Review: Epiphone Rivoli

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Sanders »

Specs
- Body: dubbelgebonden, semi-hollowbody thinline body, gelamineerde maple top & achterblad, maple zijkanten. Centerblock van sparrenhout.
- Toets: 20-fret rosewood toets met pearloid dots
- Hals: Shortscale (30.5") Mahonie hals, met scarfjoint headstock.
- Brug: 3-punts Gibson basbrug, toploader
- Element: 1 Mudbucker, in de halspositie
- Electronica: 1 Volume, 1 Tone, 1 Choke-schakelaar
- Lak: Polyurethaan

Bouw:
Het gaat hier om een semi-akoestische basgitaar. Het eerste wat opvalt is dat ze best wel zwaar is, wat je niet verwacht van een semi-akoestisch instrument. De body is gemaakt van een "arched laminated maple" top & achterblad, en maple zijkanten. In tegenstelling tot de dure archtopgitaren (Gibson Super 400, L5) is het achterblad niet gestoken uit een plak hout, maar geperst in zijn vorm, net zoals de Gibson ES335, waar deze bas een directe afleiding van is. Het enige verschil met een ES335 is dat de top dubbel zo dik is, en het centerblock dubbel zo breed. De Set-neck hals is gemaakt van no-nonsense mahonie, met een aparte headstock, die via een scarf-joint verlijmd is aan de hals. De toets is van rosewood, zonder franjes uitgerust met pearloid dots op de standaard posities, en gezegend met 20 standaard frets. Stemsleutels zijn de standaard "Shamrock" tuners, die best omvangrijk zijn, maar hun stemming wel goed behouden, en soepel & nauwkeurig werken. De brug is de standaard Gibson 3-punts toploader brug, die iets stabieler is dan de oude 2-punts brug die in de jaren '60 gebruikt werd. Afstellen is een beetje meer werk, maar niet onoverkomelijk.

Afwerking:
Het is een Epiphone uit de jaren '90, uit Korea, en de buren van Kim Jong Il wisten toendertijd erg goed hoe je een instrument moest maken. Wat vast moet zitten zit vast, wat los moet zitten zit los. Electronica kraakt & stoort niet. De hals zit stevig vastgelijmd in de body, er zijn geen kieren, naden of dichtgeplamuurde overgangen te zien. De kop is wel eens een keertje afgebroken geweest, maar dat is terug gelijmd en overlakt, en als je het niet weet, zie je het ook niet. 1 Stud van de brug had zichzelf deels uit de body getrokken, maar wat bijpassen met fineer, en een rubberen hamer maakten daar snel komaf mee.

Bespeelbaarbeid:
Vergis je niet doordat het een shortscale bas is, de Rivoli is een groot instrument. Exact even lang als mijn '61 Precision bass, en 12 centimeter breder. De grotere lengte komt doordat de brug trots in het midden van de body geplant staat, en je nog een dikke 20 centimeter extra kont hebt achter de brug. De hals is vrij dun en slank, dus je moet wel wat opletten hoe je speelt, want je zit vrij snel een fretje te ver als je niet oplet. De bas is een beetje kopzwaar, maar niets dat niet valt op te lossen met een goede, ruwe strap.

Klank:
Deze basklank komt in gradaties van "warm, vettig laag". De mudbucker is uitgerust met het Peet/Ruis gepatendeerde "Nail-That-Tone" mod, die het magneetveld van het element wat breder maakt. Zonder deze mod komen de E en G snaar wat punch en output te kort tegenover de A & D snaar. De Choke-knop is een drukschakelaar die voor een passieve "bas-boost" zorgt. Druk deze in, en er komt een dik, wollig tapijt van warm laag op je af. Solo klinkt deze bas best leuk, maar in een bandmix is de kans er reëel dat je verzuipt in de mix, omdat er amper midrange en hoog in je signaal zit, net de frequenties die zorgen voor articulatie & duidelijkheid. Met een overdrive komt er een erg warme scheur in je geluid, iets waarmee je een mooie baslijn ONDER de bandmix kunt neerzetten.

