Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Ok, jij houdt dus van de Havenzangers, geen probleem toch, ieder zijn meug. Met mijn aardappelen doe ik overigens wel wat om ze smakelijker te maken, en ook dat maakt een hemelsbreed verschil. Moet je ook eens proberen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Strabel »

Je vergeet de missionaris stand.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Unlord »

Afbeelding
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door aap »

Ik ben het wel eens met kip. Effecten hebben weinig nut op de sound van de bas. Ik denk ook zo over baslijnen net zo kansloos. Een bassist moet gewoon de grondtoon aanslaan de rest hoort niemand.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Strabel »

Sorry iedereen,maar heb mij toch even heerlijk kunnen uitleven op dit zinloze topic.basta. :)
Feeling the groove is everything.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Ik heb mij prima vermaakt met jou en nog een paar. Bijna honderd reacties in geen tijd, niet slecht :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Kale kip op 20 aug 2018, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

aap schreef: 20 aug 2018, 20:42 Ik ben het wel eens met kip. Effecten hebben weinig nut op de sound van de bas. Ik denk ook zo over baslijnen net zo kansloos. Een bassist moet gewoon de grondtoon aanslaan de rest hoort niemand.
Zo is het Aap, John Deacon is een goede bassist die in Queen prachtige lijnen heeft gespeeld maar zeker op vinyl hoorde je dat nauwelijks.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Goose »

Mijn god Kale Kip, zeg je nu dat de baslijntje van Deacon niet opvallen??????
Wat voor halve zool ben je? Doof geworden door je gitaristen ego?
Alsjeblieft, gooi zo snel mogelijk een slot op dit draadje voordat hij nog meer onzin eruit gooit.

Tsjongejonge
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

ja ja, we naderen de 100 voor middernacht. Man zet nou eens een persing op uit de tijd dat bijvoorbeeld A day at the Races werd uitgebracht. De bas zit behoorlijk weggemoffeld. Ja bij een rustige passage op The Millionaire Waltz hoor je hem even.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Jimb »

Ligt ook an het genre natuurlijk. En de sound die je wil creëren, maar ga er maar niet van uit dat het doorsne publiek het geluid gaat ontleden per instrument en wat voor gear er achter schuil gaat, laat staan dat ze waten hoe een basgitaar klinkt :)

Ik vind het ook wel fijn om afente net een lekker randje te hebben, of wat chorus op mijn fretless, ligt hij net wat lekkerder in de mix.



Excusses voor het serieuse antwoord, ik liep wat reacties achter (vergeten te verversen ;))
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

:arrow: Hebben we toch voor middernacht de 100 gehaald. Niets mis met een serieus antwoord overigens.
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Deewee »

Hoop gelul :wink: met als doel een goed geluid op het podium neer te zetten in het belang van de band. Hoeveel bassisten draaien 1 x aan de de knoppen en blijven er verder van af, wat voor stijl er ook gespeeld wordt? Dan moet je wel pedaaltjes en je voeten gebruiken om iets in het geluid te laten veranderen, toch? Kan ook vaak niet anders met een volumeknop en één knop waarmee je wat bas of treble kunt genereren.

Maakt allemaal niet uit wat je doet, als het totaal maar verantwoord is. Of je nu speelt in dienst van de band, zanger/zangeres, het moet goed klinken.
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Laus »

zo dan! Kijk ook een paar dagen niet.

My 2 cents...totaal overbodig maar toch.

In de band wil ik 'druk houden'. Zonder die druk is alle impact van onze muziek weg (ok - metalband). Veel effecten halen die druk weg. Soms heb je een passage waar het kan....een dikke vette galm op een outro(laatste noot)....suisend chorusje op een arpeggiostukje....etc etc. Heerlijk :)

Maar wel met (veel) mate. Flanger/Phaser/Reverb/Delay vind ik heel lastig inzetbaar nummers...moet je dat ook willen. Denk het niet. Een tof filter (Sweeper oid) houdt ook wel druk en geeft wel een mooi hoorbaar/voelbaar effect wat in bepaalde stijlen goed zit. Octaver zelfde verhaal - toch wel verrekte handig - scheelt weer een 5-snaar enzo.

Overdrive/Fuzz/Dist gebruik ik toch om mezelf met 2 jengelende gitaten hoorbaar te maken. Je zoekt toch samen met de Compressor een stukje in de mix.
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door SpcMnk »

Afbeelding
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door AmericanIdiot »

Nog even en de vakantie is weer voorbij. Ik vermoed dat we dan van het knulletje niet veel meer vernemen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie