Hoe houd je het bassen leuk?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door Kaasbaas »

Stel je zit thuis en hebt zin om te bassen. Of om je techniek te verbeteren ofzo.
Wat doe je dan?

Leuke oefeningen, afspeellijstjes, nummers uitpluizen, dingen voor de band proberen, liedjes schrijven, opnemen etc etc.

Waar word je enthousiast van? (=
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14282
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door gilles »

Momenteel ligt het even stil bij mij. Momenteel nogal veel aan mijn hoofd, en mijn hoofd staat even niet naar bassen. Het komt vanzelf wel weer, ik verwacht zelfs zoals het jaren geleden ging, toen ik ineens het idee kreeg om de pianopartijen van enkele nummers te gaan oefenen op mijn fretloze. Even de lat wat hoger leggen en de uitdaging opzoeken, dat werkt meestal wel voor mij.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door elrinden »

Meestal ga ik nummers meespelen, zeker de nummers die we met de band spelen. Zo veel mogelijk herhalen zodat het er helemaal ingesleten zit. En af en toe wat online lesjes op bijvoorbeeld YouTube. Of gewoon met mijn dochter (keyboard) meespelen.
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door klaasvaak »

Ik doe veel oefeningen, zoals toonladders spelen of alle C-tonen op de hals zoeken en meespelen met een drumtrack.
Daarnaast veel liedjes uitzoeken. Maar dan NIET mijn lievelingsnummers, want dan zie ik steeds de baspartij voor me als ik het luister.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door Slashhead »

Ik zoek op Youtube naar backing tracks voor bassisten om op te soleren in verschillende modes. Dit soort video's laten de akkoorden zien en doen suggesties voor aanpak.
Bijvoorbeeld dit: https://www.youtube.com/watch?v=4MPYRltRx3w
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door rich13 »

Ik merk aan mezelf dat ik een band nodig heb om gemotiveerd te blijven. Toen mijn vorige band begin 2017 ermee stopte heb ik maanden lang nauwelijks een bas aangeraakt. Daarna af en toe met Youtube meespelen maar dat was echt maar af en toe. Sinds april speel ik weer in een band en is het vol gas. Volledig repertoire leren, maar ook gelijk met nieuwe nummers bezig zijn, allemaal eigen werk. De afwisseling tussen de bestaande partijen uitzoeken en het schrijven van mijn eigen partijen voor de nieuwe nummers vind ik erg prettig.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door chaney »

Een nummer op de radio horen waarvan de baslijn me dan ineens opvalt. Thuis meteen de bas erbij en gaan uitzoeken....
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door Britsie »

rich13 schreef: 17 sep 2019, 11:13 Ik merk aan mezelf dat ik een band nodig heb om gemotiveerd te blijven. Toen mijn vorige band begin 2017 ermee stopte heb ik maanden lang nauwelijks een bas aangeraakt. Daarna af en toe met Youtube meespelen maar dat was echt maar af en toe. Sinds april speel ik weer in een band en is het vol gas. Volledig repertoire leren, maar ook gelijk met nieuwe nummers bezig zijn, allemaal eigen werk. De afwisseling tussen de bestaande partijen uitzoeken en het schrijven van mijn eigen partijen voor de nieuwe nummers vind ik erg prettig.
Dit dus.
Bedankt om al het typ-werk te doen Rich. :mrgreen:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door SpcMnk »

Dat inderdaad. maar ook af en toe nieuwe gear. Een nieuwe bas of een nieuw effect pedaal geeft vaak weer inspiratie om weer eens iets anders te doen.
Daarnaast plug ik meestal een bas in als ik netflix zit te kijken om mee te spelen met de muziek en dialogen uit de series die ik kijk. Maar ook de toonladder, modi, akkoord oefeningen repeteren. Het is eigenlijk zo'n dingetje geworden. Netflix zonder bassen vind ik saai...
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door basloze fret »

SpcMnk schreef: 17 sep 2019, 12:27 Netflix zonder bassen vind ik saai...
haha...en bassen zonder je Netflix? je kan Netflix ook uitzetten natuurlijk... :D
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door Spaghettihout »

SpcMnk schreef: 17 sep 2019, 12:27 Dat inderdaad. maar ook af en toe nieuwe gear. Een nieuwe bas of een nieuw effect pedaal geeft vaak weer inspiratie om weer eens iets anders te doen.
Daarnaast plug ik meestal een bas in als ik netflix zit te kijken om mee te spelen met de muziek en dialogen uit de series die ik kijk. Maar ook de toonladder, modi, akkoord oefeningen repeteren. Het is eigenlijk zo'n dingetje geworden. Netflix zonder bassen vind ik saai...
Vet!!
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door Spaghettihout »

Ik doe tegenwoordig van die bassless backingtracks via YouTube waarbij je het akkoord in een tekentje krijgt en zodoende probeer ik mijn fretboard beter te leren kennen, heel leerzaam.
Daarbuiten vind ik het gaaf om zo moeilijk mogelijke nummers helemaal langzaam op te bouwen tot de snelheid er helemaal inzit, ik merk dat ik niet zo snel ben en kan dat zo mooi oefenen.
Wat ik echt niet gedaan krijg is spelen zonder referenties, ik moet het op papier hebben, uit mijn hoofd wil maar niet lukken en ik heb al heel veel dingen geprobeerd zo, heel raar voor iemand die een fotografisch geheugen heeft, dat wel....
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door SpcMnk »

basloze fret schreef: 17 sep 2019, 12:57
SpcMnk schreef: 17 sep 2019, 12:27 Netflix zonder bassen vind ik saai...
haha...en bassen zonder je Netflix? je kan Netflix ook uitzetten natuurlijk... :D
:lol: dat gebeurd gelukkig ook nog vaak genoeg.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22568
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door wombatboter »

Ik heb ondertussen een vijftal solo-cd's gemaakt met eigen composities maar ik merkte niet alleen dat ik mezelf wat begon te herhalen en dat er wat bloedarmoede was maar dat ik ook geen zin meer had in een groot opgezet project en zelf meer wou doen zonder al te veel andere muzikanten..
Ik zat al lang thuis basversies te maken van nummers die ik graag hoorde en ik heb uiteindelijk 10 covers gekozen die ik momenteel volledig aan het bewerken ben voor bas (vier-vijf boven elkaar).
Een vriend van me is een vrij succesvol producer en die wil het ook producen waardoor ik wat input ga krijgen ook..
Nadeel is dat ik de nummers door 10 verschillende zangers/zangeressen wil laten zingen én ook nog wat gastmusici wil uitnodigen (vooral percussie, blaasinstrumenten en wat sobere toetsen) waardoor het toch helaas weer een groter project gaat worden dan ik dacht..
Het geeft wel een kick om bvb Solsbury Hill van Peter Gabriel volledig op bas uit te zoeken en uit te voeren..
Ik ben thuis aan de demo's bezig en die klinken al vrij pittig en onorthodox dus ik heb enorm veel zin om te spelen én ik leer ook bij..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6145
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Hoe houd je het bassen leuk?

Bericht door LemmyNL »

rich13 schreef: 17 sep 2019, 11:13 Ik merk aan mezelf dat ik een band nodig heb om gemotiveerd te blijven. Toen mijn vorige band begin 2017 ermee stopte heb ik maanden lang nauwelijks een bas aangeraakt. Daarna af en toe met Youtube meespelen maar dat was echt maar af en toe. Sinds april speel ik weer in een band en is het vol gas. Volledig repertoire leren, maar ook gelijk met nieuwe nummers bezig zijn, allemaal eigen werk. De afwisseling tussen de bestaande partijen uitzoeken en het schrijven van mijn eigen partijen voor de nieuwe nummers vind ik erg prettig.
Dat klinkt bekend, ik heb ook zo'n periode gehad. Gelukkig heb ik nu de luxe van twee bandjes, één met eigen werk en één voor covers. En we hebben hier nog een ander fenomeen; elke drie maanden wordt hier in het lokale podium een avond georganiseerd waar elke muzikant op kan intekenen. Eerst wordt een thema bepaald, vervolgens (bestaande) nummers die daarbinnen vallen en daarna is het vrij aanmelden bij het nummer dat je leuk vindt om te spelen, op het instrument wat je leuk vindt (als je er meerdere beheerst). Zo is telkens de samenstelling anders, spelen beginners en gevorderden met elkaar en wordt het vanzelf onwijs gezellig. En je speelt nog eens wat nieuws. Zeker 'between bands' is dat een leuke oplossing om toch bezig te blijven.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Plaats reactie