Multi effecten of aparte pedalen

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Strabel »

Mutie effecten zijn echt veel beter geworden de "laatste " jaren en zeker in een life situatie ga je niet altijd meer een verschil horen tussen losse pedalen en multie effect pedalen.
Ook al dat gedoe met doorverbinden/lussen van al die losse meuk werkt alleen maar storing in de hand,plus ook een goede voeding maakt het vaak alleen maar duurder.
Beetje discussie zoals "vinyl" of cd aanhangers.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door SpcMnk »

Ha, en ik lach me tegenwoordig de barsten met jaren 90 Digitech gitaar skateboard multieffect planken. Heerlijk gedateerde sounds. Kwaliteit is discutabel maar, het is het waard!

Thuis gebruik ik een zoom b3 maar, met de band gebruik ik losse pedalen. Klinkt toch net wat beter...
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Goose »

Het feit dat de multi ook hier al "heel goed" cq "best wel goed" geeft mij eigenlijk aan dat het toch net niet is. En meer de net niet, heel close maar, versie is van de losse pedalen. Ook het digitale verwerking van het geluid. Als je met analoog iets zachter speelt krijg je ook een ander geluid en anders om. Ze zijn er tegenwoordig al een stuk beter in maar.... het blijft een digitale benadering van.
Komt nog bij dat ik zelf het merendeel van mij effecten drive pedalen zijn. En dat zijn nu juist de effecten waar iedereen minder over te speken is bij de multi's.
De andere effecten beperk ik toch wel.
Over de connecties er tussen in, nooit last van gehad en geen ruis of storing, ik gebruik zelf Lava Cable.
Maar ieder zijn ding.
Ik vraag mij alleen nog steeds af hoeveel je nu echt gebruikt qua mogelijkheden van een multi of dat je uiteindelijk toch wel steeds uitkomt op dezelfde effecten en instellingen. Met andere woorden, een hoop mogelijkheden maar je gebruikt er maar een 15% van.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Lacertus »

Voor mij hoeft een digitaal effect helemaal niet te klinken als een analoog. Als het maar klinkt. Bij de digitale doosjes heb je toch wat meer knopjes die je op de analoge varianten niet hebt, bijv. de AfterShock van SourceAudio. Ik vind het een geniaal ding, juist omdat je zo bizar veel zaken kunt instellen. Aldus, ik zie digitale units niet als benaderingen van analoge, maar vooral als op zichzelf staande apparaten met een ongeëvenaard gemak (bijv geheugens, MIDI).
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door basloze fret »

Lacertus schreef: 20 aug 2019, 12:56 Voor mij hoeft een digitaal effect helemaal niet te klinken als een analoog. Als het maar klinkt. Bij de digitale doosjes heb je toch wat meer knopjes die je op de analoge varianten niet hebt, bijv. de AfterShock van SourceAudio. Ik vind het een geniaal ding, juist omdat je zo bizar veel zaken kunt instellen. Aldus, ik zie digitale units niet als benaderingen van analoge, maar vooral als op zichzelf staande apparaten met een ongeëvenaard gemak (bijv geheugens, MIDI).
Helemaal mee eens! Analoog wordt tegenwoordig gezien als een toverwoord. Dan zal het wel goed zijn en beter klinken dan digitaal. Dat kan, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn. En digitaal heeft ook de door jouw genoemde voordelen.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Goose »

Ik zeg ook niet dat analoog beter is dan digitaal. Alleen vind ik zelf wel dat het minder levendig is. Een digitale delay vind ik wel te gek klinken en heb ik ook naast mijn analoge delay.
Maar ik vraag mij nog steeds wat af en daar krijg ik nog steeds geen antwoordt op. Zie vraag vorige post.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Lacertus »

Ah! De vraag over de eindeloze mogelijkheden van digitale bakjes...
Ik geloof best dat de meeste/alle gebruikers maar 15% van de opties gebruiken. Het gaat erom dat Gebruiker Één een andere 15% gebruikt dan Gebruiker Twéé, en Gebruiker Dríe weer een andere 15%.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Goose »

Maar je gebruikt niet samen 1 multi. Dus wat is dan het voordeel tov losse effecten?
Ik gebruik dus losse effecten omdat ik weer wat ik wil en zoek. Daarbij zoek ik dan de juist pedalen. Is het niet het juiste geluid dan over naar een andere, tot dat ik de juiste heb gevonden. Daar ben ik dus niet aan gebonden met andere effecten. Want die zijn los.
Ik kan me voorstellen dat het makkelijk is om alles onder handen te hebben met een multi. Maar als er 1 effect mij niet bevalt dan kan ik zo die eruit gooien en een andere nemen. Dat kan je niet met een multi. Vandaar mijn vraag hoeveel gebruik je nu echt van je multi. Als dat maar bv 15% is, weegt dat op tegen de beperking om niet te kunnen switchen naar een ander effect?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Strabel »

Je zou ook kunnen stellen dat jij jou ene effect apparaat vast insteld op een bepaald geluid ,dus gebruik jij je effect apparaat ook maar ten dele.
Voordeel van een multi effect is ook,dat je het zelfde effect in meerdere presets met andere parameters kan instellen en mocht je meerdere effecten tegelijk willen gebruiken,kun je dat met een druk op de "knop" gelijk veranderen,dat word met losse pedaaltjes al wat lastiger.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Lacertus »

Goose schreef: 20 aug 2019, 15:30 Ik gebruik dus losse effecten omdat ik weer wat ik wil en zoek. Daarbij zoek ik dan de juist pedalen. Is het niet het juiste geluid dan over naar een andere, tot dat ik de juiste heb gevonden. Daar ben ik dus niet aan gebonden met andere effecten. Want die zijn los.
Dit is nou precies de reden waarom ik mijn eerste multi-fx (Line6 M13) kocht: ik was het helemaal beu om alwéér een nieuw kastje te kopen omdat ik het niet zo kon instellen zoals ik het wilde, of niet het geluid gaf wat ik zocht. Nu had ik een doos waarmee ik alles kon. Experimenteren met diverse modellen vond ik leuk, maar het in- en verkopen had ik al snel bekeken. :|

Ik gebruik trouwens een Eventide H9 en een Boss MD500. Uit beide units kun je 'maar' één effect tegelijk toveren, dus het zijn geen multi's als bijv de Boss GT-serie. Het multi aspect wat voor mij belangrijk is, is dat er in één bakje veel verschillende effecten zitten, en dat die prettig te tweaken zijn. 'One unit to rule them all'. :oudezak:
Voorbeeld voor de MD500: Ik kan in het ene nummer een chorus gebruiken, in het andere een phaser, in het andere een pitch-shifter, of flanger, of... etc. Allemaal uit één pedaal. Alle patches tweakbaar zodat ze -naar mijn zin- lekker klinken. Ik moet er niet aan denken om voor al die effecten losse pedalen te moeten hebben. Dan zou ik drie pedalboards mee moeten slepen.
...en dan heb ik ook nog een H9 met delays, reverbs, compressors, disto's, freaky dingen die je -naar mijn weten- niet uit een analoge bak kunt halen, etc. Ik kan per patch bepalen hoe het signaal loopt: H9 > MD of MD > H9. En ik kan via MIDI automatisch de patches kiezen per nummer. Geen getapdance meer. Geen tabellen meer met welk effect bij welk nummer. :dance:

Gebruik ik alle mogelijkheden van alle pedalen?? Nee, natuurlijk niet, maar wel voldoende om een relatief compact bordje te hebben en toch alle opties onder hand/voetbereik te hebben.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door basloze fret »

Even de voors en tegen op een rijtje (voor mij althans)

Multi
voor:
-heel veel effecten in 1 behuizing
-meer instel mogelijkheden, meer parameters per effect en je kan zelf de volgorde bepalen etc.
-met 1 druk op de knop een compleet ander geluid
-minder sjouwen wellicht
-als je alles optelt wellicht goedkoper
-geen gedoe met kabels, voedingen en potentiële storingen

tegen:
-niet ieder los effect zal precies even goed als de beste soort in pedaalvorm
-er zit nooit alles in wat je wilt hebben

Losse pedalen:
voor:
-je koopt precies de pedalen die je wilt hebben
-je kan zelf bepalen welke kwaliteit pedalen je koopt
-als je maar een paar pedalen nodig hebt ben je wellicht goedkoper uit

tegen:
-meer gedoe met kabels etc. potentiële storingen
-minder instelmogelijkheden en diversiteit, je kan bijvoorbeeld niet de volgorde ter plekke veranderen (tenzij je weer een switcher/looper koopt)
-wellicht zwaarder als je veel pedalen hebt
-als je veel boutique pedalen hebt ben je al snel veel duurder uit dan met een multi
Laatst gewijzigd door basloze fret op 22 aug 2019, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Goose »

Even een opmerking. Juist bij losse effecten kan je wel de volgorde aanpassen. Is te doen door de effecten te wisselen of door middel van een loop pedaal.
Vaak, maar niet allemaal, zijn multi's gebonden aan een effect volgorde.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door SpcMnk »

Mooie discussie.

Onder de streep, er is een geen beter of best in de wereld van losse en muliti effecten. Belangrijkste is dat het geluid dat jij krijgt is wat je wil horen.
Als ik zin heb in plastic klinkende over de top kraak geluid dan plug ik een digitec muliti effect uit de jaren 90 in. Wil ik een organisch klinkend envelope filter dan pak ik een los pedaal van 3leaf audio. Wil ik een dikke scheur sound dan pak ik een analoog dirt bakkie. Ben ik op zoek naar iets anders, dan pak ik mijn zoom b3 en probeer ik honderd verschillende combinaties tot ik iets heb wat ik leuk vind klinken. Op het podium wil ik niet mis trappen, of twee pedalen tegelijk... en dan kan ik met losse pedalen de afstand tussen de knoppen beter regelen.. zo is het al vaker voor gekomen dat ik een los pedaal heb gekocht voor een sound die ik eerst in een multi effect tegen was gekomen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door Goose »

Ik denk ook dat niet perce de 1 beter is dan de andere, is puur voor iedereen een persoonlijke smaak keuze.
Ik denk ook dat het een beetje afhangt van wat je voornamelijk qua effecten gebruikt. Mij pedalboard ligt voornamelijk vol met dirt pedalen enz. Nu zijn dat met name degene die in multi's niet echt goed uit de verf komen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Multi effecten of aparte pedalen

Bericht door basloze fret »

Goose schreef: 22 aug 2019, 11:25 Even een opmerking. Juist bij losse effecten kan je wel de volgorde aanpassen. Is te doen door de effecten te wisselen of door middel van een loop pedaal.
Vaak, maar niet allemaal, zijn multi's gebonden aan een effect volgorde.
Dat schreef ik er ook bij. Dan heb je dus weer een extra looper nodig, dus weer meer ruimte op je bord nodig, weer meer geld kwijt etc.
En dan nog zijn de mogelijkheden beperkter dan bij een multi effect, want je kan bijvoorbeeld niet ook de standen instellingen van alle pedalen in 1 druk veranderen met zo'n looper.
De meeste multi's zijn niet gebonden aan een volgorde, misschien alleen de goedkoopste.
Plaats reactie