In-ears KZ AS06

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 733
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

In-ears KZ AS06

Bericht door Eric Damstra »

Stukje achtergrond, is speel contrabas en basgitaar meestal in bigbands maar ook regelmatig musicals in het lokale theater. Daar werken we met een monitor systeem in de orkestbak waarmee iedereen een soort digitale mixer heeft waar hij zelf zijn hoofdtelefoon mix kan maken. We spelen over een weekend 5 shows van zo'n 3 uur dus een beetje comfortabele oor dopjes zijn dan wel handig.

Zocht dus een paar niet al te dure in-ears en via een review van een zekere Aart Jan (https://aartjan.nl/blog/kz-as06-review/) kwam ik op de KZ AS06 uit. Via Aliexpress voor minder dan 3 tientjes binnen tien dagen op de deurmat. Helaas was de kabel niet goed maar omdat ik geen tijd had om een nieuwe kabel te bestellen er zelf maar even een nieuwe 3,5 mm mini jack aan gesoldeerd. Afgelopen weekend dus uitgebreid aan de tand gevoeld.

KZ is een gerenomeerde maker van in-ears in China die ook zelf de drivers bouwt, voor zover ik het heb begrepen. De AS06 is een gebalanceerde opzet met drie drivers (speakers) per kant dus eigenlijk een drie weg systeem dat in je oor past. Worden geleverd met drie maten rubber dopjes die dan weer in je oren gaan. Zat 1 maat op en die paste prima dus de andere maten niet geprobeerd.

Het geluid is echt heel goed. Bas goed hoorbaar, speelde 5 snarig en de lage B kwam er prima uit. Nu komt dat ook vrij hard de zaal in dus dat zal ook wel een beetje helpen. Heb ze voor de voorstellingen een tijdje gebruikt om gewoon muziek te luisteren en ze zijn echt super gedetaileerd.
Comfort was prima, geen pijnlijke oren gehad. Alleen het kabeltje gaat over je oren en bij de laatste voorstlleing begon dat iets te irriteren met mijn bril pootjes. Maar lijkt me niet echt een probleem, shows zijn ook extreem lang.
Kwalieit ook prima, de kabel is vervangbaar en zit goed vast met een verguld stekkertje met twee pootjes, de behuizig voelt stevig aan.

Voordeel is dat je er goedkoop allerlei accessoires bij kan kopen (Reserve kabel, memory foam, opberg doos en zelfs een bluetooth nekbandje)
Ik heb geen ervaring met andere in ear systemen dus kan ze niet vergelijken met andere maar voor mij voldoen ze prima en zeker als je eens niet al te duur wil kennis maken met in-aers, een aanrader
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: In-ears KZ AS06

Bericht door aap »

Er is echt een wildgroei aan in-ear monitors uit China en de prijs is naar mijn idee echt laag. Zat deze week ook te kijken, maar KZ heeft dan weer 15 modellen om te kiezen.

Wat je tevens ziet op de Chinese markt en volgens mij nog weinig hier is een dynamic en balanced driver in 1 unit. Misschien kan Haico uitleggen waarom?
Haico

Re: In-ears KZ AS06

Bericht door Haico »

aap schreef: 18 okt 2019, 15:36 Er is echt een wildgroei aan in-ear monitors uit China en de prijs is naar mijn idee echt laag. Zat deze week ook te kijken, maar KZ heeft dan weer 15 modellen om te kiezen.

Balanced armature drivers. Er bestaan wereldwijd 2 bedrijven die dit soort drivers op hoog kwaliteitsniveau maken. Daarnaast maakt(e) Sony zelf balanced armatures. En nog een handjevol kleine Chinese fabrieken die kopietjes maken van designs van de als eerst genoemde 2 bedrijven.

De 2 grote bedrijven richten zich met hun ontwerpen van BA drivers voornamelijk voor de hoorapparatenmarkt. Voor hoorapparaten worden hoge eisen gesteld aan de drivers. Een batch drivers met een dB'tje minder output, of een lichte afwijking op impedantie, kan een groot probleem vormen. Hoorapparaten worden ca. 14 uur per dag gebruikt in allerlei omstandigheden, dus bouwkwaliteit moet uitmuntend zijn. Al met al: kwaliteit is hoog, Quality Control is messcherp.

De audiomarkt doen ze "voor erbij". Daar gaat relatief minder R&D in. Maar toch is het voor hen een succesvolle afzetmarkt. In professionele (custom) in-ears kom je in de regel ook alleen maar drivers tegen van de 2. Datzelfde geldt voor de duurdere universal-fit in ears. Ja, ook als er op de drivers de namen staan van de audiobedrijven zelf. :D

Ik heb een paar keer zo'n Chinese balanced armature gebenchmarkt. Zowel op geluidskwaliteit en bouwkwaliteit (d.m.v. tear down) beoordeeld. Mijn conclusie is dat die drivers prima presteren en bruikbaar zijn voor de toepassing waar je ze in terugvindt: relatief goedkope universal fit in-ears. Zoals gezegd zijn het regelrechte kopietjes van drivers die al jaren bestaan. Er wordt geen R&D gebezigd. Deze fabrieken vormen geen concurrentie voor professionele in-ears en voor hoorapparaten omdat de bouwkwaliteit best wat lager is. Toleranties zijn geoorloofd. Er is beknibbeld om goedkoop te kunnen produceren.

Het blijven BA drivers, dus natuurlijk gaan ze knetterhard. :) En door een goed akoestisch design van de earphone kan je het geluid van de drivers shapen naar iets wat prettig klinkt. Dus je kan er prima klinkende earphones mee maken.

Toch zou ik dit soort earphones niet vergelijken met de earphones die gebruik maken van drivers van de 2 grote driverfabrikanten. Het blijven aftreksels. Ik zie het als Louis Vuiton tassen of Addidas schoenen van de zwarte markt. :D Ja, het zijn ook tassen cq. schoenen. Je kan ze als zodoende gebruiken. Maar de ontwikkelingskosten zijn elders gespendeerd, en levensduur van het product zal lager zijn.

aap schreef: 18 okt 2019, 15:36 Wat je tevens ziet op de Chinese markt en volgens mij nog weinig hier is een dynamic en balanced driver in 1 unit. Misschien kan Haico uitleggen waarom?
Echt? De AKG K3003 is een hybride, en die is al sinds 2011 op de markt. ;)

Met ontwikkelen van een GOEDE hybride earphone, met zowel een balanced armature als moving coil (=dynamische) drivers is niet gemakkelijk. De twee soorten hebben totaal andere karakteristieken, en als je ze niet goed combineert, dan blaast de ene de andere weg. Goede matching van componenten en filtering (met lage tolerantie) is belangrijk. Ook fysiek vormt het een uitdaging, omdat moving coils een stuk groter zijn.

Als je een hybride earphone ontwikkelt, kan kom je snel tot de conclusie dat je net zo goed een balanced armature op het laag kan zetten.

De enige redenen die ik kan verzinnen waarom een moving coil op het laag écht voordelen biedt, is als je:
1) Een "open fit" zou willen. Moving coils presteren beter op laag als de gehoorgang niet geheel gesloten is.
2) Active noice cancelling. Balanced armatures zijn daar minder geschikt voor
3) Kosten wil drukken. Moving coils kosten 20% van een BA
4) Je denkt dat je potentiële klanten ontvankelijk zijn voor de marketing van een hybride earphone. De wow-factor.

Voor professioneel gebruik zie je eigenlijk alleen maar balanced armatures. Er is geen sprake van een open fit en ook geen ANC. De lage efficiency van moving coils en hun grote omvang maakt ze eigenlijk ongeschikt.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: In-ears KZ AS06

Bericht door aap »

Thx voor je uitleg!
Haico

Re: In-ears KZ AS06

Bericht door Haico »

:thumbsup: :thumbsup:
Plaats reactie