ebow

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

ebow

Bericht door NURZE »

We zijn momenteel bezig met het instuderen van onze 3de full length.
De pre-producties zijn er en de producer vond ik dat ik her en der een noot moest laten doorklinken/zoemen zodat er soundscapes ontstaan.
Ook live MOET dit mogelijk zijn.

Nu heb ik rond gekeken en kwam ik uit enkele pedalen zoals de EHW freeze, maar ik vroeg me af wat jullie vonden van het gebruik van een ebow op bas?
Dat werkt wat meer op het gevoel en lijkt me minder klinisch te klinken dan een pedaal?

Ik heb uiteraard netjes eerst gezocht op het forum maar di eposts dateerden al van 2015.
Ik zou een reverb aanzetten, wat lichte distortion en dan met de ebow de scapes opbouwen en laten faden.

Tips hoor ik zeer graag.
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: ebow

Bericht door Rieno »

EBOW zelf zegt dat het prima werkt, maar dat de plaatsing van het apparaat boven de snaar vrij kritisch is en hoe dikker de snaar, hoe lastiger het spul aan het trillen komt. Michael Manring gebruikte het al meer dan eens, maar hij gebruikt er wel 2 om de dikkere snaren aan het trillen te krijgen...denk dus dat eentje wat te zwak zal gaan zijn.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7893
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: ebow

Bericht door BassKees »

Je zou ook eens met een strijkstok kunnen experimenteren.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: ebow

Bericht door JohnBoy »

Je kunt ook een flinke stomp op de body van de bas geven (sync met de kick), geeft ook een impuls aan de toon maar zonder echte attack. Ik doe dat net boven de brug.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8177
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: ebow

Bericht door Peachabell »

Een strijkstok van een goedkope viool kan. Bij een Jazz/Precision/MM-achtige kast is het wel lastig aanstrijken.
De snaren staan daarvoor nogal dicht op de kast. Een hollow-/vioolbas body is wat dat betreft makkelijker.
Roundwound snaren zijn niet zo vriendelijk voor de haren op de stok, maar ze zijn wel in beweging te krijgen.
Het klinkt een beetje cello achtig.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: ebow

Bericht door Goose »

Rogier heeft volgens mij voor zichzelf wel eens een bass-mod ebow gemaakt. Wat al eerder gezegt is over de ebow, vrij nauwkeurig plaatsen. Voor gitaar wat makkelijker omdat er 2 sleuven in zitten voor de naast liggende snaren. Voor bas lastig omdat de spacing anders is. Hierdoor ligt de ebow weer wat hoger omdat de snaren niet in de gleuf vallen. De magneet is ook net wat te zwak voor de dikkere snaren.
En anders een electrische tandenborstel?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: ebow

Bericht door berth »

NURZE schreef: 20 apr 2019, 22:37
Nu heb ik rond gekeken en kwam ik uit enkele pedalen zoals de EHW freeze, maar ik vroeg me af wat jullie vonden van het gebruik van een ebow op bas?
Dat werkt wat meer op het gevoel en lijkt me minder klinisch te klinken dan een pedaal?
De freeze en de overtreffende trap de superego+ werken voor mij prima. Veel makkelijker en intuitiever dan de Ebow die ik ook nog ergens heb liggen. Leuke is bovendien dat je ook hele akkoorden kan pakken. Gaat je met een ebow nooit lukken.
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Re: ebow

Bericht door Djay »

Ebow op bas vind ik moeilijk. Ook al veel geprobeerd maar zonder veel succes. Zeker live denk ik dat het een moeilijke wordt. Die Freeze denk ik dat beter zal werken.
Haico

Re: ebow

Bericht door Haico »

Een Ebow op bas is erg bewerkelijk. En gezien de weinige hoeveelheid licht bij jullie op het podium... niet iets waar je mee wil gaan klooien. :)

Met voldoende drive zou je voorzichtig kunnen feedbacken via je versterker? Helaas ook bewerkelijk!

Peter Steele had een Fernandez Sustainer in zijn basgitaar. Infinite sustain onder een knop! Maar goed... je wil niet je hele bas verbouwen voor een stukje feedback.


Mijn gevoel zegt dat je véél beter voor een EHW Freeze (of iets dergelijks) kan gaan met een volumepedaal daarna. Met die combinatie kan je aanzwellen en uitdoven.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23279
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: ebow

Bericht door rich13 »

Helemaal eens met Haico.

Ik heb een tijd met de e-bow geexperimenteerd, maar om m op bas goed te laten werken, moet je deze zwevend boven je snaar houden. Dat is lastig, luistert nauw en is ook best vermoeiend. Een Freeze werkt heel goed, de Superego ook en is eigenlijk veel leuker. Momenteel zit het niet op mijn pedalboard, maar ik gebruik er een passief volumepedaal van Bespeco volumepedaal bij en dat werkt prima.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: ebow

Bericht door basloze fret »

rich13 schreef: 26 apr 2019, 12:12 Helemaal eens met Haico.

Ik heb een tijd met de e-bow geexperimenteerd, maar om m op bas goed te laten werken, moet je deze zwevend boven je snaar houden. Dat is lastig, luistert nauw en is ook best vermoeiend.
Je hoeft hem niet zwevend te houden. Je kan hem net als bij gitaar op een andere snaar laten leunen, vervolgens je kun je je pink tegen een snaar of op de body leunen. Dit werkt best goed, volgens mij doet Manring dat ook.

Op gitaar is het wel wat makkelijker en komt de snaar sneller in trilling.

Een Freeze klinkt wel echt anders dan een Ebow. Je kan dan beter een Digitech Freqout nemen.
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Re: ebow

Bericht door NURZE »

Merci Haico, zal dan toch de EHX freeze worden :-)
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: ebow

Bericht door dr. Bassvibes »

Mogelijk beetje mosterd na de maaltijd. Heb zelf een Ebow gehad, vond het ook érg lastig. Volgens mij moet je het geheel al stevig ondersteunen met compressors e.d. om een lekker constant geluid te houden. Klooien met een strijkstok is nóg moeilijker. Dat heb ik ook geprobeerd op basgitaar, gegarandeerd onuitstaanbare herrie zonder heel veel uren oefening! :)

Ik zou het zelf inderdaad eerder in de richting van een Freeze zoeken als het een constante 'drone' moet zijn. Anders een goedkope synthesizer een optie? Geeft je wat meer de mogelijkheid om het geheel wat te laten 'moduleren' zodat je de drone ietsje interessanter houdt... :)
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: ebow

Bericht door Thunder »

Ik noem maar even iets wat me te binnenschiet: Boss Compressor Sustainer? Voor een prikkie tweedehands te krijgen.

Eeuwen geleden zelf ooit eens gehad en als ik het me correct herinner kon die dat trucje ook doen.
Maar klinkt in vergelijk tot een Ebow inderdaad erg doods.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: ebow

Bericht door bobbelmans »

Freeze is de shit.
Doen, krijg je geen spijt van.
face down in the dirt
Plaats reactie