Besluit:
Zoek je een bas met tijdloze looks, een erg warme & vettige klank, dan is dit iets voor je. Inzetbaarheid is weliswaar wat beperkt, maar niets is onoverkomelijk

+ tijdloze looks, mooie vintage uitstraling
+ erg degelijk gebouwd, en vlot bespeelbaar
+ geen deadspots over de ganse hals
- geen veelzijdige klank, door een gebrek aan mids en highs
- beetje kopzwaar, en fragiele bouw (semi-hollow body)
- zonder de Nail-That-Tone mod komt het element wat output te kort voor de E & G snaar
- moeilijk te vinden

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GMUyV2EiZ8A[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=DURzRQMhq0E[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7iA-58WvPYM[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fuLBxHxnDBU[/youtube]
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Altijd heerlijk, die reviews van jou! Heeft ie ook neckdive of valt dat mee?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
GeertdeJonge
Berichten: 2575
Lid geworden op: 13 nov 2008, 10:29

Bericht door GeertdeJonge »

Hij is kopzwaar, maar das te verhelpen met een goede ruwe strap. Dat is wat Sanders schrijft. Graag lezen Joep ;)
Gebruikersavatar
RawSprawl
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 aug 2010, 17:18

Bericht door RawSprawl »

Fijne review, William.
Hou wel van grote instrumenten (cf. Ripper) om een of andere reden.
Nu staan er rounds op zeker?
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

GeertdeJonge schreef:Hij is kopzwaar, maar das te verhelpen met een goede ruwe strap. Dat is wat Sanders schrijft. Graag lezen Joep ;)
Kak... busted... ;)
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22171
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Heb je de Nail That Tone™ mod ook even ongedaan gemaakt om het verschil te kunnen horen?
In een bandmix vind ik het juist opvallend hoe goed het geluid van deze bas overeind blijft. Ik heb er ook wel 's eentje gehoord op een festival met meerdere bands. De bassist met de Rivoli was de enige die een gedefinieerd geluid had door de PA die uit modder, klei en veem was opgetrokken. De Jazz en de Yamaha BB van de andere bands klonken als het geluid wat je wel 's hoort een paar uur na een maaltijd met flink wat bonen. Met opnemen is de Rivoli ook heel makkelijk neer te zetten, hij gaat vanzelf onder de rest liggen. Het is inderdaad wel een bas met flink wat beperkingen, hij is voor de meeste nummers totaal ongeschikt.

Het testexemplaar is trouwens een B-stock. In de achterkant van de kop staat 'USED' geramd. De kop is er ook ooit vanaf geweest, de scheur in de achterkant van de hals is zichtbaar tot de 5e fret.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

lekkere ronde klank zeg! Erg fraai
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Re: Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Chino »

Hoe verhoudt deze 90 jaren versie zich met de ‘originele’ rivoli en Gibson EB2 bassen? Ik ben natuurlijk dan vooral benieuwd naar eventueel verschil in klank.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Re: Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Chino »

Nou ik heb er ook maar een gekocht. Hoe vaker er wordt gezegd dat een bepaalde basgitaar niet veelzijdig is hoe meer geïnteresseerd ik word. Ik heb er een uit 1997. Zeer goed gebouwd. Hals is inderdaad slank en absoluut even wennen zoals William al schreef.
Wat betreft de toon: vet maar toch ook voldoende definitie. Wel zo vet dat ik gelijk twijfelde of mijn Squier CV ‘51 precision wel een BASgitaar was ;)
Best veel verschil met als je met vingers of plectrum speelt. Dus toch beperkt veelzijdig.
Ideaal voor in mijn roots/americana bandje. Gitaren, drums en bas zitten elkaar niet in de weg en de vette sound is juist hier zeer welkom.

Verschil met een ‘69 epiphone rivoli is in elk geval de dunnere hals. Geluid lijkt op elkaar, vond de ‘69 iets warmer. Iets minder ‘ploink’ in geluid. Ja beter kan ik t niet beschrijven :)
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Bumper »

Mooi dat je na 2 jaar gewoon zelf een Rivoli hebt gekocht om het te proberen.

In mijn Japanse EB3 zit ook die vette toon en ik merk ook dat je met een plectrum best een bruikbaar geluid krijgt dat toch iets dikker is dan een Fender.
Qua 'ploink' is misschien het verschil tussen de twee 'mudbuckers'? Ik merkte dat die van mijn EB3 ook niet zo overweldigend was als in een oude Gibson
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Re: Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Chino »

Ja ik vermoed het wel. Maar wellicht is de lak of constructie toch iets afwijkend van origineel. Ik vind de bas wel echt te gek! En inderdaad de toon is zeker met plectrum bruikbaar. Ik had het echt erger verwacht. Daarbij opgemerkt dat ik wel van een wat vetter geluid houd. Eerder heel lang op een Squier VM telebas gespeeld.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Re: Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Chino »

Ik wil alleen de slagplaat vervangen. Iemand een goed adresje?
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Re: Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Chino »

Foto
Bijlagen
45CAF3F4-4E0B-406A-A75C-5A60CD87281B.jpeg
45CAF3F4-4E0B-406A-A75C-5A60CD87281B.jpeg (764.65 KiB) 3124 keer bekeken
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Mach1 »

Mooi hoor!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Hans58 »

Fraaie bas!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie