Acoustic Alignment B-112

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rodi »

Even een update van hoe de kastjes er nu uit zien. Ik ben echt superblij met dit resultaat!
WhatsApp Image 2019-07-13 at 20.02.57.jpeg
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door arjan »

Echt super nice joh
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rodi »



Hier ook een kort fragment van het cabje. Snel en ruw even in elkaar geflanst. Met natuurlijk de Eich T900 als Amp(zoals te zien) en De VdEnd Jazz!
Opname met een Canon EOS 700D niets fancy qua geluid.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door JohandeJong »

Ik heb van AA de E-118 en de B-112 meegekregen om te testen en te beoordelen.
Gespeend van elke technische kennis en ervaring probeer ik te beschrijven wat mijn indruk van deze cabinets is. Ik beoordeel volledig op gevoel en wat ik hoor.

Allereerst de afmetingen. 30x40x40cm (30 liter) en dat is lekker klein en handzaam. Mijn Hevos Midget 10 heeft dezelfde inhoud en gewicht maar is meer vierkanter van vorm en voelt daardoor veel lomper.
Vandaag een eerste vergelijkingstest gedaan. Nog niet zo heel veel kunnen proberen maar toch al duidelijke verschillen geconstateerd.
Gespeeld op mijn fretloze Ibanez GWB20 met een EBS Reidmar versterker in een oefenruimte met een heerlijke droge akoestiek. We spelen daar op een tamelijk laag volume. De Ibanez heeft van zichzelf een beetje 'iel' geluid maar is uitstekend met EQ bij te stellen. De Reidmar kan heel neutraal en heeft ook heel veel mogelijkheden om de klankkleur bij te regelen. Vooral de 'character' knop maakt het geluid heel mooi (vind ik).

Als eerste de E-118 aangesloten. Een goed geluid maar zoals Michiellll al eens heeft opgemerkt, nogal saai. (Te) weinig diepgang om echt te imponeren. Wel is duidelijk dat hinderlijke middentonen uitstekend zijn gefilterd. Alle tonen zijn heel gedefinieerd (wordt ook wel HiFi genoemd?). Je hoort precies wat je speelt. Het volume is verrassend hoog en de tweeter heeft mij niet in de weg gezeten hoewel ik wel af en toe de neiging had om wat hoog weg te draaien.

Daarna kwam de B-112 aan de beurt. Alle opmerkingen van hierboven zijn ook op de B-112 van toepassing met de volgende verschillen: het volume is (maar dat was al bekend) minder dan de E-118. Hier moet de versterker dus even een streepje hoger. Gelukkig heb ik meer dan voldoende streepjes over. Daarnaast is de diepgang in het laag vele malen beter. Je hoort een stuk dieper laag en het blijft toch gedefinieerd. Een aangename gewaarwording is dit. Ook hier zit de tweeter niet in de weg. Het geluid blijft 'warm'. Toch zou ik wel eens zonder tweeter willen luisteren maar dat is hier helaas niet mogelijk.

In deze oefenruimte heb ik ook mijn Eich 212S staan. Dit is natuurlijk een hele oneerlijke vergelijking maar toch wil ik er iets over zeggen.
Na aansluiten van de Eich is meteen duidelijk dat dit een groter cabinet is met veel meer oppervlak aan speakers en veel meer 'druk'. Het is ook meteen duidelijk dat dit cabinet veel grotere ruimtes aankan dan de B-112 maar dat wisten we van te voren. Misschien dat deze indruk nog wijzigt als ik in een grotere ruimte heb kunnen oefenen.
Maar wat blijkt, het geluid van de B-112 is gedefinieerder dan van de Eich. En dat had ik niet verwacht. Als je niet oppast dan kan het diepe laag van de Eich af en toe nog wel overdonderend zijn. Dat van de B-118 blijft gedefineerd en alleszins aangenaam voor de oren.
Kan de B-112 het winnen van de Eich? Natuurlijk niet, het is een heel ander kaliber cabinet. Maar het benadert de Eich wel een heel eind en is aangenaam om te horen. Als de gigs niet al te groot zijn dan moet je hiermee een heel eind kunnen komen en anders neem je er twee ;)

Wat mij uiteindelijk het meest aanstaat van de E-118 in vergelijking met de B-112 is het lagere gewicht (10,5kg tegenover 12,4kg). Het geluid van de B-112 maakt echter alles goed. Als die 2kg extra hiervoor de prijs is dan heb ik dat er graag voor over.

Mijn conclusie is nu al overduidelijk. Hoewel de E-118 het heel goed doet kan deze niet imponeren. Ik zou zeggen: haal deze uit het assortiment, de E-118 kan qua sound niet opboksen tegen de B-112.
Helaas heb ik pas volgende week weer een oefensessie en het oefenen in een grotere, akoestisch waardeloze, ruimte (dan ook met meer volume) zal nog wel even op zich laten wachten dankzij Corona.
Ik wil ook nog een vergelijking met andere cabinets maken. Maar dat zal nog wel een paar weken duren. Ook aan prijsvergelijking ga ik wat doen. De AA cabinets zijn namelijk niet de goedkoopste. Zijn de AA cabinets hun prijs waard? Daar ga ik over een tijdje ook nog proberen wat zinnigs over te zeggen.
Wordt vervolgd.
IMG_4488.JPG
IMG_4488.JPG (1.38 MiB) 4427 keer bekeken
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Buster »

JohandeJong schreef: 10 aug 2020, 19:31 Allereerst de afmetingen. 30x40x40cm (30 liter)
[...]
Ehm...da's toch 48 liter?
Evengoed bedankt voor je review.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rdatema »

Bruto 48 liter klopt :wink:
Binnenmaten zijn 27x37x32,5cm, dus 32,5 liter netto.
Gaat schoteldiepte, wooferchassis, baspoort en filtermateriaal nog van af, dus we spreken voor het gemak over 30 liter.

Bruto is de Midget 10 met 40x36x34 afgerond 49 liter, dus de kasten zijn goed vergelijkbaar.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door JohandeJong »

17/08/2020
Ik heb de heren van AA toegezegd al mijn bevindingen met hun cabinets op te schrijven en dit is denk ik de plek om mijn ervaringen te delen.
Allereerst nog even over de afmetingen (30x40x40). Dit is een heel prettig formaat. Nadeel echter is dat als je een iets grotere versterker hebt (mijn EBS Reidmar is 36cm breed) deze iets over de zijkanten steekt. Is op zich niet zo erg maar fraai is het ook niet. Mijn Eich T-900 is 29cm breed en past daardoor uitstekend op het cabinet.
Het gewicht van het cabinet is vergelijkbaar met de concurrentie. Ik zou het graag lichter willen hebben maar 12,5kg is nog goed te doen.

Vandaag weer even wat vergelijkingen gedaan. Nu in een hele kleine oefenruimte, weer met een EBS Reidmar en mijn fretloze Ibanez GWB. Verder heb ik daar een EBS 112-CL cabinet waarmee ik vergelijk.
Begonnen met de E-118. Thuis (op huiskamervolume) had ik al ervaren dat dit cabinet een heel mooie sound heeft, vooral met mijn fretloze bas. Maar wat ik al eerder, en nu dus ook thuis, heb ervaren is dat de B-112 toch wel meer diepgang heeft en daarmee uiteindelijk de winnaar van de twee is. Ook in de kleine oefenruimte. Wel heel opvallend is het volumeverschil tussen beide met de versterker op dezelfde stand. De E-118 is duidelijk luider. Voor de B-112 moet de versterker een streepje hoger.

Net als de vorige keer ben ik weer tevreden over de sound en de diepgang. Lekker neutraal en gedefinieerd en de middentonen prima gefilterd.
Daarna mijn EBS 112-CL aangesloten. Een 250watt 12inch cabinet en mede daardoor iets groter en zwaarder. Nog steeds heel goed hanteerbaar qua formaat maar deze is wel bijna 5kg zwaarder dan de B-112.
Elke keer als ik dit cabinet gebruik dan verbaas ik mij weer over de sound en de diepte. Ik ben daar erg over te spreken.
Wat mij ook opviel is dat de EBS ruimtelijker klinkt. Waar bij de B-112 duidelijk de oorsprong van het geluid was aan te geven merkte ik bij de EBS een mooiere spreiding. Dit kan overigens alles te maken hebben met geluidsvolume, ruimte en opstelling en misschien dat het in een grotere ruimte precies andersom is. Volgende week, als ik in een andere ruimte speel, zal ik daar even specifiek op letten.

