Fender Rumble 15 (V3)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Fender Rumble 15 (V3)

Bericht door Gerth »

Even een kleine review in de rubriek "het mag wat minder zijn" :mrgreen: !

Wat is het? 8-inch speaker, gesloten cab, input, volume, B/M/T-regeling, aux (mini-jack) en hoofdtelefoon-out, de lay-out van een typisch oefenversterkertje dus.

Pros:
- simpele maar doeltreffende toonregeling die écht wel toestaat verschillende bruikbare sounds te creëren zonder dat het speakertje begint tegen te pruttelen; op luider volume volstaat het met mijn single-coil Harley Benton vierstring de bas op 3 uur, de mids op 9 en de treble op 12 uur te laten om een toch wel "volwassen" geluid te bekomen; dit is getest geweest bij een probeer-repetitie met een pedal steel-gitarist in een toch wel grote jeugdclub en het was toch wel mogelijk om comfortabel samen te spelen aan een meer dan aanvaardbaar volume;
- het speakertje levert behalve voldoende bassen en duidelijke mids ook voldoende treble indien nodig voor meer aggressieve of modern-funky-stijlen en reageert goed op alles wat er toonsgewijs doorgejaagd wordt; ik zou dit combootje wel durven mic'en voor repetities/optredens gezien de toch wel degelijke basis-sound; je hebt nooit het gevoel op een spotgoedkoop budget-beginnersspul te spelen maar effectief op de kleinste telg van een mooie familie van combo's. Wat hij doet met een lage B weet ik niet...
- ondanks mijn passieve bas en het "ontbreken" (eigenlijk normaal in deze prijsklasse) van een aparte gain of een passief/actieve ingang heb ik nooit het gevoel dat de volumeknop niet voldoet om alles eruit te halen; met bovenstaande instelling spelen met het volume op 3 uur is perfect mogelijk, bij alles daarboven wordt het compromissen sluiten en dus de bas wat terugdraaien; wat mij betreft is dit een mooie spreiding die het combootje wat doet werken, wat de sound alleen maar ten goede komt;
- het ziet er niet alleen heel mooi vintage Fender uit maar is ook even degelijk gebouwd als zijn duurdere grote broertjes (afwerking, stevigheid draaiknoppen, handvat, ... ) wat toch wel vertrouwen inboezemt;
- niet vederlicht gezien de solide constructie maar handig draagbaar met het comfortabele handvat;

Cons:
- gezien het segment en de prijs eigenlijk niets;

Ik kocht deze recentste en kleinste telg uit de Fender bascombo-familie enkele maanden terug tweedehands voor 40 euro in nieuwstaat maar ook de afgerond 90 euro die hij nieuw kost is hij méér dan waard. Dit kan misschien anders bekeken worden als je gaat vergelijken met bepaalde échte budget-merken of zelfs met bv. TC-Electronic die voor relatief weinig geld krachtige combo's maakt met veel mogelijkheden maar ik wou toch nog eens herhalen dat de Rumble 15 naar mijn mening geen pure budget-combo is maar de kleinste in een goeie serie combo's van een topmerk. Dit is ook te zien aan de prijzen van zijn grotere broers die niet echt budget genoemd kunnen worden maar dan wel ook beter zijn dan wat er gemiddeld in dat segment (dikwijls aan lagere prijzen) beschikbaar is.
Laatst gewijzigd door Gerth op 08 mei 2019, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Update Fender Rumble 15 (V3)

Bericht door Gerth »

Nu ik mijn bas ontfret heb en met Fender black nylons speel kan ik het combootje flat laten staan om de gewenste sound te bekomen wat ervoor zorgt dat er onmiddelijk een serieuze toename in "hoorbaarheid" is. Volumeknop moet een héél stuk minder open om even luid te oefenen wat natuurlijk voor extra headroom zorgt.

Ik weet het, voor een 15-wattertje door een 8 inch zijn dit misschien grote woorden maar ik ben er nu in elk geval toch van overtuigd dat ik zolang er geen (full-)drum aan te pas komt genoeg volume zal hebben om "huiskamerrepetities" met meerdere instrumenten door te komen :jam: .
Gebruikersavatar
Jasper68
Berichten: 686
Lid geworden op: 05 nov 2017, 14:26

Re: Fender Rumble 15 (V3)

Bericht door Jasper68 »

Bedankt voor dit duidelijk verhaal!
And I demand that I am Vroomfondel!
Plaats reactie