Multi effecten of aparte pedalen

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Badazza
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 okt 2011, 22:22

Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Badazza »

Wat zijn jullie bevindingen, "zijn aparte pedalen" beter of "zijn multi effecten beter", deze klinken de laatste tijd toch goed, en sommige 1op1 vergelijking zijn toch zeer dicht, vraag is zijn ze slecht als ze net niet klinken gelijk de echte pedaal of is digitaal dan gewoon net een andere klank...
Zijn multi effecten betrouwbaar? Of is het bij sommige muziekanten van tja multi effecten daar speel je niet want tis goedkoper dus niet goed, analoog is beter enz...
ITS ALL ABOUT THE GROOVE......
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door JohnBoy »

Persoonlijk ben ik van de losse pedalen, maar vooral omdat ik dat makkelijker vind. In de jaren '90 wel een multi-effect van zoom gehad, maar die was echt slecht (vond ik).
Er zijn tegenwoordig wel goede multi-effects, maar daar gaan anderen vast iets over vertellen.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Badazza
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 okt 2011, 22:22

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Badazza »

Mijn probleem was toch, bij veel effect pedalen..
Alle knopjes verdraaid bij het uitpakken, niet altijd leuk bij een optreden, weinig tijd en soms moeilijk hoorbaar (andere ruimte)
Dus foto nemen is een optie, maar redelijk belachelijk 🙂
Ergens een patchkabel kapot, tja welke.
Is het op een optreden hoorbaar welke dure pedalen je gebruikt?
Ik had een darkglass waar switch altijd kapot ging bvb. Voor zo een dure pedaal 😔
Bij multi effecten, moet de simulatie echt hetzelfde klinken, ze zouden de naam kunnen veranderen, dan is meteen en ander effect.
Even een paar bedenkingen bij elkaar...
ITS ALL ABOUT THE GROOVE......
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik ben eigenlijks van beide kampen. Ik heb verschillende pedalenplanken gehad (groot, groter, grootst!) maar tegenwoordig ben ik terug naar de basis:
F8460777-1C99-454A-A54F-6C39B17A5123.jpeg
Ook verschillende multi effecten hebben de revu gepasseerd: een boss ME50B, een goedkoop digitech dingetje, een zoom b3 en nu een line 6 helix.

Het voordeel van losse effecten vind ik dat je precies kunt uitkiezen wat je wilt en dus alleen aanschaft wat je nodig hebt. Nadeel is dan wel weer dat het al snel duurder wordt. Patchkabels, voeding, het plankje zelf, als je voor een beetje kwaliteit wilt gaan wordt het al snel duurder en al deze dingen zijn gewoon niet sexy, het doet allemaal weinig tot niks met je geluid. Een noodzakelijk iets vind ik wel een koffer. Niet alleen ter bescherming van je al dan niet dure pedalen, maar ook om verdraaien van knopjes te voorkomen.

Het voordeel van een multi effect is dat er veel in zit. Alles wat je ook nodig lijkt te hebben zit er wel in. De kwaliteit van effecten is meestal wel wisselend te noemen. Bevallen de effecten die er in zitten? Dan heb je geluk. Zo niet, dan heb je pech. Voordeel is dan weer wel dat je van elk soort effect kunt ‘proeven’ en kijken welke nuttig zijn voor je en welke niet. Het is voor mij niet belangrijk of de effecten in een multi unit kopieën zijn van een ander pedaal. De meeste drivepedalen zijn gebaseerd op een handje vol schema’s en daar hoor je ook niemand over.

Beiden kampen hebben zijn voor- en nadelen. De vraag is alleen wat er jou belangrijk is.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Lacertus »

Ik ben zwaar fan van multi's. Ik ben namelijk aartslui en heb alles via MIDI geprogrammeerd zodat automatisch de juiste FX-patches gekozen worden. Nooit meer tapdansen op het podium! Heerlijk.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Slashhead »

Ik ben van de multi effecten maar dan wel de goede units. Ik heb; Line6 HX effects en de Boss SY300.

Werkt voor mij beter dan pedaaltjes die je elke keer moet veranderen. De HX effects werkt net zoals losse pedaaltjes maar dan veel flexibeler en je hebt er veel meer....
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door ElBasstardo »

Van de Boss GT10B overgestapt op alles los weer. Met name omdat ik de kwaliteit van de digitale overdrive, fuzz, tube enz. niet zo lekker vond.
Mijn GT10B gaat echter niet de deur uit. Met mijn coverbands nog steeds perfect voor bepaalde sounds.
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Goose »

Ik ben ook aarts lui en heb daarom juist gekozen voor losse pedalen.
Bij multiFX moet je bijna altijd in hele menu's duiken om wat te veranderen. En aangezien elk podium anders is, kan iets ook anders klinken en moet je het bijstellen. Met losse fx gaat dat lekker makkelijk, direct met alle knoppen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Hajvb »

Even een bumpje voor dit topic. Ik begin behoefte te krijgen aan wat modulatie effecten, een Octaver en wat delay. Ik kan natuurlijk een klein vermogen uitgeven aan de losse pedalen, maar ik zit dus te denken aan een multi effect. Ik heb geen behoefte aan modeling of drives, puur de effect pedalen. Wat zijn jullie aanbevelingen qua multi stomp/effect. Is bv een m9 van Line 6 Fijn op bas, of moet ik eerder gaan kijken naar een Helix FX?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Is deze misschien een optie?:
1B945B93-3DE2-401E-8A86-DC1C60091DC5.png
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Goose »

Of een TC Electronic NM-1 Nova Modulator?
Wordt volgens mij niet meer gemaakt maar misschien ergens 2ehands?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Hajvb schreef: 04 aug 2019, 09:00 Is bv een m9 van Line 6 Fijn op bas, of moet ik eerder gaan kijken naar een Helix FX?
Een m9 doet het prima! Als je al voor een helix wilt gaan, zou ik eerder kijken voor een helix stomp. Neemt toch een stuk minder plaats in....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Hajvb »

Thnx! De MS60b heb ik twee keer gehad. Allebei de keren weg gedaan omdat ik er niet uit kon halen wat ik voor ogen had en ik de weg kwijt raakte in de mogelijkheden.
Ik ga me eens oriënteren op een Helix Stomp of M9 occasie. De TC ken ik niet, ga ik opzoeken.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door deevit »

Voor delay en reverb is de M9 te gek voor bas. Heeft ook een dikke octaver. Niet heel spannend qua sound, maar goed en de tracking is dik in orde.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Hajvb »

Modulatie effecten niet geweldig dus? M5 zit ik ook aan te denken, maar het is jammer dat je daar geen meerdere effecten tegelijk in kan programmeren.
Plaats reactie