Als ik een blinde test zou doen dan weet ik niet welke ik zou kiezen. Waarschijnlijk de B-112 want die heeft toch ietsje meer karakter en definitie. De EBS zou je een beetje saai kunnen noemen. Tja, nietszeggend misschien maar ik weet het niet beter te verwoorden.
Als je echter de prijskaartjes van beide er bij zou noemen dan wordt de keuze wel heel makkelijk. De EBS heeft een straatprijs van circa €355 en de B-112 staat voor €895 op de website. Dan wint de EBS met vlag en wimpel. Tenminste, onder de condities zoals vandaag.
In een grote en akoestisch minder goede ruimte loop je met de EBS al snel tegen zijn grenzen aan. Dat kun je overigens oplossen met een tweede cabinet en dan ben je nog steeds voordeliger dan één B-112. Maar dan sjouw je wel met twee kasten en dat was nu net niet de bedoeling.
Hoe de B-112 zich in een lastige ruimte zal gedragen weet ik helaas nog niet. En vanwege Corona zal het ook nog wel een poosje duren voordat dat ik dat kan uitproberen. Wel is merkbaar (even een paar keer flink aan de snaren getrokken en stiekem de amp even wat verder opengedraaid) dat de B-112 veel meer power kan verdragen dan de EBS. Daarmee zal de B-112 het weer ruimschoots winnen van de EBS.

Een volgende keer hoop ik twee B-112's te kunnen stapelen en deze plaats ik dan naast mijn Eich 212S. In theorie zou zo'n stack zich met de Eich moeten kunnen meten. Ik ben van plan om dan ook even een bas met een heel ander karakter dan mijn fretloze Ibanez GWB mee te nemen. Ik ben heel benieuwd.
Wellicht ga ik dan ook nog wat zeggen over het verschil met de Hevos Midget 10" en de Aguilar SL112.
Wordt vervolgd.
AA_EICH_IBANEZ.jpg
AA_EICH_IBANEZ.jpg (214.97 KiB) 4285 keer bekeken
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rdatema »

Bedankt Johan, voor je eerlijke, kritische en onderzoekende toon. Wordt gewaardeerd! [Wouter hier onder]
JohandeJong schreef: 17 aug 2020, 22:41 Allereerst nog even over de afmetingen (30x40x40). Dit is een heel prettig formaat. Nadeel echter is dat als je een iets grotere versterker hebt (mijn EBS Reidmar is 36cm breed) deze iets over de zijkanten steekt. Is op zich niet zo erg maar fraai is het ook niet. Mijn Eich T-900 is 29cm breed en past daardoor uitstekend op het cabinet. Het gewicht van het cabinet is vergelijkbaar met de concurrentie. Ik zou het graag lichter willen hebben maar 12,5kg is nog goed te doen.
We herkennen wat je zegt over de prettige afmetingen, kleiner lukt niet en ondanks dat het handvat voor de B-112 (1x10”) niet exact in het centrum van het zwaartepunt zit loop je er zo mee weg met de grote schotelgreep. Voorheen zaten we met 26,5cm kastbreedte (de eerste B-118) en dan staan de pootjes van een willekeurige versterker echt te wiebelen. De B-112 kan evt met verzonken handvat of strap-handle op de lange wand voor wie met de Reidmar wil blijven spelen (kast 90 graden gekanteld past de amp prima).
Of desgewenst custom met een aangepaste kastverhouding. De 12,5 kan vrijwel niet omlaag, of we moeten naar volschuim carbon sandwich platen, we hebben monsters liggen. Maar dat is prijstechnisch weinig realistisch.
JohandeJong schreef: 17 aug 2020, 22:41 Vandaag weer even wat vergelijkingen gedaan. Nu in een hele kleine oefenruimte, weer met een EBS Reidmar en mijn fretloze Ibanez GWB. Verder heb ik daar een EBS 112-CL cabinet waarmee ik vergelijk.
Begonnen met de E-118. Thuis (op huiskamervolume) had ik al ervaren dat dit cabinet een heel mooie sound heeft, vooral met mijn fretloze bas.
Mooi om te lezen, die E-118 (1x10”) wordt ook wel eens geassocieerd met een wat ‘akoestische’ sound, niet gecomprimeerd of geforceerd. Toch kun je het de E-118 erg moeilijk maken door er een 12” Vanderkley naast te zetten, want het oog ziet niet direct dat een 12” in een 2x zo grote kast iets totaal anders is. Het gemak, de ‘bloom’ in het middengebied, dat is even vergelijkbaar als een 1.6 liter automotor met een 3.2 liter. Vanuit ontwerpparameters is dit onvergelijkbaar, maar de praktijk is dat 11-15 kg met elkaar vergeleken wordt, en 30 – 60 liter ook.

Even wat wij zelf voor ogen hebben vanuit AA...
Bij AA werken we vanuit het doel, waarvoor je een speakerkast zoekt. 5 snaar of 4 snaar, luidheid tot welke grens (minimaal) en daarbij passend is dan een formaat kast. De klank is binnen de specs dan het maximaal maakbare vanuit ons gezien. ‘Unkaputtbar’ hebben we de laatste jaren steeds meer aandacht gegeven, want een AA cabje mag wat ons betreft voor heel lange tijd onberispelijk spelen bij een tevreden eigenaar. Vandaar E-118 mk-II want de prachtige sound van de eerste was echt beperkt zoals je van een 1x10 mag verwachten. De mk-II zou eerder “2x10” achtig qua uithoudingsvermogen moeten zijn, bij een laag gewicht, compact formaat en goedmoedige sound. En een kast die niets toevoegt aan de huidige markt, die heeft bij AA geen bestaansrecht.
JohandeJong schreef: 17 aug 2020, 22:41 Maar wat ik al eerder, en nu dus ook thuis, heb ervaren is dat de B-112 toch wel meer diepgang heeft en daarmee uiteindelijk de winnaar van de twee is. Ook in de kleine oefenruimte. Wel heel opvallend is het volumeverschil tussen beide met de versterker op dezelfde stand. De E-118 is duidelijk luider. Voor de B-112 moet de versterker een streepje hoger.
Wellicht goed om specifiek te vermelden (voor kenners natuurlijk al duidelijk) is dat jij voornamelijk 4 snarig test toch?? (ik zie wel een 5-snaar op de foto). De B-112 maakt vooral een enorm voordeel hoorbaar wanneer er vanaf de lage B (of dropdown) gespeeld wordt. Dan wordt de 1x10” echt uitzonderlijk in zijn prestatie, en vergeef je hem de lagere gevoeligheid en als gevolg daarvan wat minder los middengebied. Wanneer je ditzelfde nog eens herhaalt in een test met een band erbij dan blijkt dat een B-112 meer gewicht kan brengen dan een bijv. een 4x10, en wellicht meer in de buurt zit van een Eden D210 XST. Ga je met een stack van 2x10 (2x B-112) dan lijkt alles meer dan verdubbeld in gemak, diepgang en definitie (feitelijk ook meer dan verdubbeld, maar dat is een technisch verhaal).
JohandeJong schreef: 17 aug 2020, 22:41 Net als de vorige keer ben ik weer tevreden over de sound en de diepgang. Lekker neutraal en gedefinieerd en de middentonen prima gefilterd.
Daarna mijn EBS 112-CL aangesloten. Een 250watt 12inch cabinet en mede daardoor iets groter en zwaarder. Nog steeds heel goed hanteerbaar qua formaat maar deze is wel bijna 5kg zwaarder dan de B-112.
Elke keer als ik dit cabinet gebruik dan verbaas ik mij weer over de sound en de diepte. Ik ben daar erg over te spreken.
Wat mij ook opviel is dat de EBS ruimtelijker klinkt. Waar bij de B-112 duidelijk de oorsprong van het geluid was aan te geven merkte ik bij de EBS een mooiere spreiding. Dit kan overigens alles te maken hebben met geluidsvolume, ruimte en opstelling en misschien dat het in een grotere ruimte precies andersom is. Volgende week, als ik in een andere ruimte speel, zal ik daar even specifiek op letten.
Die EBS zal voor 4-snarige bas weinig laag te kort komen, en dan profiteer je van de hogere gevoeligheid en kan een tweeter ook mooi gevoelig aangekoppeld worden (ipv geknepen).
Wat ik gister weer in een test las over Barefaced in tegenstelling tot AudioKinesis is dat een luider spelende grote compressietweeter ook erg veel doet in de openheid en luchtigheid van de ‘sound’. Eigenlijk valt alles wel te maken, maar AA kasten moeten zich vooral bewijzen in een live setting, niet in een solo testomgeving. Van alle lucht in het geluid kun je niet echt profiteren, als je de fundamentele klank van de instrument kwijt bent en de band de rest overstemt. Een 2x15” in 350 liter kan echt wel voldoende laag geven, dus een product presteert hooguit uitzonderlijk binnen bepaalde systeemeisen; gewicht, formaat, afstraling, karakter. Gelukkig is er veel goeds te kiezen, en tegelijk zit er ruimte in de markt voor AA voor compacte kasten, met een uitzonderlijk bereik. Uiteraard kan dit heel goed vergeleken worden met wat de markt te bieden heeft, ook als dat twee 12” kasten zijn die elk 5 kg zwaarder zijn voor minder of hetzelfde geld. Uiteindelijk wil je namelijk genieten van muziek maken, de bezieling, je instrument, en daarvoor zijn echt diverse goede (gear)ketens mogelijk.
JohandeJong schreef: 17 aug 2020, 22:41 Als ik een blinde test zou doen dan weet ik niet welke ik zou kiezen. Waarschijnlijk de B-112 want die heeft toch ietsje meer karakter en definitie. De EBS zou je een beetje saai kunnen noemen. Tja, nietszeggend misschien maar ik weet het niet beter te verwoorden.
Als je echter de prijskaartjes van beide er bij zou noemen dan wordt de keuze wel heel makkelijk. De EBS heeft een straatprijs van circa €355 en de B-112 staat voor €895 op de website. Dan wint de EBS met vlag en wimpel. Tenminste, onder de condities zoals vandaag.
In een grote en akoestisch minder goede ruimte loop je met de EBS al snel tegen zijn grenzen aan. Dat kun je overigens oplossen met een tweede cabinet en dan ben je nog steeds voordeliger dan één B-112. Maar dan sjouw je wel met twee kasten en dat was nu net niet de bedoeling.
Hoe de B-112 zich in een lastige ruimte zal gedragen weet ik helaas nog niet. En vanwege Corona zal het ook nog wel een poosje duren voordat dat ik dat kan uitproberen. Wel is merkbaar (even een paar keer flink aan de snaren getrokken en stiekem de amp even wat verder opengedraaid) dat de B-112 veel meer power kan verdragen dan de EBS. Daarmee zal de B-112 het weer ruimschoots winnen van de EBS.
Met een Eich T900 draait Rodi tot ca 14 uur zonder problemen met de kast, wel dan met wat problemen met de dienstdoende geluidsman - dat dan wel wel, haha.
JohandeJong schreef: 17 aug 2020, 22:41 Een volgende keer hoop ik twee B-112's te kunnen stapelen en deze plaats ik dan naast mijn Eich 212S. In theorie zou zo'n stack zich met de Eich moeten kunnen meten. Ik ben van plan om dan ook even een bas met een heel ander karakter dan mijn fretloze Ibanez GWB mee te nemen. Ik ben heel benieuwd.
Wellicht ga ik dan ook nog wat zeggen over het verschil met de Hevos Midget 10" en de Aguilar SL112.
De eerste paar jaar hadden we GEEN 2x10, geen 4x10 en geen 1x15! Nog steeds hebben we geen 12" en geen 15", waarom? Omdat we 15, 30, 60 en 90 liter kasten hebben. We kunnen geen kast binnen AA specs ontwerpen die deze reguliere indeling als gevolg opleveren. In 15 liter presteert een 8" optimaal, in 30 liter een 10" en maak je een kast weer een slagje groter dan doet een 2x10 in 60 liter het beter in het laag (B-serie heeft meeste bestaansrecht) dan 1x12" of 1x15". En vanaf het formaat van 1x15" hebben wij al een 1x18", die voordat er vraagtekens komen NIET traag is/klinkt. Vraag Arjan gerust naar zijn B-129 a.k.a. 'Het Beest", dat is 18/6/1 in een kast kleiner dan elke 4x10 die wij kennen. (53 cm breed en hoog). We hebben wel concepten voor 12" en 15" maar voorlopig gaan we ons richten op de huidige B-serie. Jammer dan voor ons dat een B-112 met een 12" Aguilar wordt vergeleken, qua prijsstelling is het niet meer dan terecht, en ook qua gebruiksdoel. Dus, mooi naast mekaar zetten maar bedenk wel dat in een band, en met een lage B het voordeel vergroot wordt bij een prettiger loopje van de auto naar de gig.

