Vliegen met een bas - en daarna

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door BassAgent »

Ik ga dit weekend naar Wenen, Praag en Nürnberg om te spelen. Ik kon ofwel een tweede stoel kopen (DUUR), ofwel mijn bas inchecken als "special luggage" voor weinig. Dat heb ik dus gedaan. Nu zit ik te denken: ik heb een tas van Mono om het ding heen zitten. Overleeft-ie dat? Ik moet namelijk daarna vrij veel sjouwen, we doen nog twee gigs en die gaan met de trein. Flightcase is dus nogal irritant om mee te nemen. Heeft iemand er ervaring mee?

Antwoorden die ik niet nodig heb:
-"Gewoon als handbagage meenemen" - Dat ga ik dus niet doen.
-"Uit elkaar halen" - de tas moet ook mee
-"Gewoon sjouwen met die koffer" - Door Praag en Nürnberg en Wenen. Succes
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door SpcMnk »

De afgelopen jaren zo'n 40 vluchten per jaar gedaan en 1 ding weet ik zeker, nooit en te nimmer dat ik een bas in een mono gigbag als bagage in zou checken. Je kunt best mazzel hebben maar ik zou het er niet op gokken.

Meeste vliegvelden hebben iets van een opslag mogelijkheid.. kun je niet met kist vervoeren en bij aankomst ompakken naar je mono, die je dan los mee zou kunnen nemen. Kist doe je dan de opslag in, als het toch maar voor max 1 dag is.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4275
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door Brinkmeister »

Ja, als de terugvlucht via hetzelfde vliegveld is zou ik zoiets doen. Of als de gigs genoeg betalen een auto huren ter plaatse.

Ik weet het vanuit mijn sport: als ik mijn geweer in een tas meeneem, komt 'ie met een afgebroken kijker van de band. Een hals is niet steviger dan mijn kijkermontage.

Bestaat er geen Pelicase voor basgitaar? Jazeker! https://www.talkbass.com/threads/pelica ... o.1334706/

Im3300 kost alleen wel een euro of 400. Weegt 10 kilo, maar heeft wel wieltjes. Ik zou die auto huren.
Laatst gewijzigd door Brinkmeister op 07 okt 2019, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door SpcMnk »

Oja, in het vrachtruim duikt de temperatuur beneden het vriespunt.. het zijn gelukkig maar korte vluchten die je doet, maar toch... dat ga je waarschijnlijk merken aan het instrument. Nog een reden om een kist te gebruiken, dat isoleert beter en voorkomt mogelijk extreme temperatuur verschillen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door AmericanIdiot »

Ik weet niet welke mooie bas je gaat meenemen maar om die in een tas in het ruim te laten gooien...ik zou het niet doen. De kans is groot dat die beschadigt.
Neem een lichtgewicht opvouwbaar steekwagentje + sjorband mee; sjor dat ding opgevouwen om je flightcase en laat het geheel insealen.
De wandelingen worden dan een stuk aangenamer.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door JohnBoy »

Ter plekke een leuke bas kopen en weer verkopen na je gig? Als je goed speelt krijg je er meer voor dan je betaald hebt.

Of een Squier meenemen? Waarom eigenlijk niet als handbagage?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23048
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door Angelo »

Ik heb ooit een Gretsch meegebracht uit Canada (die oranje die nu van Joep is). Die is in de bijbehorende koffer meegegaan, met karton er omheen. Dat ging goed, maar een gigbag zou ik niet doen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door BassAgent »

SpcMnk schreef: 07 okt 2019, 19:51 De afgelopen jaren zo'n 40 vluchten per jaar gedaan en 1 ding weet ik zeker, nooit en te nimmer dat ik een bas in een mono gigbag als bagage in zou checken. Je kunt best mazzel hebben maar ik zou het er niet op gokken.

Meeste vliegvelden hebben iets van een opslag mogelijkheid.. kun je niet met kist vervoeren en bij aankomst ompakken naar je mono, die je dan los mee zou kunnen nemen. Kist doe je dan de opslag in, als het toch maar voor max 1 dag is.
Dat is het ding: het is niet 1 dag. Het zijn drie dagen, en we doen de rest per trein en ik HAAT het sjouwen van een flightcase.

Ik neem trouwens m'n fretless Jazzje mee.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door SpcMnk »

Tsja, in dat geval: Hoop voor je dat het goed gaat.

Wil je risico beperken dan kom je met een case aan het sleuren.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door BassKees »

Of je hals er af schroeven en meenemen als handbagage.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15140
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door padawatje »

AmericanIdiot schreef: 07 okt 2019, 19:59 Ik weet niet welke mooie bas je gaat meenemen maar om die in een tas in het ruim te laten gooien...ik zou het niet doen. De kans is groot dat die beschadigt.
Neem een lichtgewicht opvouwbaar steekwagentje + sjorband mee; sjor dat ding opgevouwen om je flightcase en laat het geheel insealen.
De wandelingen worden dan een stuk aangenamer.
+1 hiervoor
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4275
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door Brinkmeister »

JohnBoy schreef: 07 okt 2019, 20:26 Ter plekke een leuke bas kopen en weer verkopen na je gig? Als je goed speelt krijg je er meer voor dan je betaald hebt.
Als je 'm in een tas gooit is de kans sowieso groot dat je ter plekke een nieuwe bas mag gaan kopen.

Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1933
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door CaptainSlow »

Edit: ik had mijn leesbril niet op.

Flightcase zijn ruk om mee rond te sjouwen, dat snap ik. Maar die wil je wel hebben voor tijdens de vlucht.

Kun je de lege flightcase na de vlucht met bijv. UPS verzenden naar je laatste gig (Neurenberg?). Moet je natuurlijk nog wel de mono-tas meenemen in je baggage, kun je die vouwen?
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door phoerd »

Kun je niet aan 1 kant van je flightcase stevige bokwielen monteren en een handvat aan de andere kant ?
Dan kun je de kist gewoon achter je aan slepen als een soort rolkoffer. Wel goede wielen monteren die niet bij het eerste het beste steentje de case in onbalans brengen, maar het zou kunnen werken.
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 840
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Vliegen met een bas - en daarna

Bericht door ejp »

SpcMnk schreef: 07 okt 2019, 19:56 Oja, in het vrachtruim duikt de temperatuur beneden het vriespunt.. het zijn gelukkig maar korte vluchten die je doet, maar toch... dat ga je waarschijnlijk merken aan het instrument. Nog een reden om een kist te gebruiken, dat isoleert beter en voorkomt mogelijk extreme temperatuur verschillen.
hi, het vrachtruim is ook geconditioneerd, er gaan ook honden en katten mee in het ruim, het is er iets kouder dan in de cabine maar het zal er nooit vriezen!

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
TCE Bam 200
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Behringer bxr1800h
Plaats reactie