoren daarin wel.
Bass_Bas
Berichten: 389
Lid geworden op: 04 apr 2011, 15:43

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door Bass_Bas »

Hmmm, bij de Beter Horen zagen ze te veel oorsmeer. Moet eerst uit laten spuiten. Dan moet ik wel eerst zeker weten dat mijn trommelvlies heel is, heb een paar jaar geleden forse oorontsteking gehad en daarna zat er wel een gaatje in mijn trommelvlies. Langs de huisarts maar...
Sandberg California PM Supreme
Eden WT-400 The Traveler Plus
Eden D410XLT
Eden D210T
Gebruikersavatar
Boerenmotor
Berichten: 2713
Lid geworden op: 24 jan 2011, 12:36

Re: Oordoppen voor bandoefening

Bericht door Boerenmotor »

Zo'n gaatje na een ontsteking is niet permanent. Dan zou ik geen trommelvliezen meer over hebben aangezien al sinds ik drie maanden oud was met grote regelmaat oorontsteking heb. Het kán wel chronisch worden, maar in de regel geneest zo'n perforatie gewoon weer.

Uitzuigen is een betere optie, maar dat doet de huisarts niet, dat is KNO werk.
Zeg maar Wim.......

's Avonds is het kouder dan buiten.

Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
Plaats reactie