volgorde effecten

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
TjeerdNijhuis
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:59

volgorde effecten

Bericht door TjeerdNijhuis »

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week een Temple Audio pedalboard gekocht en zit een beetje te kloten met de volgorde. Ik weet dat hier meer onderwerpen over zijn, maar ik heb o.a. een Stuart Zender Funk Face van Ashdown. Moet ik die nu als wah beschouwen (dus vóór de compressor) of als Fuzz (dus na de compressor)? Ik gebruik beide effecten.

Ik heb momenteel de volgende effecten: Boss TU3, Aguilar Filter Twin, EBS Multi Comp, Fulltone Bass-Drive (de grijze), Ashdown Stuart Zender Funk Face, EHX micro POG, Bass Mono Synth (arriveert deze week) Diamond Quantum Leap en een EBS UniChorus. De EHX Mono Synth gaat ook nog aangestuurd worden door een expressiepedaal, maar die komt volgens mij niet in de keten te staan.

De hiervoor aangegeven volgorde komt volgens mij redelijk in de buurt, maar ik hoor graag jullie mening hierover, waarvoor bij voorbaat heel veel dank!

Tjeerd
Sire M7, Sandberg TM5, Ibanez SR500, Vantage VS600B (1978 of 1979), Fender Rumble 500 combo, Aguilar Filter Twin, EBS Multicomp en Unichorus, Boss TU3, Fulltone Bassdrive, EHX micro POG, Ashdown Stuart Zender, Diamond Quantum Leap
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: volgorde effecten

Bericht door RonC »

Echt regels zijn er natuurlijk niet, vooral uitproberen dus.
Wat betreft de compressor, daar verschillen de meningen nogal over, ik heb hem vrij ver achteraan in mijn keten staan zodat de aanslaggevoelige pedalen (zoals envelope of autowah) niet worden beinvloed door de compressor.
Fuzz/overdrive icm wah/envelope is ook zo'n ding, de ene prefereert wah voor fuz en de ander net andersom, uitproberen dus.
Je zou zo eens kunnen beginnen; TU3 > POG (ivm tracking) > Filter Twin > Funk Face > Bass Drive > Mono Synth > Multi Comp > UniChorus > Quantum Leap.
Compressor voor in de keten zal zorgen voor een betere tracking van de POG en de Mono Synth maar is weer nadeling voor de Filter Twin en Funk face..
Modulatie in ieder geval altijd achteraan..
Uitproberen wat voor jou het beste werkt dus. Succes!
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Re: volgorde effecten

Bericht door ElBasstardo »

Help! Dit zijn de pedalen en dit is het idee:

De tuner is natuurlijk stemapparaat maar ook mute voor het wisselen van bassen
De ABY switch stuurt een clean signaal naar mijn afterschock die ook in de aftershock geen drive gaat krijgen,
Het andere spoor wordt het dirty kanaal met wah en whammy en dan de Programmable bass driver in,
Deze heeft een fx loop met de bass synth wah en de muff omdat ik die samen aan wil kunnen zetten.
Dan komt in de afterschock dirty en clean weer samen om vervolgens door de comp te gaan zodat alles een beetje 'even' wordt.
Dan de PS6 die ofwel als chorus of (meestal) als dive bomb wordt gebruikt.
Als Laatste de HOF voor reverb over het geheel.

Wat zouden jullie anders doen?

Afbeelding
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: volgorde effecten

Bericht door Sjtevel 1984 »

Opzich is hier niks mis mee. Tracked die synth wah wel fatsoenlijk daar? Persoonlijk heb de comp altijd het liefst zo ver mogelijk vooraan. Ook zou ík die wahmmy nog eentje naar voren halen voor een nog betere tracking.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Re: volgorde effecten

Bericht door ElBasstardo »

Sjtevel 1984 schreef: 04 jun 2019, 17:24 Opzich is hier niks mis mee. Tracked die synth wah wel fatsoenlijk daar? Persoonlijk heb de comp altijd het liefst zo ver mogelijk vooraan. Ook zou ík die wahmmy nog eentje naar voren halen voor een nog betere tracking.
Qua comp lees ik zoveel verschillende dingen. Nou bedenk ik me dat ik wel altijd erg hard speel met mijn pic als ik veel drive aan heb staan. Als ik echter zonder drive (of alleen een beetje tube) speel met mijn andere bands denk ik dat hij vooraan beter staat ja... Die ga ik wisselen. Tracking van de Synth Wah moet ik ff checken. Heb ik niet aan gedacht. Wilde hem vooral samen met mijn Muff aan kunnen zetten.
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Re: volgorde effecten

Bericht door kade »

Altijd handig om te weten qua volgorde.
Weet het zelf ook niet helemaal maar misschien wat tips van mede forum gebruikers.
Ik heb de volgende pedalen op mijn board.

Shure wireless.
Boss Tu-3
Ehx micro pog
Ampeg opto comp
Ampeg Scrambler
Behringer BDI
Fender Downtown express.

De laatste heb ik nog niet binnen maar verwacht ik vandaag of morgen.
De tuner zou ik in dit pedaal kunnen aansluiten omdat die een tuner out heeft met mute .

Kade
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: volgorde effecten

Bericht door Goose »

Ik zou de compressor zelf liever na de drives zetten, de ampeg en BDI. Op die manier krijgen de drives het hele plaatje aan geluid en kljnkt de drive ook anders, met meer boventonen. Voor mijzelf mooier. Daarna kan je het geluid dan wat compressen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: volgorde effecten

Bericht door Sjtevel 1984 »

Als er bij mij een drive aan gaat, zet ik de comp uit. Dan maak ik gebruik van de compressie van het drive pedaal.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Re: volgorde effecten

Bericht door kade »

Tnx , gisteren de Fender Downtown uitgeprobeerd en die bevalt me wel dus kan de Ampeg comp erui en ook de scrambler , de BDI gebruik ik hoofdzakelijk als extra preamp met een randje en wat presence , word niet echt als overdrive gebruikt want die haal ik uit de Fender downtown.
Maar waar plaats je de pog?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: volgorde effecten

Bericht door Sjtevel 1984 »

Zo ver mogelijk vooraan voor de beste tracking.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie