Marktonderzoek

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

Marktonderzoek!

Ik woon in noord Nederland en koop liever online
3
8%
Ik woon in noord Nederland en ga liever naar een muziekwinkel
8
22%
Ik woon in midden Nederland en koop liever online
8
22%
Ik woon in midden Nederland en ga liever naar een muziekwinkel
7
19%
Ik woon in zuid Nederland en koop liever online
4
11%
Ik woon in zuid Nederland en ga liever naar een muziekwinkel
6
17%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2643
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Marktonderzoek

Bericht door jorren »

Ik ben een klein marktonderzoek(je) gestart.
In Groningen is Tonika gestopt ivm pensioen, zijn nog 2/3 muziekwinkels open.
In Leeuwarden zijn er 2 muziekwinkels
En ga zo maar door.

Ik zie vaak niemand in die winkels en ik vraag me af.
Hoe groot is de behoefte om nog naar een fysieke winkel te gaan om te testen? En, welke merken zou je graag zien in een muziekwinkel?
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Marktonderzoek

Bericht door Rieno »

Lastige enquête, want het hangt heel erg af van wat ik precies wil kopen; snaren, versterking, opnameapparatuuretc. durf ik prima online te kopen en dat doe ik dan ook, maar een (kwaliteits)instrument niet.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13439
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Marktonderzoek

Bericht door LeftyJ »

Ik heb voor online kopen gestemd, maar het hangt een beetje van het soort producten af. Een instrument of versterker zou ik altijd vooraf willen testen, maar koop ik eigenlijk vrijwel nooit nieuw. Daarvoor ben ik meer afhankelijk van particuliere adverteerders. Het enige wat ik bij muziekwinkels koop zijn snaren, kabels, plectrums, tuners en ander kleingoed. Daarvoor vind ik een webshop verreweg het makkelijkst, vanwege het grote en brede aanbod.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Marktonderzoek

Bericht door phoerd »

Tegenwoordig koop ik het meeste online. Toen ik net begon met bassen kon ik echter uren doorbrengen in muziekwinkels, kijken naar verschillende bassen en versterkers, wat uitproberen, en zo langzaam m’n voorkeur bepalen.
Daarvoor was het erg belangrijk dat er winkels waren met een breed assortiment aan instrumenten en versterkers. Ik had destijds de luxe dat toen ik mijn eerste bas kocht ik in Rotterdam 3 (feedback, saris en peter verspuy) en dankzij een gratis OV-studentenkaart in Den Haag ook nog 2 (rockpalace en Servaas) grote muziekwinkels had binnen een aanvaardbare reistijd.
Later toen ik meer geld te besteden had woonde ik in Utrecht waar er toen ook 3 waren (feedback, stafhorst en stand-by) en vlakbij in Hilversum nog bass-connection wat toen nog een klein volgepakt zaakje was.
Steeds genoeg en divers aanbod wat me enorm heeft geholpen bij m’n zoektocht.
Dus voor een deel van de muzikanten zal een fysieke winkel belangrijk blijven denk ik, zeker als je zoekende bent. Uiteraard is het wel enorm kostbaar om veel verschillende instrumenten, zeker in een wat hoger prijssegment, in je winkel te hebben. Wellicht zouden importeurs daar een rol in kunnen spelen door het risico voor de ondernemer te verlagen en demo-instrumenten beschikbaar te stellen. Kun je nog eens iets uitproberen wat misschien nu boven je budget ligt, maar waar je daarna wel voor gaat sparen omdat je het verschil hebt kunnen ervaren.
En als voor dat soort instrumenten gezorgd wordt dat op internet niet met de prijzen kan worden gestunt dan is er ook geen reden om voor een paar tientjes minder het vervolgens op internet te bestellen.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Marktonderzoek

Bericht door gilles »

Het liefst ga ik naar een winkel, maar ik ontkom er niet altijd aan om online te bestellen (tijdgebrek van mijj kant, of hetgeen ik zoek heeft de winkel niet oid). Ook koop ik graag tweedehands.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2643
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Marktonderzoek

Bericht door jorren »

gilles schreef: 28 sep 2019, 09:41 Het liefst ga ik naar een winkel, maar ik ontkom er niet altijd aan om online te bestellen (tijdgebrek van mijj kant, of hetgeen ik zoek heeft de winkel niet oid). Ook koop ik graag tweedehands.
Zijn er eigenlijk tweedehands muziekwinkels?
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Marktonderzoek

Bericht door BassAgent »

Ik ken er in ieder geval 1: Tunnel in Arnhem.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Marktonderzoek

Bericht door gilles »

jorren1008 schreef: 28 sep 2019, 10:31
gilles schreef: 28 sep 2019, 09:41 Het liefst ga ik naar een winkel, maar ik ontkom er niet altijd aan om online te bestellen (tijdgebrek van mijj kant, of hetgeen ik zoek heeft de winkel niet oid). Ook koop ik graag tweedehands.
Zijn er eigenlijk tweedehands muziekwinkels?
Persoonlijk ken ik ze niet.
Winkels hebben wel eens inruil-artikelen hangen, en ik shop graag via marktplaats, dit forum, etcetera
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Marktonderzoek

Bericht door basloze fret »

En dan heb je nog mensen die invullen dat ze liever een fysieke winkel willen en vervolgens toch alles online bestellen of tweedehands kopen...Het is niet voor niks natuurlijk dat er niet veel meer overblijven.

Ik kom zelf ook niet vaak meer in muziek winkels. Omdat ze er bijna niet meer zijn en als ze er zijn hebben ze weinig op voorraad of meestal de standaard dingen en niet de dingen die ik wil hebben.
Maar ik mis het wel, lekker in een muziekwinkel allerlei dingen uitproberen en rondhangen. Vroeger was dat ook bijna een soort van ontmoetingsplaats.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Marktonderzoek

Bericht door Hans58 »

jorren1008 schreef: 28 sep 2019, 10:31
Zijn er eigenlijk tweedehands muziekwinkels?
In Nijmegen zit Tools 4 Tones. Ik heb daar al eens een tweed baskoffer en een Ampeg combootje gekocht.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Marktonderzoek

Bericht door blablas »

Bijna alles wat ik heb is online gekocht of zelf gebouwd. Als linkshandige speler wordt je hier gewoon toe gedwongen, als je überhaupt in een winkel al een linkse bas tegen komt is dit (bijna) altijd een simpel beginners model!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Marktonderzoek

Bericht door Erelid »

Ik heb alles wel.. Maar met een Bax en een KeyMusic om de hoek ging het toch nog vaak online. Gewoon omdat de genoemden iets niet hadden of omdat het ergens anders aanmerkelijk goedkoper was. En je kunt alles terug sturen als het niet bevalt. Dat kan niet als je het in de winkel heb gekocht.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Marktonderzoek

Bericht door Peachabell »

jorren1008 schreef: 28 sep 2019, 10:31

Zijn er eigenlijk tweedehands muziekwinkels?
In Amsterdam kan je bij De Plug en The String Guitarshop ook gebruikte spullen tegenkomen.
Inruil en vintage spul. Er zijn / waren wel meer winkels die ingeruilde spullen in het assortiment hebben / hadden.


De poll heb ik niet ingevuld. Het komt er op neer dat ik liever bij een winkel koop.
Maar voor het gemak, assortiment en de scherpe prijzen van online aanbiedingen ben ik ook niet ongevoelig.
Gebruikersavatar
yawl6
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:22

Re: Marktonderzoek

Bericht door yawl6 »

In principe liever in een fysieke winkel, maar als je iets echt specifieks zoekt, (instrument, pedaal, versterker) is de keuze (begrijpelijk) vaak wat beperkt. Marktplaats biedt echter ook veel.
Woon in Noord Nederland.
Chowny SWB Pro Walnut; PJB Double 4; Beat Buddy; Korg Pitchblack

Oost west, bas best.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Marktonderzoek

Bericht door gilles »

basloze fret schreef: 28 sep 2019, 10:57 En dan heb je nog mensen die invullen dat ze liever een fysieke winkel willen en vervolgens toch alles online bestellen of tweedehands kopen...
Ik koop liever mijn brood van de ambachtelijke bakker, maar dat is 2X zo duur als brood van de supermarkt.
Iets liever doen dan het daadwerkelijk doen is een verschil 😉
de grote storthoop heeft gesproken
Plaats reactie