Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Gerth »

Enkele maanden terug gekocht, gisteren voor het eerst in samenspel gebruikt vandaar nu pas een review. Voor alle duidelijkheid ook nog even vermelden dat ik een herbeginnende bassist ben van 48 en ooit al veel duurdere bassen in mijn bezit gehad heb... Geen beginnersenthousiasme dus in deze review :-).

Eerst het enige eventuele echte nadeel: de tonepot werkt niet echt logaritmisch en is eerder een aan/uit-switch. Gezien ik zo'n pot ook op die manier gebruik maakt dat voor mij eigenlijk niets uit... oh, er is ook wat neck-dive bij zittend gebruik. Met een riem heb ik daar geen last meer van gehad.

Verder alleen maar lof (en dan zeg ik er zelfs niet bij: "zeker voor deze prijs"!):
- d'Addario rounds 45-100 meegeleverd alsook een kabel
- tuners werken perfect, voldoende weerstand, houden de boel goed gestemd
- brug doet wat ze moet, vlot af te stellen
- hals quasi recht gezet, snaren zeer laag en blijft toch overal zeer speel (en slap/pluk-)baar
- zeer gretige pup die bij gebruik op een deftig electriciteitsnet met de tone vol open geen enkele hum of dergelijken vertoont (dit was bij mij thuis wél het geval dus opletten geblazen; het blijft natuurlijk een pure single-coil... ); shielding is er echter niet aanwezig maar dat is in dit segment zeker niet uitzonderlijk
- klinkt heel in-your-face, heb hem wat getemd door serieus mids weg te draaien voor een iets meer gesofisticeerde klank maar gezien de aard van de pup bleef alles nog heel hoorbaar; het is geen J met beide pups open natuurlijk... Met tone open: heel trebly en aggressief bij harde aanslag maar toch mooi rond bij een meer zachtere "bevingering" :mrgreen: , en met de tone dicht mooi rond en "flatlike" maar toch de hardere aanpak (slap en pluk) mooi weergevend, zij het dan met een heerlijk doffe vintage-sound. Deze pup reageert écht heel goed op het gebruik van verschillende technieken wat ik enorm appeciëer!

De zeer ervaren en professioneel met muziek bezig zijnde gitarist (met een heel arsenaal aan gitaren, dobro's en pedal steel inbegrepen) had geen weet van het merk Harley Benton en schatte de prijs van de bas, nà dat ik hem al verteld had dat het budget-spul betrof, op 4 à 500 euro...

Ik was ooit ook zeer terughouden maar nu brak nood wet en word ik steeds nieuwsgieriger naar de rest van hun "duurdere" spullen met een pak meer toeters en bellen...
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door blablas »

Ik heb de Fiesta Red versie van deze bas (ook een lefty), héél véél bas voor het geld.
Afbeelding
Heeft hier en daar wat kleine imperfecties maar dat neem ik voor lief gezien de prijs. Het wegwerken van deze foutjes is 'part of the fun' voor mij.

Ik heb de draairichting omgedraaid van de potmeters waardoor het aan uit gedrag weg is, het zijn gewoon rechtsom draaiende pots die verkeerd om zijn aangesloten.
Ik heb nog nooit begrepen wat de gedachtegang is bij de meeste fabrikanten dat lefties alles verkeerd om doen, we zijn alleen maar linkshandig geen debielen die alles omgekeerd doen!!

Fretwerk is zo goed als perfect, ongelofelijk in deze prijsklasse!
Enige echte minpunt van deze bas vind ik de stringspacing van de Roswell pickup die is te small waardoor de snaren niet mooi uitlijnen hierover, dit doet echter niets af aan de werking, het oogt alleen enigszins knullig.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Gerth »

Volledig akkoord, zeker ook wat dat fretwerk betreft. Dat laat afstellingen toe die je in de verste verte niet zou verwachten in deze prijsklasse. En die uitlijning is inderdaad knullig :-).

Heb nu wel interesse om die kleine mod (rechtzetting) aan de pots te doen maar heb daar totaal geen ervaring mee... jij hebt dat dus bij beide pots gedaan. Bij mij werkt de volumepot perfect, enkel de tone vertoont dat aan/uit-gedrag... Alle tips wat dit betreft zijn altijd welkom :-).