T.a.v. de stack B-112, het heeft mijn aandacht en als ik nieuws heb laat ik het weten!
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door JohandeJong »

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ja, ik speel ook (vrij veel zelfs) met 5-snaar maar dan met een hoge C zoals op de Ibanez GWB die ik bij mij had bij jou thuis.
Wat ik nog vergat te melden bij de EBS is de tweeter. Die heb ik uitgeschakeld want, in mijn oren, niet echt mooi. De tweeter in de B-112 heb ik echter geen 'last' van gehad. Die staat mooi afgesteld hoewel ik het ook graag met een regelbare tweeter zou willen proberen. Dus als ik het aspect van de tweeter nog even meeneem dan delft de EBS het onderspit.
Ben je bang voor mijn vergelijking met de Aguilar SL112? Nergens voor nodig. Ik weet de uitslag al en je kunt gerust zijn, de B-112 wint ruimschoots.
Ook wil ik nog even heel duidelijk stellen dat ik, dankzij Corona, alleen nog maar kan testen met een bescheiden volume. Dus wat de cabinets presteren op hogere volumes kan ik helaas nog niet echt goed beoordelen. Wat betreft de sound ben ik in ieder geval tot nu toe heel tevreden en ook mijn mede muzikanten zijn onder de indruk. Voor hen is de keuze ook al duidelijk.
Over een poosje weer meer.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rdatema »

Dus dan moeten we alleen nog zorgen dat de B-112 onder de prijs van 2x een EBS 12-CL (710,-) komt ;-) (wellicht bij 2 stuks B-112 denkbaar als stack-staffel - daarvoor eens gaan rekenen).
In november zijn we 4 jaar commercieel actief, wellicht dat we een grote order kunnen genereren bij bestelling tot begin november - aflevering in december. Maar wat doen we dan bij ons 5 jarig bestaan... haha.

Ik zie dat de Aguilar SL112 op 825,- euro zit, een Vanderkley 112MNT zit op 785,- en een cover kost 45,- euro (830,- samen). Iedereen die een AA kast vast heeft gehad weet dat je op die cover kunt besparen vanwege de Line-X coating. We kunnen deze prijzen wel matchen, zeker als we bijvoorbeeld 10 tegelijk kunnen bouwen in een standaard uitvoering.

Ik had het trouwens hierboven over "Audiokinesis", eindelijk een website die realitische specs opgeeft:
http://www.audiokinesis.com/changeling-112.html
-3dB @ 62Hz. En dit is de 12" Eminence Kappalite 3012LF, denk aan Barefaced en Fearfull, maar ook andere merken die (nog) niet met FaitalPRO woofers werken.

B-112 = -3dB @ 44Hz en dat is een zeer laag -3dB punt voor een bascab.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door JohandeJong »

24/08/2020
Let op, dit wordt weer een heel lang verhaal;)

Ik kom nog even terug op de E-118. Zoals gezegd een aangenaam mooie sound en heel veel power. Naar mijn smaak ietsje te weinig diepte. Vooral in vergelijking met de B-112 die ook in het hoog niets tekort komt. Overigens kun je voor de E-118 met toonregeling heel goed nog extra diepte inregelen.
Dat is dan ook de enige reden voor mijn uiteindelijke voorkeur.
Ik acht de E-118 wel heel erg geschikt voor akoestische versterking. Ik denk dat een contrabassist hier heel erg blij van gaat worden.

Vandaag heb ik de beschikking over twee maal de B-112 waarvan één voorzien van een tweeter schakelaar (uit/mid/full). Daarover verderop meer.
Eerst nog even wat vergelijkingen met andere cabinets waar ik de beschikking over heb/had. Twee maal een 12inch cabinet en een 10inch cabinet. Ik zou graag nog meer vergelijkingsmateriaal willen hebben maar ik heb ze niet voor het oprapen helaas. Bijvoorbeeld een vergelijking met de Eich 110XS of de iets grotere 112XS staat hoog op mijn verlanglijstje.

B-112 versus Hevos Midget 10".
Naar mijn bevindingen is de Hevos Midget een uitstekend cabinet dat wat betreft volume en toonbereik prima kan concurreren met de B-112. Voor mijn gevoel gaat de Hevos zelfs nog wat dieper.
Het grote verschil zit in de definitie van het laag maar nog meer in de klankkleur. De Hevos is toch wat rommeliger in het laag maar wat vooral opvalt is de sound in het midden. Hier doet het filter van de B-112 uitstekend zijn werk. Het is natuurlijk heel persoonlijk maar ik vind de klankkleur van de Hevos nogal doordringend en niet echt prettig voor de oren. Nogmaals, het is persoonlijke voorkeur maar ik denk dat de Hevos meer geschikt is voor het wat ruigere werk. De B-112 klinkt gewoon heerlijk neutraal zonder kleuring van zichzelf. De Hevos is niet meer verkrijgbaar maar was €100 goedkoper dan de B-112. Een bijbehorende hoes kost €69.
Winnaar: AA B-112

B-112 versus Aguilar SL112.
De straatprijs van de Aguilar zit op ongeveer €825, dus €70 goedkoper dan de B-112 en is een 12inch cabinet. Een bijbehorende hoes is wel prijzig (ca. €130). De Aguilar is een stukje groter en vierkanter van vorm en daardoor nogal wat lomper om te dragen maar het gewicht is slechts 11,5kg.
Voor mij had de tweeter wel wat minder 'schel' mogen klinken maar verder is de sound van de Aguilar heel krachtig en redelijk neutraal met heel erg veel laag. Echt ongelofelijk laag. Je vult de hele (grote) oefenruimte met een enorme dreun. En dat is dan ook meteen waar ik na een tijdje op afknapte. Zodra je in het laag komt dan is daar die grote ondefinieerbare BOEMMMMMM...
Voor zover ik nu heb kunnen constateren zal de B-112 dat niet doen. Wanneer gaan de grotere oefenruimtes weer open??????!!!!
Winnaar: AA B-112

B-112 versus EBS 112-CL
Over de EBS 112-CL had ik al wat geschreven, zie mijn eerdere post. Als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding dan is dat een uitstekend cabinet. Alleen de tweeter vind ik te 'scherp' en het gewicht is 5kg meer dan de B-112.
Maar als je niet meer dan €350 hebt te besteden en toch goed geluid wilt hebben dan is de EBS 112-CL in mijn beleving een uitstekende keuze.
Winnaar blijft ook hier, niet onverwacht natuurlijk, de AA B-112

B-112 stack versus Eich 212S
Over prijzen gesproken, de Eich 212S is dus een cabinet met 2x12inch speakers en kost maar een paar tientjes meer dan één B-112. Hij is echter wel ruim twee keer zo groot en ook twee keer zo zwaar.
Als formaat en gewicht er niet toe doen dan heb je voor nagenoeg hetzelfde geld twee keer zo veel van heel goede kwaliteit. Maar ja, het gaat hier juist WEL om gewicht en formaat.

Het moge ondertussen duidelijk zijn, ik ben nogal gecharmeerd van de Eich 212S. Een fijn geluid en een uitstekend regelbare tweeter (3 standen soft attack, 2 standen hard attack). Het diep is misschien een beetje overdonderend maar dat is heel goed aan te passen met je toonregeling. Toen ik dit cabinet in een grotere ruimte met slechte akoestiek liet horen zeiden mijn mede muzikanten: we horen nu eindelijk een basgitaar. Dat zegt toch wel wat.
Tijd om een stack van 2x B-112 hiernaast te plaatsen.
Ik gebruik deze keer mijn Eich T900 amp en stel deze volledig neutraal in. Daarnaast weer mijn Ibanez GWB20TH fretloze bas met black nylon snaren.
Het was van een vorige keer al duidelijk dat één B-112 het niet kan opnemen tegen de Eich 212S. Logish toch? Maar een stack kan dat wel. Echt wel. Er zijn wel verschillen. Dit wordt moeilijk om te beschrijven maar ik doe een poging.
De Eich heeft een hele mooie fluweelachtige sound. De B-112 stack klinkt hiernaast een beetje 'koeler' maar wel met een uitstekende definitie. En met een hele kleine aanpassing aan de toonregeling is deze ook heel 'diep' in te regelen terwijl ook dan de lage tonen erg gedefinieerd blijven. Het wordt niet snel een ondefinieerbare BOEM. Welke sound je het beste vind is uiteraard geheel persoonlijk maar beide opstellingen kunnen mij bekoren.
Wat mij wel nog opviel aan de Eich is, net als bij de EBS 112-CL, dat het geluid iets meer gespreid lijkt te zijn. Iets ruimtelijker. Dat zou met de B-112 stack wellicht opgelost kunnen worden door ze een beetje scheef op elkaar te plaatsen maar dat heb ik in de niet erg grote ruimte nog niet goed kunnen uitproberen. Ik verwacht overigens dat in een grotere ruimte op een hoger volume van dit effect veel minder sprake zal zijn.

Het grote voordeel van de B-112 stack is de grote flexibiliteit. Twee kleine cabinets kunnen op veel verschillende manieren worden opgesteld (zodat bijvoorbeeld ook de spreiding beter geregeld kan worden) en het vervoer is veel gemakkelijker. In elke hand een klein kastje van 12 kilo is veel prettiger dan één grote kast van 24 kilo. Zo simpel is dat.

Regelbare tweeter.
Meestal is een tweeter mij te schel en schakel ik die al snel uit.
Niet op de Eich. Die zet ik op de middenstand soft attack voor een fijne sound. Ook niet op de B-112. Als je die van de B-112 uit zet dan merk je dat meteen. De hoge stand sluit uitstekend aan op de woofer. Een naadloze overgang zogezegd. Wil je toch een beetje van het hoog kwijt dan is de middenstand een uitstekende keuze. Afhankelijk van hoe een ruimte op je cabinet reageert of je wilt echt een 'donkere' sound dan schakel je de tweeter helemaal uit. In alle gevallen is, net als bij de Eich, de tweeter een zeer waardevolle toevoeging. Dat heb ik wel anders meegemaakt.

Welke cabinets zou ik meenemen naar een optreden? Beide opstellingen kunnen geen kwaad doen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een stack B-112 vanwege de flexibiliteit en draagbaarheid.
Ik ben zelfs al zover dat ik er over denk mijn Eich 212S te verkopen en te gaan voor tweemaal de B-112. Iemand interesse bij een Eich 212S? ;)
Winnaar: nipt AA B-112 stack, het grote prijsverschil niet meegerekend.

Als je tot hier bent gekomen (volhouder;) dan zou het niet al te moeilijk moeten zijn om mijn tussenoordeel te raden.
De B-112 is niet goedkoop en ook niet superlicht ten opzichte van de concurrentie. Maar je krijgt er wel wat voor terug. Een boutique cabinet met aangename afmetingen en een supersterke Line-X coating. Die wordt niet zo snel lelijk. Bijzonder gig-proof dus. Verder een neutrale sound met veel definitie van laag tot hoog en een uitstekend afgeregelde tweeter. Je blijft horen wat je speelt. Ook met slechts één cabinet zul je zelden te kort komen aan power. Voor oefensessies en kleinere gigs zul je genoeg hebben aan één cabinet. Voor de grotere podia heb je aan twee cabinets ruim voldoende. Hoewel ik dit enigszins gevoelsmatig moet zeggen want ik heb dit nog niet echt in de praktijk kunnen testen.
De filtering die de heren van AA hebben toegepast is meer dan uitstekend. De cabinets hebben een zeer gedefineerde sound van diep laag tot hoog met een hele fijne tweeter. Je zult de bandleden ermee verbazen.
Hierbij komt nog eens de aandacht voor het product en het persoonlijke contact met de makers die goed luisteren naar de gebruiker en op verzoek allerlei aanpassingen willen doen.

Dit is dus een tussenoordeel want alleen nog getest op lagere volumes in kleine, akoestisch heel prettige, ruimtes met een fretloze bas. Ik ga dit ook nog eens herhalen met bassen met een geheel ander karakter.
Helaas zit het er voorlopig nog niet in dat ik in grotere ruimtes en daarmee op hogere volumes kan gaan testen maar ik heb er nu al alle vertrouwen in dat de B-112 ook daar heel goed tot zijn recht zal komen.
Verder moet je het doen met mijn geringe kennis en ervaring en het voornamelijk gevoelsmatig testen. Het is dus wel geheel mijn mening en dus puur persoonlijk. Andere bassisten met andere wensen en stijlen kunnen het geheel anders ervaren.
Toch hoop ik dat mijn bijdrage enigszins waardevol is.
Wordt vervolgd al zal dat wel een poosje duren.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rdatema »

Yeah, ik mag me rekenen tot de volhouders ;-)

Bedankt, tof om te lezen hoe serieus jij bent gaan vergelijken. We weten dat het kan zijn dat je je cab nodig hebt om je sound te krijgen, bij sommige bassen is het vinden van de juiste gear extra belangrijk. Maar als je juist een neutrale cab zoekt, met een lange adem, groot bereik en klein van stuk dan kan AA precies zijn wat je zoekt. Altijd mooi om te lezen hoe de sterke kanten gewaardeerd worden. En uiteraard bedankt voor je input in dit hele proces - niet alles is in je verslag vermeld. Hierdoor is de match met de eindgebruiker zo optimaal mogelijk, win win!
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door JohandeJong »

Voor wie het nog niet duidelijk was, ik heb ondertussen definitief 2x de B-112 besteld.
Mijn Eich cabinet, hoe goed ook en hoezeer ik deze waardeer, heb ik verkocht.
Met 2 kleine cabinets ben ik veel flexibeler, kan per keer besluiten of ik genoeg aan 1 cabinet heb of een stack wil gebruiken en het verplaatsen van het materiaal gaat zoveel makkelijker met zo'n behendig en lichtgewicht kastje.
Zie ook mijn onderschrift :facepalm:
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door arjan »

Gefeliciteerd met je aankoop! Zou leuk zijn als je een filmpje op YouTube kan zetten ofzo, ben benieuwd hoe het klinkt
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door JohandeJong »

Als ik de technische mogelijkheden zou hebben dan zou ik dat misschien wel doen maar ik vrees dat niemand mijn spelen zou willen aanhoren :oops: :facepalm:
Maar wie weet, wat niet is kan nog komen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Plaats reactie