Btw, had stiekem ook liever de Fiesta Red maar deze was uitverkocht :-(
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door blablas »

Draairichting van een potmeter omkeren is heel makkelijk. Een potmeter heeft drie aansluit lippen, je hoeft alleen de buitenste twee aangesloten draden (links en rechts) te verwisselen om de richting om te keren.
Uiteraard wel een vereiste dat je een beetje kunt solderen.

Ik heb ze allebei gedaan zodat ik niet in verwarring raak en ik heb gewoon bij voorkeur rechtsom draaiende knoppen. :wink:
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Gerth »

Dat is héél duidelijk, bedankt! Nu nog een slachtoffer vinden dat kan solderen... :-)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Hans58 »

Goed verhaal! Ik heb al een tijdje nergens meer serieuze GAS voor (het recent uitfaseren van een heel versterkerarsenaal ten faveure van een portable en flexibel EBS-setje was een zeer bewuste en rationele keuze) maar zo'n single coil P lijkt me nog wel een keer wat. En dan een rooie!
In dat geval zal echter wel iets anders het veld moeten ruimen want het gunrack en de muurhaken zijn allemaal volledig bezet. :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Gerth »

Gewoon doen zou ik zo zeggen! "Eenvoud brengt rust", vergeet dat niet... :oudezak:
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door clover4 »

Hans58 schreef: 19 apr 2019, 11:52 In dat geval zal echter wel iets anders het veld moeten ruimen want het gunrack en de muurhaken zijn allemaal volledig bezet. :D
Zet er dan een muurhaak bij Hans; zo gepiept ! :D
Ik dacht trouwens dat jij de Bach versie van deze bas nog niet zo lang geleden hebt weggedaan ?
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Hans58 »

Dat is al weer even geleden hoor. De tijd vliegt :oudezak:
En in alle redelijkheid is er geen ruimte meer voor een muurhaak; er hangen al 3 bassen in de woonkamer :D
Gerth schreef: 19 apr 2019, 14:24 Gewoon doen zou ik zo zeggen! "Eenvoud brengt rust", vergeet dat niet... :oudezak:
Dat helpt ook niet :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Gerth »

Kleine update: heb dit weekend een sessie gedaan met de bas in kwestie in een state-of-the-art-homestudio met een multi-instrumentalist waarmee ik ga samenwerken voor een funk-projekt. Bas rechtstreeks in de mixer door een steengoede Ampeg-emulator en wat andere meer algemene studio-software en waren beide héél tevreden over de sound. Beetje koppige sound die zich heerlijk door alle presets laat gidsen zonder zijn typische karakter te verliezen, net zoals ik het wou. Die Roswell-pups moeten voor weinig onderdoen in dat segment...
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Concorde »

Ik lees dat de spacing niet erg ruim is?
Zou iemand voor mij die spacing op willen meten? En als je dan tóch aan het meten bent, de breedte vd topkam?
Heb altijd wel een zwak gehad voor zo'n tele-achtige bas, en zoek iets goedkoops voor naast m'n Musicman. En een beetje knutselen ben ik ook niet vies van....
Ik twijfel alleen nog een beetje over 4 of vijf snaren als 'bij-bas'. Maar goed... €109... :lol:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door blablas »

String spacing op de brug 18,9 mm, topkam breedte 42,1 mm, string spacing topkam 10,7 mm.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Concorde »

Ah, top! thanx!
'Normale' P-spacing dus. :wink:
Ik begreep dat de spacing wat nauwer zou zijn. Dus niet.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Concorde »

Ik heb er vanavond één besteld!
Een sunburst... hij zal hoogstwaarschijnlijk wel een ander kleurtje krijgen en onder handen genomen worden. Maar het is een mooie basis!
Levertijd 5-6 weken...
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Review: Harley Benton PB-50 (sunburst-lefty)

Bericht door Mach1 »

Ik vind ze te gek klinken. Om de hals lekker te laten verkleuren kun je hem in de zon zetten. Werkt perfect! Verder was mijne perfect, heb er niks aan gedaan behalve de slagplaat wit genaakt voor een meer correcte look.
Veel plezier ermee!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie